Tilpasser alle rommene

Publisert Sist oppdatert

Magnus Berglund og hunden Ada på veg til et nytt Scandic hotell for å snakke om tilgjengelighet for funkjsonshemmede.

I følge statistikk fra Statistisk Sentralbyrå er det over 450.000 funksjonshemmede bare i Norge, noe som gjør Scandics tema ”Tilgjengelighet for alle” svært aktuelt.

Berglund er selv sterkt rammet av revmatisme, og ble i 2003 ansatt som Scandics talsperson for funksjonshemmede. Det er ingen andre hotellkjeder i Norden som har en tilsvarende ”ambassadør”.

Sammen med rehabiliteringshunden Ada er Berglunds viktigste oppgave å øke forståelsen for funksjonshemmedes hverdag blant hotellkjedens medarbeidere. Det gjøres blant annet gjennom kurser på de enkelte hotellene.

Scandics tilgjengelighetsstandard er utviklet av Berglund i samråd med de nordiske handikapporganisasjoner. Hotellkjeden har også fått mange tips fra gjester og medarbeidere til forbedringer som kan forenkle oppholdet for funksjonshemmede. Tilgjengelighetsstandarden består av 77 punkter som alle hotellene må rette seg etter. Det tas utgangspunkt i gjester med spesielle behov.

- De tiltakene om ser gjennomført ved alle Scandics hoteller her i Norge er at de er tilpasset for rullestolbrukere. De har vibrerende vekking og brannalarm. Stokkholder i resepsjonen, dusjstoler og brukervennlige såpedispensere på badet samt teleslynge for hørselshemmede, sier Trine Winther i Scandic.

15 prosent funksjonshemmede

Temaet tilgjengelighet er mer aktuelt enn noen gang. I følge tall fra Statistisk sentralbyrås undersøkelse ”Funksjonshemmede på arbeidsmarkedet” fra 2005, har i overkant av 15% prosent av nordmenn i alderen 16 til 66 år en form for funksjonshemming, sier Scandic i en pressemelding. Det tilsvarer drøyt 471.000 personer.

Administrerende direktør i Scandic Norge, Geir Lundkvist, sier at kjeden ønsker å være i forkant når det gjelder økt tilgjengelighet for funksjonshemmede.

- Vår ambisjon er at vi skal kunne tilby gjester og konferansedeltakere med funksjonshemninger samme komfort og tilgjengelighet som alle andre gjester. Vi fortsetter hele tiden å utvikle vårt produkt for å nå ut til så mange gjester som mulig. Nivået på vår tilgjengelighetsgrad finnes ikke i bransjen fra før, og vi regner med at innvesteringen vil bli lønnsom på sikt. Vi merker stadig større etterspørsel etter funksjonstilpassede opphold både fra myndigheter og bedrifter, sier Lundkvist.

Prisen

Tidligere i år mottok Scandics hotell på Hamar Norges Blindeforbunds Tilgjengelightespris, som et resultat av en totalrenovering av hotellet. Denne prisen deles ut til offentlige eller private selskaper som har gjort en innsats for å tilrettelegge for funksjonshemmede. Da prisen ble delt ut i vår var det seks år siden sist blindeforbundet hadde funnet en verdig mottaker.

 

Thumbnail Image: