Mari Mekko i hotellform

Publisert Sist oppdatert

Hotel Klaus K er et hotell med høyhælte sko og champagne på hylla i resepsjonen. Her er alt inventar bygget over finnenes nasjonalepos Kalevala med det begjær, lidenskap og mystikk det innebærer. Det hele toppes av de beste restaurantene med 24 timers romservice.

 

– Hele Helsinkis utelivs-jetset kommer til hotellbaren for å feste. Det var det vi planla baren for, at jetsetet skulle komme, sier hotelldirektør Marc Skvorc og slår med hånden på det gedigne miksebordet i utestedet Ahjo. Resten av hotellet er også planlagt for jet-setet, for det reisende jetset. Skvorc definerer dem som de blaserte reisende, - de som reiser så mye og som har så god råd, at de gjerne betaler ekstra for å bo, ikke bare behagelig, men vakkert.

Hotellet er Finlands eneste medlem i den eksklusive klubben av design-hoteller som heter Design Hotels. Ifølge Design Hotels Yearbook 2006 er Helsinkis første designhotell, Klaus K, det mest banebrytende innen finsk arkitektur siden skyskraperen til KONE åpnet i 2002 - med utsikt helt til Estland.

Gud i detaljen

–Alt er tenkt på ned til minste detalj, sier Skvorc.
– Opplevelsen av luksus ligger ikke i lysekronen, men i designet, og i det unike, sier han det. Man kan studere flisene og merke at her er ikke en kvadratcentimeter overflate oversett. I tillegg er hotellet finsk ned til hver minste detalj.

– Vår målgruppe vil ikke bare ha vært gjest på et vakkert hotell når de drar, - de vil ha vært på et vakkert hotell i Finland, sier Skvorc.
– Det handler om "sted og ikke-sted", forteller Marc. Derfor er det nesten utelukkende finske designere som har tegnet rommene. Der finnes Koskenkorva i mini-baren, med finske glass til og på bokhylla billedbøker om Helsinki, eller finnenes nasjonalepos Kalevala.

De fleste inspirasjonene i rom, farge og gjenstander er hentet fra finnenes nasjonal-epos "Kalevala". Det er også navnet. Klaus Kurki heter er nemlig eposets helt. Kalevala-fortellingen dreier seg rundt fire grunn-følelser: begjær, lidenskap, mystikk og misunnelse. Rommene i Klaus K skal gjenspeile disse følelsene, og gjesten kan selv velge følelse ved innsjekking.

Få nordiske

Klaus K er en av bare seks nordiske designhoteller i verden, og Finlands eneste. Sverige har tre, Danmark ett og Island ett. Arkitektene er finske Antti-Matti Siikala og Sarlotta Narjos, men direktøren er amerikansk. Marc Skvorc er amerikaner og ble sendt fra New York til Helsinki i 2005 av W Hotels, som eier 20 andre hoteller fra før. Oppdraget var å bygge Finlands eneste design-hotell og kaste det inn i kampen om de blaserte reisende.

Produktet kaller han lifestyle-hoteller.
– I dette tiåret har markedet for lifestyle-hoteller økt med 300 prosent, sier han.
– Kundegruppen totalt utgjør bare 5-10 prosent av hotellreisende, så det er en nisje. Men det er en viktig og kjøpekraftig nisjei den øvre delen av hotell-markedet, mener han.

Det er ikke bare de forretningsreisende som bruker hotellet. Det gjør også helsingforserne selv. Spisestedet Filmitähiti (Filmstjerne) er den mest populære blant lokale gjester. Filmitähiti har gateinngang og har et kjøkken for "folk flest", med t-bone steak og friterte poteter. Røde stoler, sjakkrutete gulv og stålkule-lamper gir en amerikansk 50-tallslook, med hvite, nesten gjennomsiktige gardiner med filmfremvisning. All filmen er naturligvis finsk.

Olivenolje og fornavn

Både mat og inventar er en del av hotellets visuelle skjønnhet.

Maten på Ilmatar er finsk, mens Toscanini er italiensk. Marc viser oss alle restaurantene hotellet tilbyr. Under ferden fra rom til rom og plass til plass i hotellet, merker man at Marc harlagt en del av sin sjel i hotellet han har laget her. Selv olivenoljeboksene på Toscanini har han vært med å finne.
– Jeg oppdaget dem på ferie i Milano, sier han stolt og peker dem ut. Under samme ferd fra spisested til spisested merker man amerikaneren i ham på fornavnen han slenger om seg.
– Takk, Vivika, sier han til resepsjonisten og er på fornavn, med stupepiken, servitørene så vel som stjernekokkene. Selv om de er over hundre.

Upscale husmannskost

Til sist i runden ender vi opp i den finske Ilmatar restauranten, med finsk husmannskost, servert "upscale". Eller litt spisset. Denne måneden for eksempel er detfusion med Japan. Da serveres det retter Finlandog Japan har til felles.

Han ler. Og presiserer: –Ja for de har faktisk noen retter felles.
– Men likevel; skal du bare bestille ett måltid her, så bestill reinsdyr, anbefaler amerikaneren.
– Vi har en reinsdyr-gjeter vi bestiller alle reinsdyrene fra.

Jasså hva heter han?

– Vel, ler Marc, det har jeg glemt. Men fornavnet er Honnu.

 

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS