Offensiv satsing på festmiddag på konferanser

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

– Det faglige har et sterkere fokus under kurs og konferanser, dermed er det mindre tid til andre arrangementer. Deltakerne ved kurs og konferanser er blitt presset mer på tid. Det sosiale blir ivaretatt ved at festmiddagen blir konferansens sosiale høydepunkt, gjerne med profesjonelle toastmastere og kulturelle innslag.

Det forteller en av de mest erfarne innenfor bransjen, direktør Bjarte Gjerde ved Rica Nidelven Hotel i Trondheim. Han har over 30 års erfaring som hotelldirektør og leder nå sitt 10 hotell. Nylig var han og hotellet vertskap for et storslått arrangement med 870 gjester over to døgn. Egentlig har hotellet kun kapasitet til 500 under konferanser. Men ved å være fleksibel med blant annet å ta i bruk hele hotellet. Til og med lobbyen fungerte også som mat- og møtested. Arrangementet ble lost i havn, med fornøyde gjester, ifølge direktøren.

– Når en skal være vertskap, det være seg et lite eller stort arrangement, er det viktigste å være fleksibel og ta godt vare på gjestene. Vi må levere, hver gang, og skreddersy et opplegg for hvert arrangement. Det er ulike kunder som har behov for ulike arrangement. Vi har et matkonsept og matkvalitet som satsningsområde, det er en vesentlig årsak til at mange velger oss.

Bjarte Gjerde forteller at han har sett en forandring i kurs- og konferansesegmentet de siste årene. Før var det mer vanlig at de fikk forespørsel om å arrangere turer og opplevelser i byen. Nå virker det som om konferansearrangørene er mer konsentrert om det faglige innholdet.

–  Det gjenspeiler vel at mange er på flere kurs- og konferanser nå enn tidligere, samt at flere er presset på tid. De fleste av oss har det litt travelt i hverdagen. For å få aktuelle deltakere til konferansene, må arrangørene ofte lokke med en festmiddag som konferansens høydepunkt. Ofte ser vi at det kommer kjendiser fra hovedstaden, som toastmastere, mens de kulturelle innslagene er gjerne med lokale kunstnere fra byens kultur- og teatermiljø.

 

Rockheim

– Selvfølgelig hender det at vi får forespørsel om aktiviteter under kurs- og konferanser, men da skal de helst være i kort avstand fra hotellet og helst ikke ta så veldig lang tid. Nidarosdomen  og Erkebispegården er fortsatt attraksjoner som mange vil oppleve, eller historisk byvandring rundt i sentrum med gode guider. Nå har Rockheim – det nasjonale opplevelsessenteret for pop og rock – overtatt som byens kanskje mest populære severdighet, i alle fall blant våre kurs- og konferansegjester. Vi kan i utgangspunktet arrangere hva som helst, det er ikke noe som er for sært eller sprøtt til at vi ikke skal klare å få til en opplevelse i Trondheim, smiler Gjerde.

 

Det gode vertskap

For at et lite eller stort arrangement skal bli vellykket er det viktig at hotellets ansatte er motivert og har gått en god ”skole” på arbeidsplassen. Ifølge den erfarne direktøren er det viktig med grundig opplæring fra dag en. Samt at samtlige ansatte blir fulgt nøye opp. Selv gjennomfører han, minst to ganger i året, et internkurs med fokus på service og vertskapsrollen.

– Vi har fem-seks allmannamøter hvert år med fokus på Ricas merkevareplattform, ”Det gode vertskap”, i tillegg til individuelle medarbeidersamtaler. Alle ansatte må ville utvikle seg videre, - dette er ikke et sted å være, men et sted å prestere. Indre motivasjon er en forutsetning for å få jobb på dette hotellet, det må sitte i ryggmargen. Alle i bransjen kan levere kongemiddag, men det er hvordan vi takler hverdagen, som skiller de beste fra de mindre gode, presiserer Bjarte Gjerde og utdyper:

– Vi ansetter kun de beste. Det mener jeg, og det gjelder i alle avdelinger, fra de beste kokkene (her er det vel nok å referere til at hotellet seks ganger på rad har vunnet tittelen Norges beste hotellfrokost) samt å levere kokker til kokkelandslagene. Det er ikke nok kun å ha gode kokker, vi må være best på service, renhold, kurs og konferanser, alt henger sammen for å nå opp til tittelen ”Det gode vertskap”. Når vi først har ansatt folk, så er det vår oppgave som ledere å drive dynamisk utvikling av vår viktigste ressurs. Vi må hele tida være tett på medarbeidere med korrektiv og med støtte og ros. Og vi må se gjestene, som for eksempel at stuepikene, vaktmesterne og alle medarbeidere hilser på gjestene. For å holde motivasjonen oppe kårer vi fire ganger i året kvartalets beste medarbeider, pluss årets medarbeider med flotte premier, etter bestemte kriterier.

Direktøren forteller at de ansatte måles ved at gjestene svarer på en spørreundersøkelse om sitt opphold ved hotellet. Hver morgen kan alle lese utviklingen for sin avdeling med kommenterer fra gjestene på Ricas intranett. På den måten kan hver enkelt se hva en kan bli bedre på ved å imøtekomme gjestenes syn. Gjerde sier at Rica Nidelven har Rica Hotels mest fornøyde gjeste. – Det handler om å utvikle en god bedriftskultur, fastslår han.

 

Hårete mål

Bransjen har satt seg hårete mål for kommende år i trønderhovedstaden. I april neste år åpner Nordens største kongressenter på Brattøra i Trondheim, Clarion Hotel & Congress. Hotellet får 3000 kvadratmeter med kongress- og utstillingsområde, en mulighet til å holde kongresser og store konferanser som hittil ikke har vært mulig.

- Dette skal bringe nye og store arrangement til Trondheim, med fra 500-1500 deltakere, ifølge det nye hotellets ledelse. Det ønsker vi selvsagt velkommen til byen.

Samtidig så vet vi at over 80 prosent av konferansesegmentet har en deltakelse på under 300, understreker Bjarte Gjerde, som overhodet ikke har noe imot konkurranse fra det nye hotellet på Brattøra i Trondheim. Konkurranse skjerper alle og vi skal bli enda bedre der vi er gode i dag.

Rockheim ligger høyt oppe på listen over nasjonale attraksjoner, hele 130 000 besøkende i år. Få går skuffet hjem etter et besøk på Rockheim og bygningen er et blikkfang i seg selv.
Teaser:

– Det faglige har et sterkere fokus under kurs og konferanser, dermed er det mindre tid til andre arrangementer. Deltakerne ved kurs og konferanser er blitt presset mer på tid. Det sosiale blir ivaretatt ved at festmiddagen blir konferansens sosiale høydepunkt, gjerne med profesjonelle toastmastere og kulturelle innslag.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Rica Hotel er ikke et sted å være, men et sted å utvikle seg, mener direktør Bjarte Gjerde.