FEIENDE FLOTT: Glastad-familien har satset enormt med penger på kjøp og oppussing av flere gamle storhetshoteller. Her fra førsteetasjen på Hotel Klubben i Tønsberg.

Vil ta opp kampen med de fire store kjedene

Heimr Collection børster støv av gamle storheter.

Publisert Sist oppdatert

– Alle våre syv hoteller er lønnsomme nå, og over halvparten av omsetningen er mat og drikke. I år når vi en omsetning på 450 millioner kroner, sier administrerende direktør for Heimr Collection, Terje Ropstad i et intervju med Finansavisen.

Den tidligere Clarion-direktøren startet i Heimr Collection i 2021, og selskapet eies av Glastad-familien. De har brukt 1,5 milliarder kroner på oppussing, i tillegg kommer kjøpesum for hvert enkelt hotell.

Følgende hoteller er i porteføljen:

  • Hotel Victoria, Stavanger
  • Sola strand Hotel
  • Farsund Resort
  • Radisson Blu Caledonien Hotel, Kristiansand
  • Rederiet Hotell, Farsund
  • Hotel Klubben, Tønsberg
  • Hotel Filip, Oslo

I 2018 var omsetningen på 206 millioner kroner, men negativ bunnlinje - i fjor doblet de denne omsetningen til 403 millioner med et positivt resultat på rundt 20 millioner – en omsetningsvekst på 120 millioner fra året før. Målet er å omsette for én milliard om fem år.

– Vår portefølje består av hoteller som har hatt sin storhetstid, men som senere er blitt forsømt og litt glemt. Vi vil ta dette tilbake igjen, sier Ropstad til Finansavisen.

VELKOMMEN INN: Friske farger og svært innbydende på det mangeårige og kjente Caledonien Hotel i Kristiansand.

– Vi kjøpte Sola Strand Hotel midt under pandemien, og jeg tror det vil vise seg å bli en god investering. Vi ser også for oss at vi skal være en franchise for andre hoteller som passer inn i porteføljen. Nå har vi bygget opp en slagkraftig distribusjon, felles nettside, salg, markedsføring, prisoptimalisering, mulighet for å jobbe med større anbud og et sterkt lederteam. Og vi kan gjerne konkurrere med de fire store; Choice, Thon, Scandic og Radisson. Vi har tro på at fremtidens hotellgjester vil jakte på den individuelle og gode hotellopplevelsen, en følelse det er vanskelig å få på et typisk kjedehotell, sier Endre Glastad.

Powered by Labrador CMS