Vi vil være her lenge

Publisert Sist oppdatert




























– Og det har vært veldig stort å endelig åpne hotellet og starte opp driften av dette flotte hotellet, sier direktør Olav Langli i det nybygde Radisson Blu Hotel, Trondheim Airport.

– Den lokale tilhørigheten håper vi å få ta del i, gjennom delaktighet i lokalsamfunnet. Vi skal bidra sosialt samt tilby alle et produkt som kan benyttes fra barnebursdager til begravelser.

Hele 13 dager før planlagt åpningsdag var hotellet allerede godt i gang og hadde hatt over 500 gjester innom. Med en prislapp på 180-200 millioner kroner representerer det en betydelig satsing for eierne.

 ,

Trygt og stabilt

– Vi har jo trygge og gode eiere, og klarer vi å etablere en forankring i lokalmarkedet tror jeg vi vil komme til å få det bra her. Men jeg må innrømme at de siste ukene har vært preget av ønsket om å komme i gang, å få startet maskinen, liksom. Det er en bedrift med 50-65 årsverk som skal kjøres i gang, og 50 heltidsstillinger står på budsjettet.

– I de siste dagene før åpningen kjørte vi masse tester og opplæring av personalet som sikkerhetsopplæring der alt fra rømning, evakuering og trening i hjertestarter ble gjennomgått. ,,,,,,,

Dette er blitt et moderne hotell med mange fine fasiliteter pakket inn i et Skandinavisk design. Innen husets vegger mener han alt ligger til rette for at gjestene skal trives. Det skyldes ikke bare beliggenheten, men at man også er et attraktivt valg for lokale gjester.

 ,

Spennende

Dette har vært nok en god byggeprosess gjennomført etter samme modell som tidligere sammenlignbare hotellprosjekter, sier siv. ing. Sverre Christensen, som har vært engasjert av Værnes Eiendom AS som prosjektleder under byggeprosessen for det nye hotellet på Værnes. Det er etablert et eget eiendomsselskap Værnes Eiendom AS heleid av Avinor, som i Bergen, Stavanger og på Gardermoen. Alle de nevnte er realisert, bortsett fra at det er i oppstarten i Stavanger.

Arkitekt for oppstartplanlegging og etablering av tilbudsdokumenter ble engasjert oktober 2006. Tilbudspapirene ble sendt ut april 2007. I oktober samme år ble kontraktene inngått, og overtakelsen var i juli 2009. Vi er fornøyd med utvikling og fremdrift hele veien. Vi har fulgt en totalentreprisemodell, der vi har definert et produkt, gjennom et premissdokument basert på et skisseprosjekt fra arkitekt Niels Torp. Deretter har vi lagt ut dette som en totalentreprise-konkurranse. Driver, som er Rezidor, har vært med oss helt fra starten. Produktet er vel definert, og inneholder nær sagt alle detaljer ved bygget, og ved i tillegg å ha et referansebygg, så vet alle hva som skal skje. På denne måten eliminerer man lysten og behovet for krevende endringer under byggeprosessen. Kontrollen blir bedre, og selve prosessen blir mer konstruktiv ved at energien benyttes på gjennomføring og ikke endringer og ”diskusjoner”. Dette gir en mer spennende prosess og modell etter mitt syn, sier Christensen. HENT AS ble valgt som totalentreprenør for bygget på ca 9000 kvadratmeter som inneholder 180 rom og en konferanseavdeling på ca 800 kvadratmeter. De har levert alt med unntak av innredningspakken og kjøkkenutstyr.

 ,

Brannvern

Hotellet er fullsprinklet og utstyrt med det nyeste innen brannvern. Responstiden for brannbiler er ekstremt god siden hotellet serves fra flyplassens ekstreme beredskap. Det betyr at hjelpen bokstavelig talt er rett rundt hjørnet om noe skulle skje.

Vi er overbevist om at dette er et sikkert hotell å bo på. I tillegg kommer det til å bli veldig behagelig, sier Christensen. Vi har satset mye på lydisolering, og vi er spesielt stolte av at dersom du ser ut av vinduet og oppdager et fly som er i ferd med å ta av, vil du ikke kunne høre det på hotellrommene. Dermed har man fjernet det som kunne ha blitt en belastning for gjestene på et hotell så tett innpå flyplassen.

Her vil du kunne sove og slappe av helt uavhengig av flyavgangene. Arkitekt Niels Torp har skapt et glimrende bygg. Riktig nok ble det kjøpt inn når prisnivået i markedet var på topp. Det ble da nødvendig å tilføre en ekstra rometasje for å få et akseptabelt forhold mellom kostnad og inntekt. Det er gjennomført innenfor budsjett, så kostnadsbildet vil ikke påvirke driften i negativ retning, sier Christensen til slutt.


 ,

Thumbnail Image: