HYGGE: Nå blir det enda bedre muligheter å hygge seg på Clarion Collection-hotellene.

Clarion Collection satser på «hygge»

Ordet «hygge» står fjellstøtt i de skandinaviske språkene. Og nå får gjestene hos Clarion Collection enda bedre muligheter til å hygge seg. Se hva det innebærer her.

Publisert


Clarion Collection var den første hotellkjeden Petter Stordalen kjøpte på 90-tallet. Kjeden gikk da under navnet Home Hotels, men fikk senere navnet Clarion Collection. Nå vil kjeden skape et unikt bransjekonsept med det skandinaviske uttrykket «hygge» som plattform. Med seg på laget har de en «Director of Happiness» som skal videreutvikle konseptet og implementere det hos medarbeiderne.

Forskning viser ifølge Clarion Collection at stadig flere mennesker ønsker å være mindre tilgjengelige. I motsetning til tidligere, ønsker mange nå å bli «av-digitalisert» og heller søke seg til rolige oaser som tilbyr ekte avkobling.

– En spesiell plass

Derfor vil hotellkjeden skape flere rolige plasser for avkobling og samtidig tilby «hygge-opplevelser» på samtlige av sine 49 hoteller.

– Siden Clarion Collection-kjeden var den første jeg kjøpte, har den alltid hatt en spesiell plass i hjertet mitt. Det at nesten samtlige hoteller holder til i historiske bygg som alle bærer på en unik historie gjør også at Clarion Collection skiller seg ut. Clarion Collection og hygge føles som en «match made in heaven», fordi hygge er en filosofi og livsstil som er helt på linje med det kjeden står for. Det unike matkonseptet bestående av fika og kveldsmat har vi for eksempel ikke sett at noen annen hotellkjede tilbyr, sier Petter Stordalen, grunnlegger av Nordic Choice Hotels.

Tid til å roe ned

Hygge er en filosofi og livsstil som handler om å sette en gullkant på tilværelsen og å forstå viktigheten av å holde ting enkelt og å ta seg tid til å roe ned. På Clarion Collection innebærer hygge at man sikrer leveranse og kvalitet både når det gjelder produkt og service. Det populære matkonseptet der gjestene får både frokost, fika og kveldsmat har blitt oppgradert, og musikk, farger og lyssetting har blitt endret for i størst mulig grad å skape rom for nytelse og avkobling.

– Ordet «hygge» var det nest mest populære ordet i 2016 i Oxfords Dictionary, etter «Brexit». I dag får vi over 5 millioner treff på ordet «hygge», et uttrykk som berører og vekker positive følelser. Vi har alltid vært «hygge», men nå har vi endret tilbudet vårt slik at vi kan imøtekomme våre gjesters behov i enda større grad enn tidligere, sier Øyvind Alapnes, kjededirektør for Clarion Collection Hotel, og fortsetter:

– Vi har hentet mye inspirasjon fra Meik Viking, som er forsker og CEO ved The Happiness Research Institute, og også forfatter av «The little book of Hygge». Boken har blitt solgt i over 1 million eksemplarer og er oversatt til 26 språk. Det har vært naturlig å sparre med Meik som gjennom sitt virke som ekspert og foreleser i internasjonal sammenheng, er mye på reise, forteller Øyvind.

Egen «Director of happiness»

For å sikre at det nye konseptet implementeres ute på hotellene og blant de ansatte er det blitt opprettet en stilling med tittelen Director of Happiness.

– Min rolle er å jobbe med arbeidslyst og -glede hos våre medarbeidere. Det er ingen hemmelighet at lykkelige ansatte bidrar til lykkelige gjester, sier Rebecca Wodajo, Director of Happiness i Clarion Collection Hotel.

NB: Clarion Collection har 20 hoteller i Norge, 28 i Sverige og 1 i Riga. Samtlige hoteller har sentral beliggenhet og mer enn halvparten av hotellene er rangert som nummer én på TripAdvisor. På alle Clarion Collections hoteller inngår frokost, fika og kveldsmat for hotellgjestene.

Powered by Labrador CMS