Ny restaurant med smak av Italia

Publisert Sist oppdatert

Restauranten er myntet på alle, enten det er stressa businessmenn i dress, håndverkeren som tar seg en velfortjent lunsjpause eller venninnegjengen som er ute og triller på barnevogner. Så er også hele konseptet bygget på markedsundersøkelser, og før man i det hele tatt bestemte seg for å servere italiensk mat, var man svært bevisste på at det er nettopp italiensk folk flest vil ha.

 

Nytt konsept

Eataly ligger i lokalene som tidligere huset Jimmys.

-        Vi kjøpte restauranten i 2006, og drev den en stund, men fant ut at konseptet var gått ut på dato, forteller prosjektleder for Eataly og markedssjef i Umoe Catering uteliv, Tiril Zelow Bliksmark.

 

Da man gikk i gang med arbeidet med et nytt konsept, gikk man altså grundig til verks, og valgte blant annet å bruke en markedsperson som prosjektleder. I tillegg til ukentlige møter med styringsgruppen, har egne undergrupper jobbet i forhold til drift, meny osv.

-        Så ingen ting er overlatt til tilfeldighetene, sier hun.

Viktige personer i prosessen har også vært Petter Abrahamsen fra Riss design, som står for interiøret, samt Hans Borgen fra Best Consulting som har bidratt som konsulent.

 

Stort utvalg

Selv om italiensk mat for mange betyr pasta og spaghetti, er det så vanvittig mye mer å hente. Og dette har Eataly selvfølgelig tatt inn over seg. I tillegg til de for nordmenn ”typisk” italienske rettene, serveres det en rekke grønnsaker tilberedt på forskjellig vis, og selvfølgelig skinker og ost. Så det bør være noe for enhver smak – selv om man er vegetarianer, allergiker eller rett og slett bare kresen.

Vinene er selvfølgelig også italienske, og de serverer også en type italiensk øl. Med unntak av tre kan man få kjøpt alle vinene i glass.

En viktig tanke bak Eataly er at folk skal føle seg velkommen, og føle seg vel. Man jobber blant annet mot å gjøre restauranten mest mulig familievennlig, slik at det kan bli en hyggelig og avslappende opplevelse for hele familien å gå ut og spise. Positive ansatte er avgjørende, og dette var også noe man la vekt på da man ansatte folk.

Prosjektleder Tiril Zelow Bliksmark var veldig fornøyd da restauranten åpnet i går.

-Vi ville ha blide, åpne og hyggelige folk. Vi er også opptatt av at de ansatte skal ha det bra, for det smitter over på kundene, påpeker prosjektlederen.

 

Unikt

Teamet er blitt svært så internasjonalt, og sousesjef Piero Gangemi er selv italiensk. Han har bodd 2,5 år i Norge, og er godt fornøyd med konseptet.

-        Det er en god atmosfære her, og ikke så stivt. Det minner om italienske spisesteder, og er ganske unikt i norge, mener han.

At det kan være vanskelig å rekke å hive i seg en lunsj på restaurant er også et problem som er tatt med i betrakningen. For man ønsker at folk skal ta seg tid

Den italienske sousesjefen Piero Gangemi mener stedet er ganske unikt i norsk sammenheng.

til en lunsj på Eataly. Derfor har man innført en pronto-lunsj med 12-minutters garanti på utvalgte retter, fra det øyeblikk retten blir slått inn til den står på bordet. Til en rimelig penge får man både mat, kald og varm drikke samt en liten sjokolade eller biscotti. Betaler man når man bestiller, er det bare å reise seg og gå når man er ferdig med å spise. Og rekker man ikke å drikke kaffen der, kan den taes med i et beger.

Bliksmark er strålende fornøyd med resultatet, og håper på sikt at det blir flere Eataly-restauranter.

 

Thumbnail Image: