![FEIENDE FLOTT: Glastad-familien har satset enormt med penger på kjøp og oppussing av flere gamle storhetshoteller. Her fra førsteetasjen på Hotel Klubben i Tønsberg.](https://image.hotellmagasinet.no/761896.webp?imageId=761896&width=960&height=548&format=jpg)
Vil ta opp kampen med de fire store kjedene
Heimr Collection børster støv av gamle storheter.
– Alle våre syv hoteller er lønnsomme nå, og over halvparten av omsetningen er mat og drikke. I år når vi en omsetning på 450 millioner kroner, sier administrerende direktør for Heimr Collection, Terje Ropstad i et intervju med Finansavisen.
Den tidligere Clarion-direktøren startet i Heimr Collection i 2021, og selskapet eies av Glastad-familien. De har brukt 1,5 milliarder kroner på oppussing, i tillegg kommer kjøpesum for hvert enkelt hotell.
Følgende hoteller er i porteføljen:
- Hotel Victoria, Stavanger
- Sola strand Hotel
- Farsund Resort
- Radisson Blu Caledonien Hotel, Kristiansand
- Rederiet Hotell, Farsund
- Hotel Klubben, Tønsberg
- Hotel Filip, Oslo
I 2018 var omsetningen på 206 millioner kroner, men negativ bunnlinje - i fjor doblet de denne omsetningen til 403 millioner med et positivt resultat på rundt 20 millioner – en omsetningsvekst på 120 millioner fra året før. Målet er å omsette for én milliard om fem år.
– Vår portefølje består av hoteller som har hatt sin storhetstid, men som senere er blitt forsømt og litt glemt. Vi vil ta dette tilbake igjen, sier Ropstad til Finansavisen.
![VELKOMMEN INN: Friske farger og svært innbydende på det mangeårige og kjente Caledonien Hotel i Kristiansand.](https://image.hotellmagasinet.no/761900.webp?imageId=761900&width=960&height=548&format=jpg)
– Vi kjøpte Sola Strand Hotel midt under pandemien, og jeg tror det vil vise seg å bli en god investering. Vi ser også for oss at vi skal være en franchise for andre hoteller som passer inn i porteføljen. Nå har vi bygget opp en slagkraftig distribusjon, felles nettside, salg, markedsføring, prisoptimalisering, mulighet for å jobbe med større anbud og et sterkt lederteam. Og vi kan gjerne konkurrere med de fire store; Choice, Thon, Scandic og Radisson. Vi har tro på at fremtidens hotellgjester vil jakte på den individuelle og gode hotellopplevelsen, en følelse det er vanskelig å få på et typisk kjedehotell, sier Endre Glastad.