Krise-teamet

Publisert Sist oppdatert

I media-norge ble det spekulert rått i matforgiftning og uhygieniske forhold på kjøkkenet. Vasket de seg ikke der ute på Gardermoen? Gikk folk på jobb med oppkastsjuke? Og hva slags bedervet mat hadde de servert til lunsj?

Ord som mareritt, krise og skandale florerte. Siden konferansegjestene var diabetikere, ble det besluttet å sende en del av dem til sykehus. Hele landets befolkning kunne følge utviklingen nærmest fra time til time, med ambulanser som kjørte skytteltrafikk mellom hotellet og nærliggende sykehus. Hvordan taklet hotellet og de ansatte det som skjedde?

Kjent for godt kjøkken

Clarion Oslo Airport er kjent for å ha et godt kjøkken. De har tatt priser i beste hotellfrokost og deres pause-buffé er viden kjent. En typisk dag betyr noe slik som i snitt 500 mennesker på konferanse. Noe lignende har aldri skjedd før i hotellets tiårige historie og mattilsynets rutinemessige observasjoner har aldri avdekket graverende avvik. Alle deres anbefalinger har blitt fulgt. Det har aldri vært noe spesielt å sette fingeren på.

– I pressen ble det som skjedde fremstilt omtrent som om vi ikke vasket hendene før vi behandlet maten. Dette er hygieneregler alle ansatte på ethvert kjøkken kjenner til, og forholder seg til, sier kjøkkensjef Ørjan Walstad. Det har vært tungt å være sjef for den avdelingen som fikk mest pepper i pressen. Men Walstad vil ikke la dette knekke kjøkkenteamet.

– Vi har servert flere millioner måltider og vi bærer vår uniform med stolthet, sier han.

Vasket og kastet

Kjøkkenet ble vasket ned og desinfisert. Virus kan også smitte fra porselen og berøringspunkter, der det kan overleve i noen timer.

– Absolutt alt på kjøkkenet ble vasket. All porselen, glass, kjeler, alt av kjøkkenredskap, alle berøringspunkter ble desinfisert, sier Walstad. Det ble jobbet ut fra alle scenarioer. Både matforgiftning og virus. Et av sikkerhetstiltakene var å kaste all mat som var åpnet. Dessuten ble det tatt prøver for videre analyse av absolutt all mat som var servert til frokost og lunsj. En kjempejobb i følge Walstad.

Full beredskap

– Vi hadde selvsagt kriseplaner, men dette var ingen krise. Dette var katastrofe, sier Dag Braathen, Food &, Beverage manager ved hotellet. Da de først oppdaget at noe var galt, ble hele staben innkalt for å ta hånd om syke gjester så godt det lot seg gjøre. Mange av hotellets egne ansatte ble selv syke.

– Hele ledelsen kom inn på hotellet for å ta vare på gjestene. Hotelldirektør Rajko Mink organiserte blant annet sykebesøk-team hvor en representant fra hotellet gikk fra rom til rom sammen med en fra Diabetikerforbundet for å bistå de syke. En fantastisk leder i en slik situasjon. Rolig og ryddig. Han fokuserte på løsninger og samarbeid. Det smittet over på de ansatte som var på jobb døgnet rundt. Til å være en krise av denne dimensjonen, var det god stemning på huset. Vi hørte ikke èn som klaget, alle stilte opp, sier Braathen. Tydelig imponert over en stab preget av pågangsmot og team-tenkning mens det stormet som verst.

Ombookinger

Det ble etter hvert klart at dette ikke var matforgiftning siden folk fortsatte å bli syke. Derfor ble det besluttet å stenge hotellet i to døgn. Dermed stod bookingavdelingen med en kjempeutfordring. Hva med alle gjestene som hadde bestilt rom på hotellet. Hva med alle konferansedeltagerne. Hotellet hadde kurs som måtte omorganiseres. Hva med tog- og flybilletter som måtte ombookes? En kjempedugnad ble igangsatt.

– Vi fikk fantastisk god hjelp fra de andre hotellene her ute på Gardermoen, særlig fra Quality. Alle stilte opp og hjalp oss i denne vanskelige situasjonen, forteller Braathen.

Innskjerpede rutiner

Kommunelegen har slått fast at det ikke er mulig med 100 % sikkerhet å si hvor smitten kom fra. Innad i hotellet er enkelte rutiner blitt skjerpet.

– Har du hatt omgangssyke-symptomer skal du holde deg hjemme i 48 timer etter at du har blitt frisk. I tillegg blir absolutt alle berøringspunkter desinfisert to ganger i døgnet, mot en gang før viruset rammet hotellet, sier Braathen.

I ettertid har det også blitt holdt flere allmøter for å informere om det som skjedde og om den videre utviklingen.

I tillegg blir alle gjester og kurs- og konferansedeltagere informert om situasjonen.

Både Braathen og Walstad opplevde massiv støtte fra kolleger på andre hoteller, noe de setter umåtelig pris på.

Helt vanlig magevirus

I ettertid vet vi hva som slo ut hotellet denne helgen. Norovirus type 2 er et ubehagelig, hissig og ganske vanlig virus. På godt norsk kalles det omgangssyke. Det er svært smittsomt, men ikke farlig for de fleste av oss. Braathen og Walstad forteller at hotellet ofte har forskjellige interesseorganisasjoner på konferanse. Da viruset rammet hotellet, var det på et svært uheldig tidspunkt siden gjestene var diabetikere og dermed avhengig av å holde blodsukkeret jevnt. Noe som naturlig nok blir vanskelig når magen slår seg vrang. At steder hvor mange mennesker er samlet, fra tid til annen blir rammet av dette viruset, er relativt vanlig. Hurtigruten slet med det for en tid tilbake, det samme gjorde Lovisenberg sykehus i Oslo.

 ,

Thumbnail Image: