
Dette mener vi om matsvinn:
I bransjen handler det om å gå analytisk til verks
En fersk undersøkelse viser at hjemmet er matsvinn-verstingen. Samtidig advarer administrerende direktør Christer Gavelli i Toma Facility Management mot å la det bli en sovepute for bransjen.
En fersk undersøkelse gjennomført av facility management-selskapet Toma viser at 2 av 10 innrømmer at de ofte kaster mat hjemme.
Undersøkelsen som avdekker folks vaner og holdninger til matsvinnviser at 20 prosent ofte eller vanligvis kaster mat hjemme.
I kantine er tallet betydelig lavere, 8 prosent, mens 13 prosent gjerne legger igjen mat på restaurant.
– Det er oppmuntrende å se at folk jevnt over har gode holdninger til å ikke kaste mat. Så ser vi at terskelen for å la restene gå i søpla er lavere hjemme enn i kantina eller på spisesteder, sier administrerende direktør Christer Gavelli i Toma Facility Management.
– Det kan jo ha en sammenheng med at ingen ser oss i vårt eget kjøkken eller at vi har mindre betenkeligheter med å kaste mat vi har laget selv.

Bransjen har et ansvar
Nå oppfordrer han folk til å være mer kreative på hjemmebane, for å gjøre det mulig å gjenbruke matrester.
Men samtidig understreker han viktigheten av at ikke mat- og drikkebransjen bruker statistikken som en sovepute.
– Mens den enkelte kan bidra med litt, har vi profesjonelle aktører muligheten til å bidra med mye! For oss i Toma handler det dels om opplæring av personale i å nyttiggjøre seg overskuddsmat, sier Gavelli.
– Men det handler også om å gå analytisk til verks. Gjennom å samle data fra kjøkkenet, om antall gjester og mengden matsvinn, som forteller oss hvordan vi kan tilpasse driften. Når vi for eksempel vet at mange har hjemmekontor på mandag og fredag, kan vi tilpasse mengden mat.
– Å kaste penger
Den aller viktigste grunnen til at de fleste – 51 prosent – ikke vil kaste mat er enkel: det er rett og slett bortkastede penger.
Og de aller fleste – 67 prosent – mener det er den enkeltes ansvar å unngå matsvinn.
– Det er dyrtid, og mange føler åpenbart at å kaste mat er å kaste penger. Samtidig ser vi at nesten 1 av 4 – 23 prosent – tenker på miljøet. Uavhengig av motivasjon, så er det positivt å se at folk er sin egen rolle bevisst, sier Gavelli.