Biff i særklasse

Publisert Sist oppdatert


- For to år siden begynte vi med limousin. Jeg merket forskjell med en gang, tross alt har jeg jobbet som kokk i tyve år. Man merker det når man skjærer i kjøttet, man ser at det er mindre fett, ja det smelter rett og slett på tunga. Limousin må man bare smake, for å skjønne det, forteller en begeistret Can Dilmaq, kokk ved Borggården Biffrestaurant. En titt på hjemmesiden til restauranten levner ingen tvil. Her går det hovedsakelig i limousin. Kjøttet beskrives som mørt, saftig, lekkert, fettfattig, med helseriktige omegasyrer og korte fibre. Og så understrekes det at det er et rent, norsk produkt.

Bra reklame

De rusler fredlig rundt i innhegningen på gården til Tor Gaarder på Hadeland. Svære, brune dyr som kommer opp i en vekt på 800 kilo. Oksene kan bli hele 1400 kilo. Gaarder er en av 120 bønder som leverer kjøtt til salgsselskapet Limousin Unik, som formidler kjøttet videre til slakteri og videre til restauranten.

-Jeg er opptatt av at kjøttet jeg leverer skal være et førsteklasses produkt som kunden liker. Spesielt for limousinkjøttet er at det har korte og fine muskelfibre, dette er med å gi den fine spisekvaliteten. For meg er det ikke avgjørende om kjøttet selges i butikker eller på restauranter, men samtidig vet jeg jo at en restaurant er et bra reklamested for limousin, forteller Gaarder.

I 1994 importerte han tre drektige kviger fra Danmark, og det var et bevisst valg.

-Vi var veldig bevisste på hvilken rase vi skulle ha. Limousin har lette kalvinger, utnytter fôret godt uten å bli feite, det er den mest økonomiske rasen med det beste kjøttet. Limousin er dessuten en originalrase, ikke en såkalt syntetisk rase. Man kan se den avbildet på hulemalerier i Frankrike.

Kvalitetsbevisste kunder

- For oss er det viktig å ha et sted hvor folk i Oslo kan gå og smake på kjøttet, før de går i butikken og kjøper det. Borggården Biffrestaurant er et veldig bra markedsfyrtårn som gjør mye ut av kjøttet. Restauranten averterer i Aftenposten med logoen og forteller om kjøttets egenskaper. De har logoen på skiltet til restauranten, det er en veldig bra plass for profilering med tanke på alle menneskene som går forbi. Overalt i media har restauranten fått toppscore, forteller Jan Otto Veiseth, daglig leder i Limousin Unik.

-Stiller restauranten spesielle krav til dere som leverandør?

-Ikke annet enn standard krav som gjelder for enhver leverandør. Det skal være en jevn og fin limousinkvalitet og dette sjekkes på slakteriet. Dyrene som slaktes er dessuten unge, cirka femten måneder gamle.

Årlig slaktes 1000 dyr. Hvert dyr gir to indrefileter, to ytrefileter og to entrecôter. Det meste av kjøttet går til Meny i Oslo Vest, Meny i grenlandsdistriktet og Smart Club. Og en del fileter finner altså veien til Borggården Biffrestaurant.

-Limousin er et høyprofilert produkt, Meny har egen disk med limousinprofil og menyforslag. Kjøttet er i ferd med å bli en nødvendighet i slike butikker, hvor folk ønsker noe spesielt. Det er tydelig at folk blir mer kvalitetsbevisste, dette er en trend i den vestlige verden. Vi har valgt å konsentrere oss om et kvalitetsbevisst og kjøpesterkt publikum.

-Når alt flere bønder startet med limousin kan vel det føre til at markedet blir mettet?

-Det er et konstant underskudd på indre – og ytrefilet og entrecôter, så det skal mye til før markedet blir mettet.

-Prøver dere å få til samarbeid med flere restauranter?

-Ja, vi jobber nå med å få til et samarbeid med en restaurant i Trøndelag, selv om samarbeid med restauranter ikke er noe mål i seg selv. Hovedmålet vårt er å få flere salgssteder til å ta imot kjøttet.

Ivrig limousiner

Det var først på 90-tallet at limousin kom til Norge. Rasen fikk også her til lands en rask popularitet. En av de som startet, nærmere bestemt i 1996, var bonde Ola Jørn Tilrem i Brønnøysund. Han drar minst én gang i året til Frankrike for å se ut nye blodslinjer. Der treffer han likesinnede og kan diskutere limousin.

- Én av grunnene til at limousin har lykkes så godt, er at vi hele tiden tenker på personen med kniv og gaffel som skal spise dette kjøttet, hevder Tilrem, som selv driver med avl på limousin med 30 mordyr. Tilrem kan fortelle om en sterk interesse for limousin blant norske bønder.

-I løpet av tre år har veksten vært på 122 prosent. Folk ser at det blir klingende mynt av dette, limousin hever lønnsomheten betraktelig. Det er jo trivelig at noe peker oppover og framover i norsk landbruk, og det er dessuten trivelig å jobbe med et vinnerprodukt. I Skottland har limousin vunnet flere kvalitetskonkurranser og det mest kresne kjøttmarkedet når det gjelder kalv, det italienske, vil bare ha limousin., sier Tilrem som avslutter med å vise til Hildurs Urterarium i Brønnøysund. Her serveres det kalvekjøtt av limousin året rundt. Så det er ikke bare Borggården Biffrestaurant som har fått øynene opp for lekkerbiskene.

 ,

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS