Årets nykommer
Eyvind Hellstrøm og Moestue Grape Selections Hellstrøm Aquavit ble lansert i Vinmonopolets bestillingsutvalg i september, og i løpet av tre måneder har produktet blitt tatt inn i 136 butikker over hele landet.
Det er tydelig at kunder og polansatte er positive til den nye akevitten. Etter bare noen måneder i salg har Hellstrøm Aquavit allerede en overveldende distribusjon i bestillingsutvalget. Hver vinmonopolbutikk velger som kjent hvilke produkter de vil listeføre, og valget reflekteres av etterspørsel og god presseomtale.
Om man ser bort fra de Arcus-produserte akevittene, så var Hellstrøm Aquavit den mestselgende norske akevitten i november 2012.
Med nykommeren Hellstrøm Aquavit ønsker man å utfordre det tilnærmede monopolet Arcus har i kategorien. I 2011 utgjorde de Arcus-produserte akevittene 72 % av salget på Vinmonopolet.
Produktet
Hellstrøms mål var å lage en elegant akevitt hvor sitrus dominerer smaksbildet og hvor karven er mindre fremtredende enn i de tradisjonelle akevittene. Det har vært essensielt å lage en akevitt som passer godt til mat.
- Julen er for meg et av årets høydepunkter, og å kunne lage en egen akevitt til denne høytiden har vært veldig spennende. Hellstrøm Aquavit passer til norske tradisjonsretter, men kan også nytes til retter som skalldyr, sild og smaksrike oster. For meg er det helt tydelig at dette er en akevitt som passer den norske ganen og julens tradisjonsretter, sier Eyvind Hellstrøm i en pressemelding.
- Jeg synes vi har kommet frem til en enestående akevitt som forener tradisjon med nåtid, noe det moderne designet utrykker på en god måte, fortsetter han.
Så langt (1. september – 12. desember) er det solgt ca. 12.500 flasker Hellstrøm Aquavit, og man forventer en sterk økning i salget denne og neste uke. Hovedvekten av salget av akevitt skjer nemlig i desember. I 2011ble 35% av akevitten solgt i desember måned. Om man legger sammen november og desember, så representerer disse månedene 47,2% av årssalget.
Om salget av Hellstrøm Aquavit fortsetter like bra forventer produktavdelingen i Moestue at produktet vil bli overført til basissortiment på nyåret. Det blir i så fall en norsk utfordrer til Arcus-akevittene. Salgsestimat for 2013 er 25.000 flasker.
