Må tredoble gjestedøgn og omsetning etter investeringen
Bergsvein Brøske (47) har, som vi skrev i forrige nummer av Hotellmagasinet, aldri stått i oppvasken eller servert en eneste restaurantgjest. Men den populære eks-ordføreren mener det viktigste en hotelldirektør kan gjøre er å vite hvordan man omgås folk. Han var billettør i Møre og Romsdal Fylkesbåtar i 18 år før han for 11 år siden ble valgt til ordfører for Senterpartiet. Både som billettør om bord i fergene i fylket og ordfører traff han mange mennesker hver eneste dag. Han mener det reiseliv og hotell handler om er å møte mennesker. Og det er det han har drevet med hele livet.
Her er Sara Brauten og Bergsvein Brøske foran inngangen til kulturhuset og med hotellet i bakgrunnen på den andre siden av gaten.
Surnadal Hotell eies av JEBO-konsernet og de er nå villige til å investere totalt 70 millioner kroner. Og det er mye penger for et hotell som til nå har beskjedne 5000 gjestedøgn i året.
Hotelldirektor Brøske forteller mer enn gjerne om prosjektet. Og bretter med stolthet ut om hvordan det nye hotellet skal fremstå.
- Hele fasaden på hotellet skal endres med et glassbygg som henger sammen med glassfasaden på kulturhuset. ”Tuben”, eller broen, vil ”gå ut av” glassveggene, forteller han. Og materialene i hele hotellet er valgt med omhu.
- Velvære blir en viktig bit i konseptet. Vi har en spa-avdeling i dag og nå blir det i tillegg to basseng – ett for barn. Velvære skal være en vesentlig faktor. Og fasaden vil bli helt annerledes enn i dag med blant annet en flott uterestaurant ut mot hovedgaten, men i ett plan opp – på solsiden, forteller han entusiastisk.
- Laks og vann er stikkord. Vi har en fantastisk lakseelv i Surna og mange gjester som benytter seg av den muligheten. Resepsjonen i hotellet skal flyttes til resepsjonen i kulturhuset som gir god synergi for begge institusjoner i og med at blant annet billett-tjenesten til kulturhuset da er åpen døgnet rundt, for eksempel. Gjestene kan gå i tuben fra kulturhuset til hotellet og vil da se ned på hovedrestauranten som ligger en etasje under. Restauranten er gjort svært fleksibel slik at vi kan bespise enten mange eller få gjester i intime og hyggelige rom. Om det er 15 eller 150 gjester skal de uansett få følelsen av intimitet. I første etasje blir det også servering og bar. Effektiv drift er et stikkord i alle planene, forteller Brøske ivrig.
Kurs og konferanse blir et viktig satsingsområde for det nye hotell- og kulturhuset og i kulturhuset får hotellet nå disponere flere konferanserom og en storsal med plass til 300 mennesker.
Sale-leaseback
Det blir i tillegg til de ordinære rommene bygget 12 leiligheter på 60-70 kvadratmeter med to soverom – lakseleiligheter, kaller Brøske dem. Disse skal driftes etter sale-leaseback-prinsippet. De skal altså selges til private og så leies tilbake til hotellet der eierne får en viss prosent av inntektene på leien. Hva leilighetene skal koste er ennå ikke bestemt. Noen av dem har en hems som knytter leiligheten sammen med en del som har flott utsikt ut over bygda. De som kjøper leilighet her vil ha tilgang på alle fasciliteter som velværeavdeling i tillegg til at de kan kjøpe tjenester som for eksempel å få servert mat på rommet.
Totalt vil hotellet etter ombyggingen få rundt 80 rom inkludert sale-leaseback-rommene.
I kulturhusets foajé drifter hotellet allerede en liten kafé. I huset her er det også bibliotek og kulturskole i tillegg til et kunstgalleri.
- Det at vi går inn og drifter også kulturhuset med resepsjon der betyr at huset blir levende alle 24 timer i døgnet. Samdriften mellom kultur og hotell gjør at vi får et nytt kommunesenter og jeg har stor tro på at vi skal lykkes med å leve i sameksistens med levende kultur. Dette vil også bidra til at vi får utviklet konferanse-markedet, sier Brøske.
Prosjektet går i to byggetrinn der hotellet og tuben er byggetrinn 1 og lakseleilighetene og velvære-avdelingen blir i trinn 2. Det vil gå nesten to år før hele prosjektet er ferdig. Dette er den største reiselivsinvesteringen i Surnadal kommune som har ca 6000 innbyggere.
Har tro på reiselivet
- Vi må tredoble antall solgte gjestedøgn for å oppnå lønnsom drift, og det er jeg sikker på vi skal klare. Dette hotellet har hatt betydelig større aktivitet tidligere og det har vært opp i det antallet gjestedøgn. Vi skal bruke det beste av hotellets 80-årige historie og ta det med oss inn i fremtiden. Vårt hotell ligger ikke i tilknytning til en flyplass, for eksempel, men vi har en fantastisk plassering og vi har tro på reiselivet på Nordmøre. Vi skal fylle huset med opplevelser som gjør at vi får fornøyde kunder. Det gjelder både hotellet, matkulturen og de naturgitte omgivelsene vi har her, sier Brøske. Han fortsetter:
- I alt reiseliv er det en grunnleggende forutsetning at du yter service og at du har kompetansen til å gjøre det. Jeg har ikke mye erfaring fra hotell, men vi har veldig mye kompetanse her på huset både blant den øvrige ledelsen og alle ansatte.
Hotellet har i dag en omsetning på omkring ti millioner kroner og den må altså tredobles når det nye hotellet står ferdig. I dag er det 15 ansatte og tallet skal økes opp mot 40. Eieren JEBO-konsernet har stor tro på at investeringen skal lønne seg og gi stor nok omsetningsøkning til at nysatsingen gir avkastning på investert kapital. Etter ombyggingen blir hotellet en av de største bedriftene i kommunen.