Det gode samarbeidet på Hotel Christiania Teater er nøkkelen som holder destinasjonen på toppen av TripAdvisor-listene i Norge. Vi møter menneskene bak suksessen.

Hotel Christiania Teaters forvandling:

Fra gjemt perle til gjestenes favoritt

Da verden stengte ned under pandemien, tok Hotel Christiania Teater et grep som skulle forandre alt.

Publisert Sist oppdatert
Opera Comique var en norsk operascene i årene 1918–1921.

Hotelldirektør Hero Azeez måtte tenke langsiktig. Hvordan skulle hotellet fremstå når verden ble bra igjen, og hvordan kunne Hotel Christiania Teater utnytte sin unike posisjon og fasiliteter i Oslo sentrum.

Fem år senere topper hotellet TripAdvisor-listen over norske hoteller. Hotellmagasinet har fått møte menneskene bak suksessen.

– Midt i pandemien satte vi opp en fiktiv plan, som etter hvert ble en realitet, sier hotelldirektør Hero Azeez når vi møter henne i OperaComique, som er et av møterommene på Hotel Christiania Teater.

OperaComique stammer fra byggets første navn.

– Vi ønsket å bygge videre på det som var meningen med dette bygget. Den rike historien og kulturarven går helt tilbake til 1918, dette bygget var det første permanente operahuset i Norge, fortsetter hun.

– Vi befinner oss midt i hjertet av Oslo sentrum. Hotellet hadde allerede et flott utgangspunkt. Da vi forsøkte å justere prisene opp, oppdaget vi raskt at markedet ikke var villig til å betale mer.

– Merkevaren måtte bygges på nytt fra grunnen av og huset som skulle romme de store følelser måtte treffe hjertet til enda flere gjester. Hvordan gjør vi det? Tenkte ledelsen på hotellet.

Da Eiendomsspar kom inn som ny gårdeier med tydelige ambisjoner om å renovere hotellet, tenkte Hotel Christiania Teater umiddelbart at dette var den perfekte muligheten.

– Endelig kunne vi sette historiens preg på produktet via renoveringsprosessen – der hvert valg kunne tas med komfort og det teatralske i tankene, sier Azeez.

Hotelldirektør Hero Azeez tar oss med inn på Hotel Christiania Teater og viser hvordan de har hentet fram fortiden og gitt destinasjonen nytt liv.

– Svaret lå i historien

Hotelldirektøren forteller oss at det første spørsmålet de stilte seg var: Hvorfor heter vi egentlig Hotel Christiania Teater – uten en fungerende teaterdrift?

– Svaret lå i historien. Hvordan kunne vi hente fram fortiden, omfavne den teaterarven som sitter i veggene, og bruke den til å skape Norges mest teatralske hotell? Vi forsto at vi måtte blåse liv i teatersalen, som i mange år ble brukt til kurs og konferanser, sier Azeez.

Siden mai 2024 har hotellet vært fullt og helt tilbake på markedet i ny og forbedret stand. Siden gjenåpningen har Azeez og teamet hennes jobbet målrettet med å bygge opp merkevaren.

– Vi har økt bookinger fra forretningsreisende til tross for høyere priser enn tidligere og fritidssegmentet har økt med 43 prosent sammenlignet med fjoråret, sier Azeez.

– Vi har kommet langt og funnet vår posisjon, og vi leter stadig etter nye måter å videreutvikle gjesteopplevelsen på. For oss handler det ikke om å bli kalt det beste hotellet eller ha det beste produktet – det handler om å bli gjestenes favoritt.

– Det er først når hotellet blir gjestens favoritt, at det virkelig skapes en emosjonell tilknytning til merkevaren. Alle ansatte på huset er selve bærebjelken i merkevaren vår. Når vi rekrutterer nye kolleger og videreutvikler teamet, legger vi stor vekt på både evnen og viljen hver og en har til å ha en genuin interesse for at menneskene rundt seg skal ha det bra. Det gjelder både gjester og ansatte. Er dette på plass så kan alt annet læres.

– På denne reisen har jeg har hatt utrolig støtte fra Strawberry, eierne (Eiendomsspar) og teamet på hotellet. Alle har hele veien hatt troen på visjonen, og dette er noe vi har skapt sammen, sier Azeez og tar oss med bak i kulissene for å vise fram noen av menneskene bak suksessen.

Hotelldirektør Hero Azeez og kreativ markedskoordinator Marie Victoria Hallen jobber stadig med å finne nye måter å markedsføre produktet, den unike beliggenheten og de teatralske hotellrommene i Oslo sentrum.

Ekte kommunikasjon

Hotel Christiania Teater lever og lytter til byen, gjestene og kulturen rundt. Den filosofien preger også markedsføringen, ledet av Marie Victoria Hallen.

Den tidligere modellen og innholdsprodusenten er nå seks måneder inne i rollen som kreativ markedskoordinator ved hotellet.

– Det er avgjørende å innfri det vi lover på forhånd, sier Hallen om gjestenes forventninger til Hotel Christiania Teater.

– Noe av det viktigste i min rolle er å passe på at det er kontinuitet i kommunikasjonen i alle kanaler og sørge for at vi er presentert i tråd med merkevaren. Det er ekstra spennende å markedsføre et produkt som har mange strenger å spille på.

– Ettersom det skjer mye på hotellet og på scenen så har vi alltid a «reason to speak». Dette er mye mer enn bare et hotell.

For Hallen handler jobben like mye om å løfte Oslo som å løfte hotellet.

– Samtidig som vi jobber målrettet med å fremme hotellets unike beliggenhet og teatralske hotellrom, har vi et mål om å blande historie og moderne kultur, sier Marie Hallen.

Marie Victoria Hallen har jobbet som kreativ markedskoordinator ved Hotel Christiania Teater de siste seks månedene.

Det gode førsteinntrykket

Resepsjonssjef Øystein Øverberg representerer gjestenes første møte med Hotel Christiania Teater.

Hotellet har hatt 60 prosent topplinjevekst siden 2019, og ytterligere 20 prosent vekst siden 2024. Tall som vitner til at gjestene virkelig har fått øynene opp for Hotel Christiania Teater.

Like ved inngangsdøren står resepsjonssjef Øystein Øverberg og hans team resepsjonister klare med håndskrevne hilsen og oppmerksomhet til gjestene.

Han er tydelig motivert av å gi best mulig service til enhver tid, og følger opp gjestene gjennom hele oppholdet, og litt til.

Over 40 prosent av hotellets gjester er stamgjester.

– Vi ønsker å formidle historien til hotellet og vårt tilbud. Vi er ni forskjellige stemmer i resepsjonen, som kan formidle historien til Hotel Christiania Teater på hver vår unike måte, selv om budskapet er det samme, sier Øverberg.

– Å ta eierskap til relasjonen med gjesten er nøkkelen til alt vi gjør. Det handler også om å ha en lav terskel for tilbakemeldinger – vi ønsker at gjestene skal føle seg trygge på å si ifra dersom noe kunne vært annerledes. På den måten får vi muligheten til å gjøre vårt ytterste for å snu opplevelsen.

Både førsteinntrykket og oppfølgingen er alfa og omega, ifølge Øystein Øverberg.

– Gi meg nøkkelen

En del av det tilbudet er utvidet. Teatersalen er blitt en viktig brikke. Der finner vi Tore Sergei Myklebust fra Starworks. Han driver Christiania Teater sammen med teatersjef Bjarte Hjelmeland.

– Jeg hadde vært her og tigget noen ganger, men den forrige hotelldirektøren var ikke så interessert i teater, sier Myklebust og smiler.

– Men da jeg fikk møte Hero, var hun begeistret og vi fikk muligheten til å sette opp stykke på Christiania Teater. Startdust med Hilde Louise Asbjørnsen. Alle kveldene var utsolgte, og vi hadde stor suksess. Seksere overalt.

Men teatersuksessen kom ikke uten utfordringer. Hero var litt for flink til å fylle lokalene med andre eventer også, noe som gjorde at Myklebust og teamet hans måtte bygge opp og ned scenen med jevne mellomrom.

Da han fikk spørsmål om å signere en langtidskontrakt for å sette opp forestillinger på Christiania Teater, svarte han kontant: – Da må du gi meg nøkkelen.

Den fikk han, og siden har Christiania Teater Scene vokst til å bli en kulturell hub midt i Oslo sentrum, med mellom 80-100.000 besøkende i året. Sammen har de blant annet satt opp stykker som «Et dukkehjem 2», «Et glass til», «Rain Man», «Hamlet» og «Abba musikkshow».

Kjente skuespillere i baren, frokostsalen eller resepsjonen er blitt dagligdags, og synergien mellom teater, hotell og restaurant gir stedet unike muligheter som få kan leve opp til.

Tore Sergei Myklebust driver Christiania Teater og har levert et program som har fått publikum til å strømme tilbake til teatersalen på hotellet.

Unike opplevelser

Men det er ikke bare på scenen kreativiteten blomstrer.

I andre etasje ligger Restaurant Teatro – restaurant og vinbar – hvor gjestene møtes over italienske klassikere og mer kreative kombinasjoner av pizza. Her serveres også hotellfrokosten, med fokus på kvalitet og kortreiste råvarer.

Der møter vi F&B Manager Taulant Ymeraj, som har hatt ulike roller ved Teatro i åtte år.

– Her er ingen dager like. Hotel Christiania Teater samler gjester av alle slag og vi har et mål om å alltid skape et øyeblikk som blir til et minne på slutten av dagen, sier Ymeray når han overrekker en nytrukken kopp med kaffe.

– Teatro har vært et av de store vendepunktene for hotellet og en trendsetter i Oslos når det kommer til Pizza og gelato. Selv har det vært utrolig spennende å være med på utviklingen.

– Vi er veldig stolte av det vi har skapt og etterspørselen har vært stor. Derfor åpnet vi også ny Teatro Terrasse på vika.

F&B Manager Taulant Ymeraj har jobbet i mat- og drikkeavdelingen de siste ni årene.

Attention to details

Edona Cipi har klatret fra stuepike til leder for housekeeping-avdelingen.

Men til syvende og sist handler et hotell om mer enn kultur og opplevelser – det handler om selve overnattingen og hotellrommet. I housekeeping-avdelingen møter vi Edona Cipi.

Hun startet som stuepike, avanserte til supervisor og etter seks år leder hun hele avdelingen.

Som nummer én på Tripadvisor følger det høye forventninger til rommene.

– Det er en stor og spennende utfordring å holde nivået oppe, men teamet mitt er stolte av jobben de gjør og har en sterk integritet, forteller Cipi.

– De sørger for at standarden alltid er den samme – på hvert eneste rom, hver eneste dag.

Hun beskriver et tett samarbeid mellom alle avdelingene på hotellet, der målet er å gi gjestene «det lille ekstra». Da er det viktig å ha øye for detaljer.

– Vi jobber bak sceneteppet. For gjesten er et rent og «fresht» rom en forventning – det skulle bare mangle. Når det grunnleggende er på plass, får små personlige detaljer som en velkomsthilsen enda større betydning.

– Det minner vi oss selv om hver eneste dag. Veldig ofte så skriver gjesten et brev tilbake på det samme velkomstkortet og viser sin takknemlighet. Det gir mestringsfølelse til hele teamet.

Lederne på hotellet: Edona Cipi (t.v.), Øystein Øverberg, Hero Azeez, Taulant Ymeraj og Marie Victoria Hallen.
Powered by Labrador CMS