Nordlands første fire stjerner
Dette er det uoffsielle klassifiseringssystemet til det forholdsvis nyetablerte Norsk Hotell Klassifisering.
Det skriver Helgeland Arbeiderblad.
Hotellet i Mosjøen er i godt selskap, for de to andre hotellene som hittils har oppnådd samme stjernestatus, er Voksenåsen Hotell i Oslo og Sølvgården Hotell på Rysstad.
Fem stjerner er det bare Britannia Hotell i Trondheim som har fått. De resterende seks hotellene som er vurdert, har fått tre stjerner hver.
Det har lenge vært diskutert hvorvidt man skal gi norske hoteller stjerner etter et offisielt system, som i Danmark og Sverige. Men ikke alle synes dette er noen god idé. Noen av de større, eierintegrerte kjedene har truet med utmelding av NHO dersom dette skulle bli aktuelt her til lands.
– Det er uheldig at ikke bransjen kan enes om en felles standard. Alle bedrifter har et forbedringspotensial. Vi trenger alle noe å strekke oss etter, sier Alf Johannessen, som er hotelldirektør ved Fru Haugans Hotell, til avisen.
Allikevel er det stor interesse for å være med på klassifiseringsordningen. Hotellene må selv søke om klassifisering etter fastlagte kriterier, og før ferien var det nærmere hundre som hadde meldt seg på.
Med de nytildelte stjernene, følger det også krav.
- Dette betyr at vi har strenge kriterier å leve opp til. Vi må forholde oss til både nasjonale og internasjonale standarder, sier Johannesen.
Det skriver Helgeland Arbeiderblad.
Hotellet i Mosjøen er i godt selskap, for de to andre hotellene som hittils har oppnådd samme stjernestatus, er Voksenåsen Hotell i Oslo og Sølvgården Hotell på Rysstad.
Fem stjerner er det bare Britannia Hotell i Trondheim som har fått. De resterende seks hotellene som er vurdert, har fått tre stjerner hver.
Det har lenge vært diskutert hvorvidt man skal gi norske hoteller stjerner etter et offisielt system, som i Danmark og Sverige. Men ikke alle synes dette er noen god idé. Noen av de større, eierintegrerte kjedene har truet med utmelding av NHO dersom dette skulle bli aktuelt her til lands.
– Det er uheldig at ikke bransjen kan enes om en felles standard. Alle bedrifter har et forbedringspotensial. Vi trenger alle noe å strekke oss etter, sier Alf Johannessen, som er hotelldirektør ved Fru Haugans Hotell, til avisen.
Allikevel er det stor interesse for å være med på klassifiseringsordningen. Hotellene må selv søke om klassifisering etter fastlagte kriterier, og før ferien var det nærmere hundre som hadde meldt seg på.
Med de nytildelte stjernene, følger det også krav.
- Dette betyr at vi har strenge kriterier å leve opp til. Vi må forholde oss til både nasjonale og internasjonale standarder, sier Johannesen.