Nytenkende og trendy

Publisert Sist oppdatert

BSAs direktør Yolanda Diaz er en av ytterst få kvinnelige sjefer i en svært mannsdominert vinindustri.

Eksotiske merkenavn pryder de mange vinflaskene som florerer rundt oss. Vi kjenner dråpenes navn, vi gjenkjenner dufter og preferansene videreformidles med stor iver. Historien bak den enkelte vin er det ikke mange forunt å kjenne så veldig godt.

Skaper et forhold

Den norske vinimportøren Eurowine ønsker å gjøre noe med det. De vil bidra til å skape en større samhørighet mellom forbruker og produsent. Det var allikevel håpet om å gjøre bag-in-box produktet mer innbydende og spennende som var den største motivasjonen, da de begynte arbeidet med å videreutvikle sitt nyeste produkt.

- Vi ønsket å bryte med de tradisjonelle vinklasene som pryder mange av dagens Bag-in-Boxer. Vi ønsker å vise hvem som står bak vinen som folk drikker, og dermed skape et ”forhold” mellom de som drikker vinen og de som har skapt vinen, forteller Wulff.

Resultatet har blitt den trendsettende Bag-in-Box rødvinen ”Baltasar” 3 liter, som nå er tilgjenglig både hos grossist og i Vinmonopolet.

Ung kvinnelig direktør

Flere samarbeidspartnere ble vurdert, men allerede tidlig i prosessen hadde daglig leder Petter A. Wulff, sommelier Sverre Tollefsen og de øvrige kollegaer i Eurowine AS funnet sin favoritt. Den spanske vinprodusenten Bodegas San Alejandro (BSA) skilte seg ut, særlig på grunn av BSAs direktør, Yolanda Diaz. Hun fyller 30 år denne sommeren, og er en av ytterst få kvinnelige sjefer i en svært mannsdominert vinindustri. Hun har med bevisst og målrettet arbeid klatret opp i sjefsstolen i løpet av kun åtte år i bransjen.

- Vi kjenner Yolanda fra tidligere og vet at hun kan ta avgjørelser og stå for dem. Vi vet også at BSA produserer god vin, forteller Wulff. At hun har en interessant karrierehistorie bidro også positivt.

Som sagt så gjort. Et fruktbart samarbeid mellom BSA, Eurowine og fotograf Helge Hansen tok form for to år siden. I to dager fulgte Hansen etter Yolanda Diaz med kameraet sitt, noe som resulterte i hundrevis av fotografier. Hovedbildet på produktet ble til slutt et der Yolanda står sammen med en av de eldre mennene fra byen Miedes, der BSA har sitt virke.

Begynte tidlig

- Det kan være vanskelig å være kvinne i en så mannsdominert forretningsverden, innrømmer Yolanda. Men hun virker på ingen måte preget av de tøffe takene. Hun vet også at hennes åtte nærmeste medarbeidere i kooperativet BSA stoler på hennes avgjørelser, og at hun har kooperativets 350 medlemmer bak seg i jobben. Samlet dyrker medlemmene på 1.300 hektar vinmarker.

- Jeg ble oppringt av BSA som 22-åring. Da hadde jeg ærlig talt tenkt til å gjøre helt andre ting enn å begynne å jobbe, forteller Yolanda. Men det var nettopp det hun gjorde. Etter å ha studert i flere europeiske land og påbegynt en Master-grad i USA returnerte hun til sine hjemlige trakter ved Calatayud, et par timer utenfor Madrid. I eksportavdelingen hos BSA fikk hun jobben med å finne kontakter og utvikle utenlandsavtaler. Snart ble hun ansvarlig for eksport, og for to år siden fikk hun jobben med å lede hele BSA. Til tross for lange arbeidsdager opp til syv dager i uken har hun de siste årene greid å fullføre en spansk ”Master i Viticulture, winemaking and wine marketing” på ´si.

1.000 m.o.h.

- På grunn av det svært tradisjonelle markedet i Spania har det vært vanskelig for oss å komme skikkelig inn der, forteller Yolanda engasjert. Men man blir som kjent sjelden profet i eget land. BSA har derimot, mye takket være sin unge og språkmektige sjef, i dag eksportavtaler med agenter i 16 land. Målrettet arbeider hun allikevel med sitt inntog også på spanske markeder.

- Den vinen vi lager produserer på et svært spesielt sted. Vi har en god og steinete jord der det også dyrkes mye epler og mandler. Mennene i området har spesiell kunnskap og jordsmonnet og klimaet 1.000 meter over havet gir sunne og friske druer, forklarer hun. Det eneste som kan være en utfordring så høyt opp er frosten. Derimot har de en fordel av å kunne begynne innhøstingen sent.

- Vi behøver ikke å manipulere druene til å modnes raskere. Alt skjer naturlig, legger Yolanda til.

Hun forteller at produsentene får sin pris etter kvalitet fremfor mengden. I tillegg fungerer kooperativet litt spesielt, da mange av avgjørelsene tas kun av ledelsen.

- Vi er del av et dynamisk marked der avgjørelser tas hurtig, sier hun. Spanske kooperativer har i lang tid blitt sett på med litt ublide øyne som forretningsform, men Yolanda forteller at dette nå heldigvis er i ferd med å endre seg.


Vinen ”Baltasar” som tappes på de nylanserte, høyst moderne og gjennomdesignede bag-in-boxene inneholder en blanding av 80 % Tempranillo og 20 % Syrah. Den spanske forfatteren Baltasar Gracían var født og oppvokst kun åtte kilometer fra vingården til BSA, og merkenavnet er inspirert av ham. Denne delen av Spania hører til provinsen Zaragoza, som igjen ligger syd for Navarra.


Bag-in-Boxen, Baltazar, er utviklet gjennom et samarbeid mellom selskapet Eurowine AS og fotografen Helge Hansen. Designere Roger Aasegg har det siste halve året jobbet med å få satt bildene til Helge Hansen inn på en måte som gjøre at produktet fremstår som troverdig, men samtidig lekent. Det å bruke fotografier på emballasje av vin på denne måten har aldri tidligere vært gjort. Hansen har lang erfaring med fotografier av vinprodusenter og vingårder, og har blant annet tatt bildene til boken ”Chablis”, skrevet av Geir Gjerdrum og Tom Marthinsen.

Thumbnail Image: