Ut av Choice kjeden

Publisert Sist oppdatert

- Da jeg tok på meg jobben som hotelldirektør, ønsket jeg å gjenskape preget av Røros på hotellet. Det kan vi ikke som et ledd i en større kjede. Målet er å gjenskape Røros Hotell til den store hotellopplevelsen på fjellet. For å klare det må vi stå på egne bein, forklarer hotelldirektør Mikael Forselius. Han har driftsansvar for Hotell Røros, Vertshuset Røros og Kaffestuggu. Kona Sara er ansatt som hotellsjef ved hotellet

Forselius forteller at eierne allerede har kjøpte ut Choice, og fra neste år er også franchiseavtalen sagt opp. Hotellet eies av Kristine Strøm, som er barnebarn til grunnleggeren av hotellet. Hun eier 65 prosent, mens gründerne bak Røros Flyservice står bak 35 prosent. Med andre ord 100 prosent lokalt eid. Han beretter at det er ganske unikt at et hotell velger å forlate en av de store hotellkjedene. Men det var et av kravene han stilte for å ta jobben som hotelldirektør. Han mener at Rørosprofilen er mye viktigere enn å være en del av en kjede.

Nå er han i full gang med å sette hotellet i stand til å ta vare på særpreget i Bergstaden. Hotellet åpnet i 1951 som den gang et moderne sportshotell. I seinere tid er Røros kjent som en del av verdens kulturarv. Hele hotellet har de siste månedene gått gjennom en omfattende restaurering og vedlikehold. Ikke minst har kjøkkenet fått en betydelig oppgradering. Nå står inngangspartiet for tur og direktøren har store planer for utbygging av hotellet, med flere rom og eget badeanlegg med spa. Til å hjelpe seg med å sette det særegne Røros-preget har han valgt designbyrået Form til fjells, selvfølgelig fra Røros.

Hotellmagasinet ankommer Bergstaden en vakker høstdag, fargene er i ferd med å forandre seg. Men foreløpig er det tidlig høst i fjellregionen. Jeg blir tatt hjertelig imot av direktøren. Det er bare så vidt han har tid til å sette seg ned. Det er mye som skal gjøres, tanker som skal tenkes og planer som skal settes ut i livet. Men samtidig ønsker han å fortelle om sin lidenskap til hotellet og ikke minst til Røros som han vil at flere skal få oppleve.

Svensk virvelvind i fjellregionen

- Som et frittstående hotell, snart, i alle fall, sier han og trekker på smilebåndet, velger vi det meste fra fjellregionen. Det gjelder alt vi driver med, alt skal ha en spesiell identitet fra stedet, og da velger vi folk som bor i distriktet. De er også opptatt av Røros og kjærligheten til stedet.

Det sier en svenske. Ja, for Mikael Forselius er svensk, selv om han har bodd 13 år i Sør-Trøndelag. Nå har han atter slått seg ned i fjellbygda og her regner han med å være. Før han kom til Røros ved årsskiftet var han direktør ved Stiklestad Hotell. Han har tidligere vært kjøkkensjef og FB-manager ved Rica Nidelven Hotell, og var i perioden 1997-2000 også ansatt ved Hotell Røros, både som kjøkkensjef og restaurantdirektør. Forselius er kjøkken- og restaurantutdannet og har tilleggsutdanning fra Cornell University i New York. Han har mottatt en rekke utmerkelser for sine prestasjoner innenfor faget og har to år på rad mottatt Bondelagets Kokkestipend.

Lokal mat

Nå når hotellet ut av kjeden går, får han også i enda større grad muligheter for å satse på lokal mat eller kortreist mat som det er populært å kalle det.

- Vi gleder oss til å kunne satse enda mer på det fjellregionen har å tilby. Vi har mye lokal mat også nå, men fra nyttår blir vi helt fri til å kjøpe den lokale maten vi selv vil. Når maten smaker fra den regionen du besøker, blir måltidet en reise i seg selv. På Røros har vi nesten alt, det eneste vi mangler er grønnsaker. Vi henter maten direkte fra fjellets eget spisskammer, her henter vi vilt, lam, storfe og fjellfisk, forteller Forselius og mener at det er flere årsaker til at kortreist mat stadig får større oppmerksomhet.

- Det er klart at stadig flere er opptatt av miljøvern. Det blir mindre utslipp av CO2 når en henter mat fra distriktet som ikke trenger å fraktes med bil over lengre strekninger. En annen årsak er også at kulturlandskap gror igjen. Vi som kokker tar dette seriøst og er med på å sørge for at kortreist mat fra lokale leverandører har muligheter til å overleve i markedet. Nå er kokken virkelig i siget og forteller om alle godbitene som kommer fra distriktet. Rørosfe som er viden kjent, fisk fra Tydalen og Femunden. Og ikke minst reinsdyr. Her legger han ut om viltet som lever i karrige kår og får en spesiell smak, ikke minst fordi det blir slaktet, behandlet og foredlet med kunnskap som er nedarvet gjennom generasjoner, noe som bidrar til å skape produkter med en fantastisk og helt unik smak, presiserer kokken.

Det er som en får vann i munnen. I slutten av oktober arrangerer Røros en matfestival, Smakeriet. Matfestival som arrangeres hvert år og har fokus på lokal mat. Da bugner det av mat i gatene på Røros. Festivalen avsluttes på de store hotellene i Bergstaden med ”Fjellets festbord” og ”Rørosmat på alle fat”.

Mangfold i matveien

Kaffestuggu kommer kanskje litt i skyggen av hotellet og vertshuset. Men er en viktig del av hele konseptet, ifølge Forselius. Han forteller at det er viktig ikke bare at det er lokal mat fra regionen, men at det også er mulig å ta vare på kafetradisjonene som Kaffestuggu skal være.

- Vi serverer god hverdagskost, kjøttkakene skal smake like godt som du får hos bestemor. Det er rause porsjoner og muligheter for å få mer mat hvis en ønsker der. For meg er det viktig at vi skaper et mangfold i matveien og at alt ikke er likt. Ved hotellet har vi nettopp åpnet en ny restaurant, som vi kaller Brasseriet, med plass til om lag 30 personer. Det er også åpent for lokalbefolkningen og hyttefolket i regionen. Og vi har Vertshuset med sin mat, og Kaffestuggu med tradisjonell norsk husmannskost. Det er mangfold, mener han.

Økt satsing

Eierne og direktøren har mange planer for driftselskapet Røros Hotell. På hotellsiden er den største utfordringa å øke belegget. Nå ligger belegget på 55-57 prosent. Målet er, ifølge Forselius å komme opp på rundt 70 prosent. Samtidig har de planer om å utvide ved hotellet med bygging av to leilighetsanlegg og moderne velværeanlegg til mange millioner kroner. Samtidig står Vertshuset foran en rehabilitering. I fjor sommer tok Vertshuset i bruk nye rom/leiligheter i det som kalles Brødrene Krogs Uldvarefabrikk fra 1914. Overnattingsstedet rommer 15 topp moderne og fleksible rom som kan brukes som åtte leiligheter med høy komfort. Her har fabrikkens og Røros historie fått spille ramme for interiør og utsmykning. I taket i trappeoppgangen henger de gamle trådsnellene som en gest til de mange kvinnene som hadde arbeid i veveriet og spinneriet. I følge Forselius har en tro på at samspillet mellom fortid og nåtid vil gi gjestene en enestående opplevelse av at historien kviskrer i veggene.

- Vi ønsker, fordi vi ser at dette er veldig populært, å utvide med flere rom. Men da må vi enten bygge eller finne andre egnede lokaler til biblioteket. Vi er i gang, smiler han lurt på vei ned til hovedbygget som huser Verthuset Røros og Rammgårdens bakgård der stabbur, portrom og loft er restaurert i samarbeid med riksantikvaren.

– Vi spiller selvfølgelig på lag med riksantikvaren. Vi ønsker i alt hva vi foretar oss å bevare den arven vi er satt til å forvalte, forsikrer han.

Julebord

Kokken Forselius og hans medarbeidere er også i gang med å forberede julebordsesongen. En sesong som strekker seg fra første helga i november og til midten av januar.

- Vi har kjøpt inn bjørnekjøtt og sylte og rull er i produksjon, svarer han kjapt. Julebord er høysesong på hotellet og jeg tør ikke å ”tulle” så mye med den tradisjonen som er innarbeidet og nesten selger seg selv. Det er fullt omtrent hver helg for hele julebordsesongen, det er kun noen få helger som er ledig. Vi opplever at store bedrifter bestiller flere år i forveien for å være sikret en helg med julebord på hotellet. Da sier det seg selv at jeg ikke kan forandre mye på det som er en god tradisjon, avslutter hotelldirektør Michael Forseilus.

Thumbnail Image: