OFFENSIVE: Oslo-selskapet CIC Hospitality har vokst i ekspressfart siden 2018, og har store vekstambisjoner. Selskapet er en stor innovatør i hotellbransjen. Her er medeier og kommersiell direktør Øyvind Frisak.

Jakter teknologi som skal revolusjonere hotellbransjen

CIC Hospitality jobber med AI. 

Publisert Sist oppdatert

CIC HOSPITALITY:

Hovedkontor: Oslo

Adm. dir: Matthias Benjamin Tanski

Antall hoteller: 20 fordelt på Norge og Danmark

Antall ansatte: 600

Annet: Selskapet startet i 2018, og har fire eiere. I 2021 solgte de 60 prosent av selskapet til eierfondet Norvestor. CIC Hospitality har ambisjoner om 10 nye hoteller årlig

– Vi følger godt med på den teknologiske utviklingen som skjer og om det er ting som kan være relevant å ta i bruk i hotellbransjen. Når vi har testet ut og ser at det fungerer deler vi det mer enn gjerne med bransjen. Den digitale utviklingen går svært raskt, og det er viktig at vi er med, sier Øyvind Frisak (37) til Hotellmagasinet.

Han er medeier og kommersiell direktør i hotelloperatøren CIC Hospitality med base i hovedstaden. CIC Hospitality har en portefølje bestående av 20 hoteller i Norge og Danmark, og ble i sin tid startet av fire kompiser tilbake i 2018. 

600 ansatte - og skal vokse videre

Tre år senere solgte eierne 60 prosent av eierskapet eierfondet Norvestor.

Selskapet eier i dag sju hotelleiendommer, 17 driftsselskap og er inne i fire management-avtaler.

Da de startet var konseptet var som følger: De skulle være den store innovatøren i bransjen, og finne nye måter å drifte hoteller på. Det har de lykkes med. Og noe de skal fortsette med.

Den første hotell-investeringen var Thon Hotel Hallingdal i 2018, og siden har de samarbeidet tett med Thon Hotels og Best Western.

NYTENKENDE:

De har offensive vekstambisjoner. Og butikken går godt. De har også kapitalsterke eiere. I 2019 fikk de være med på hele prosessen med å bygge hotell på Evenes hvor forsvaret er en av storkundene. CIC Hospitality har 600 ansatte.

– Vi klarer å drifte godt hvis vi har et bra grunnlag, men det er kapitalkrevende å kjøpe og bygge hotelleiendom, sier Frisak.

Foruten fire år i forsvaret, og en master i økonomi, har 37-åringen erfaring fra hotell- og restaurantbransjen siden 2008 fra kjedene Thon, Scandic og Norlandia.

Han fortsetter:

– Målet er å vokse med 10 hoteller årlig, hovedsakelig i Norden. Vi kikker etter tomter hvor vi kan bygge hotell på steder hvor det er lite konkurranse eller der hvor det er store infrastruktur-prosjekter. Et eksempel på dette er Lolland i Danmark hvor det nå skal bygges en tunnel som innebærer ni-ti års fremtid arbeid, og hvor behovet for hotell er stort. Vi har lykkes godt med strategien fram til nå. Vi mottar mange tips fra eiendomsbesitter når det gjelder aktuelle gårder og tomter, og det er vi svært takknemlige for, sier Frisak.

Jobber med AI

Men tilbake til teknologi: På Sure Hotel Trondheim har selskapet en robot som leverer mat i restauranten og varer til rommene.

– Dette var et prøveprosjekt, men det fungerer. Og fortsatt er det store utviklingsmuligheter med bruk av robot. Det koster penger å utvikle, men vi jobber tett med utviklere og selskaper som ønsker å selge dette til hotellbransjen. Vi tester ut produktene på våre hoteller før vi tar det i bruk og ruller det ut. Vi har også brukt mye tid på å finne de beste mobilnøklene til hotellrom. Det kommer stadig nye ting, sier han.

– Vi ønsker at våre ansatte og gjester skal oppleve at det er enkelt å bo hos oss, og derfor ønsker vi i størst mulig grad å automatisere oppgaver for å frigjøre plass slik at våre ansatte kan jobbe mer med god service. Personlig service og skreddersy oppgaver for gjestene vil bli viktigere i framtiden. Ta digital innsjekk som et eksempel: Klarer vi å skape en god og enkel måte å sjekke inn på, som innsjekkautomater, har vi løst et problem og frigjør en stilling som kan bruke tiden på vertskap. Vi har allerede rullet ut Holoconnect som er en hologram-resepsjonist som ønsker deg velkommen med et smil før du sjekker inn, forklarer Frisak.

2023 er året hvor kunstig intelligens kommer for fullt. CIC Hospitality har fullført to piloter med KI-selskapet Simplifai sammen med partnerbrandene og vil forhåpentligvis finne mange måter KI kan hjelpe gjester og ansatte.

– Denne kan svare på spørsmål fra gjester som alt fra parkering til frokost. Det blir spennende å se hvordan vi kan ta i bruk dette i tiden som kommer, sier Øyvind Frisak.

Powered by Labrador CMS