Oppussing – et potensielt Kinderegg

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

 

Det sies at tre ønsker på en gang er umulig. Men i Sandnes har de bevist at én handling både kan gi godt omdømme, reduserte utgifter og penger til veldedighet.

 

– Jeg hadde aldri drømt om så stor interesse, men denne lørdagen ble det nærmest trafikkork i gata utenfor her, smiler Ivan Vågstøl, hotelldirektør ved Quality Hotell Residence i Sandnes fornøyd.

 

Salg i stedet for å kaste

Bakgrunnen for kaoset i lørdagstrafikken var salg av brukt inventar fra 35 oppusningsmodne


 

Selv om inventaret på Quality Hotell Residence fortsatt var brukbart, hadde det gått ut på dato. Brukt hotellinventar forsvant som dugg for sola den lørdagen de ble lagt ut for salg.

 

hotellrom. Det var gått 15-16 år siden forrige renovering, så farger og stilvalg på hotellrommene var ikke akkurat lenger tidsriktige.

Da hotellet vedtok oppussingen av totalt 123 rom, var den første tanken at møbler og gammelt utstyr skulle kastes, slik det ofte gjør. Men mange av de gamle møblene var fortsatt fullt brukbare, så da idéen om at de kunne selges i stedet for å kastes, ble lansert, gikk de heller for det.

– Vi i Choice-kjeden er opptatt av å være miljøvennlige, blant annet har vi gode rutiner for kildesortering av avfall. I tråd med den tankegangen, var det naturlig at inventaret skulle selges, og ikke kastes, forteller Vågstøl.

Som sagt, så gjort. Alt fra stoler, senger, bilder og lamper til brukte toalett, ble båret ned til et fraflyttet nabolokale. Da salget ble annonsert, luktet de lokale mediene en god sak, ikke minst siden det var kjent at pengene fra salget skulle gå til et veldedig formål. Resultatet ble fire positive helsider i Stavanger Aftenblad, en uvurderlig gratisreklame som Vågstøl er svært fornøyd med.

 

Til arbeid med rusavhengige

Hver høst inviteres en veldedig organisasjon til hotellet. For noen år siden, var det Byprestene i Sandnes, en avdeling av

Også baderommene får en grundig renovering, helt fra ny sluk og røropplegg, til fliser og baderomsmøbler.

den norske kirke som driver oppsøkende virksomhet rettet mot rusavhengige, som var gjester. Mens de rusavhengige spiste god og feit julemat, ble kontakter etablert mellom hotell og prester. Da det skulle bestemmes hvilken organisasjon som skulle få pengene fra salget, ble Byprestene et enkelt valg. Siden de ikke er fullfinansiert av kommunen, men hvert år må samle inn to millioner kroner i bidrag fra privatpersoner og næringsliv til driften, har de et stort behov for penger.

– Dette er drømmen for oss, at næringslivet selv kontakter oss for å gi bidrag til arbeidet vårt, forteller en fornøyd Øyvind Justnes Andersen fra Byprestene. Når han får vite at sjekken de får er på hele 110.000,- kroner, blir smilet om mulig enda bredere.

 

Sparte penger

– Dette anbefaler jeg absolutt andre hotell å gjøre når de skal renovere sine rom, sier Vågstøl.

Arbeidet med salget, ga ikke mye ekstraarbeid for de hotellansatte. Inventaret fra de 123 rommene måtte ut uansett. Det ble ikke mer arbeid å frakte dette ned til salgslokalet, enn det ville vært å bære dem ut til konteinere utenfor hotellet.

Faktisk sparte hotellet penger ved å selge møblene i stedet for å kaste dem.

– Jeg regner med at vi sparte utgifter på mellom 50.000 – 70.000 kroner, som det ville kostet å frakte bort og kaste inventaret, sier Vågstøl.

Salget til privatpersoner en lørdag i februar, gikk strykende. Selv 35 brukte toalett ble revet bort. Og ingen forsøkte å prute på prisen.

– Jeg opplevde til og med at noen betalte ekstra for det de kjøpte, siden pengene skulle gå til arbeid med rusavhengige, sier Vågstøl som selv var til stede under salget.

Inventaret fra de 35 rommene som ble solgt til privatpersoner, ender hovedsakelig opp i hytter eller utleieboliger. Inventar fra 35 andre rom ble solgt direkte til andre hotell, mens innholdet i de resterende rommene, ble gitt bort til ansatte eller kjente. Det som ikke var i brukbar stand, ble kastet. Alle pengene fra salget til privatpersoner og andre hotell, gikk til Byprestene.

 

Totalrenoverte rom

Med det gamle inventaret ute av veien, står hotellet nå midt i en travel oppussingsperiode. De startet 15. desember og skal være ferdig til 15. april.

– Gjestene våre stiller krav, så nå pusser vi rommene opp helt fra bunnen av. Blant annet får vi totalrenoverte bad, der både sluken og røranlegget blir nytt. Belysningen blir led-lys. Det følger av vår visjon med å spare energi og være miljøvennlige. Materialvalget i de nyoppussa rommene vil domineres av valnøtt. Veggene blir hvite, mens tapetet bak sengegavlen blir bronsefarget, forteller Vågstøl.

Connie Eie har 18 års erfaring som stuepike på hotell Residence. Hun gleder seg over oppussingen.

– Selv om det blir nye rutiner å sette seg inn i, blir de nye rommene bedre å holde rene enn de gamle. Gjestene som har bodd i rommene som er ferdig oppusset, er svært fornøyde, forteller hun med et stort smil.

Renoveringen er beregnet til å koste 15 millioner kroner, så de 110.000 kronene fra salget ville ikke monnet mye på det budsjettet. For Byprestene betyr pengene desto mer.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Hotelldirektør Ivan Vågstøl, forteller at de nyoppussa rommene får valnøtt som dominerende materialvalg. Veggen bak sengene blir i matchende bronsefarge. Flatskjerm-tv og ny kunst på veggene, kommer også på de 123 rommene som pusses opp.