Varsler økt satsing på reiseliv

Varsler økt satsing på reiseliv

Regjeringen vil bidra til at Norge får flere turister, og legger neste vår fram en stortingsmelding om norsk reiselivspolitikk. – Timingen er helt riktig, sier reiselivsdirektør Kristin Krohn Devold.  

I 2014 var det 20,4 millioner overnattinger på norske hotell, nesten 668.000 flere enn året før og en økning på tre prosent. Utenlandske hotellovernattinger steg med over 7 prosent fra 2013 til 2014.

Samtidig har 2015 startet bra for hotellene. I januar i år var det 1,33 millioner overnattinger på norske hotell, mot 1,26 millioner i januar i fjor, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som ble offentliggjort fredag.

– Skal omstille Norge

Regjeringen ønsker at Norge skal kapre enda flere turister, og varsler en stortingsmelding om reiseliv som skal presenteres våren 2016.

–Vi skal omstille Norge fra først og fremst å ha tyngdepunktet på olje og gass til mange andre næringer. Reiselivet er en av de næringene, sier statsminister Erna Solberg til TV 2.

Det er 15 år siden forrige stortingsmelding om reiseliv ble lagt frem. NHO Reiseliv, som er den største interesseorganisasjonen for reiselivet i Norge, er svært fornøyd med at det kommer en ny reiselivsmelding som er forankret i Stortinget.

–Timingen er helt riktig, for nå skal vi få fram nye næringer i tillegg til oljen. I tillegg har det skjedd så store endringer i reiselivsnæringen, at det er på tide at hele det politiske miljøet blir oppdatert og gir rammebetingelser som er relevant for næringen framover, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv til TV 2.

Skaper 70 milliarder for i året

En ny verdiskapingsanalyse av norsk reiseliv er et viktig utgangspunkt for den nye reiselivspolitikken. Rapporten viser at norsk reiseliv skaper verdier for 70 milliarder kroner i året. Det utgjør fem prosent av den samlede verdiskapingen i norsk næringsliv.

Av de fem reiselivsbransjene overnatting, transport, servering, opplevelser og formidling er det opplevelsesbransjen som vokser mest. Opplevelsesbransjen skapte verdier for 8 milliarder kroner i 2013, en nær tredobling fra 2001, viser verdiskapingsanalysen.

Kommersiell utnyttelse av norsk natur blir garantert en del den nye stortingsmeldingen, ifølge TV 2.

–Unike opplevelser avgjør hvor turister reiser, og Norge er et land som kan tilby helt unike opplevelser. Nå er det viktig at reiselivet fortsetter å utvikle opplevelsestilbudet, som sammen med digitalisering og bærekraft blir de viktigste driverne for reiselivet i fremtiden, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

 

 

Til toppen