NY SJEF: Anders Kjekstad er nye sjef for Miele i Norge,

Ringrev til Miele

Anders Kjekstad er ny norgessjef for Miele fra august 2017. Miele står for tiden øverst på nordmenns ønskeliste, og det selges flere Miele-produkter i Norge enn i nærmest alle andre land.

Publisert

Miele er leverandør av hvitevarer i øverste kvalitetssjikt og har opplevd en sammenhengende vekst i det norske markedet gjennom mange år. For tiden er det på verdensbasis bare sveitsere, østerrikere og luxembourgere som handler flere Miele-produkter per innbygger enn nordmenn.

Øverst på ønskelisten

Nå har Anders Kjekstad (45) tatt over etter Dag Steenfeldt-Foss, som ledet selskapet i 17 år. Kjekstad kommer fra stillingen som adm. direktør i Unilever Norge og har tidligere hatt ulike lederstillinger i Mondelez International (tidligere Kraft Foods/Freia). Han er utdannet siviløkonom fra BI.

– Miele har en svært sterk organisasjon med dyktige ansatte som over mange år har skapt sterke relasjoner til både forhandlere og konsumenter. Jeg er ydmyk og stolt av å få lede et selskap som har vært tilstede i Norge i 48 år med kompromissløs kvalitetssatsing i alle ledd og bransjens klart sterkeste merkevare, sier Anders Kjekstad. 

Han viser til en global merkevareundersøkelse gjennomført for Miele i fjor blant mer enn 1000 respondenter i de enkelte landene. Den viste at Miele har en sterk merkevare på verdensbasis og at den står spesielt sterkt i Norge. Miele er ikke bare det varemerket flest nordmenn har "top of mind", men også merkevaren desidert flest ønsker seg. Tre ganger så mange har Miele som førsteønske enn neste produsent på listen.

Gode kundeopplevelser

Miele har en sterk tilstedeværelse i det norske markedet for å skape de gode kundeopplevelsene. I Norge har Miele 130 ansatte, hvorav 36 serviceteknikere, og egeneid hovedkontor på Nesbru. Bygget består av kontorer, serviceverksted og reservedelslager, i tillegg til et stort showroom for publikum og forhandlere. Miele omsatte i 2016 for 714 mNOK i Norge.

– En viktig oppgave blir å fortsette å skape de beste kundeopplevelsene i alle ledd. Dette er et nøkkelelement for merkevareposisjonen. Som et "premium brand" stiller kundene høye krav til oss, sier Kjekstad.

Fakta

Miele ble etablert i 1899 av Carl Miele og Reinhard Zinkann og er fortsatt eid av de samme familiene. Miele-konsernet har rundt 19 500 ansatte og omsatte for 3,93 mrd. EUR i fiskalåret 2016/17, en vekst på 5,9 prosent fra året før. Miele har samme firmafilosofi (Immer Besser – Alltid bedre) som ved etableringen for 118 år siden.

Powered by Labrador CMS