Vertskap i Himmelblå-land

Publisert Sist oppdatert

 

Jon Aga legger sin sjel i maten. Her er det en sjokoladedessert siste hånd legges på.

 

 

 

– Merker dere noe til Himmelblå-effekten da?

– Æææ. Direktør, kokk og vaktmester Jon Aga holder seg for ørene og later som han får vondt.

Vi har kjørt til Brønnøysund, for så å fortsette nye ti kilometer til fergestedet Horn. På veien har vi passert tre elger og to ørner. Etter en fergetur på 50 minutter, sitter vi i bilen i nye 2 mil, før Vega Havhotell åpenbarer seg. Nå sitter vi foran en tent peis i en maritim dekorert resepsjon, etter å ha blitt trivelig mottatt i døra. Nå er det bare å håpe at stemningen ikke blir himmelgrå. Vi angrer nesten litt på spørsmålet.

– Effekt og effekt. Vi hadde noen nysgjerrige turister  Når det gjelder flere overnattinger på hotellet, har vi ikke sett noe til det. For å si det sånn, vi kan ikke bygge hotelldriften på tv-serier. VI har de siste seks årene bygd opp vårt eget rykte, og har mange gjester. Helgelands-regionen merker nok mer enn oss.

MÅTTE HA FULL KONTROLL

Vega havhotell hadde nemlig en stor base kunder, før NRK-serien kom. Store selskaper som Statoil og Tine holder møter her. Styret for Unescos verdensarv har sine faste styresamlinger på hotellet. Vega kom nemlig på den prestisjetunge listen i 2004. Private gjester både med og uten privatfly bruker også de 21 rommene. 2010 ser bra ut. I januar er allerede de første bestillingene for sommeren kommet, og i vårmånedene er det kurs og konferanser som gjelder.

Det er ikke hvem som helst ekteparet Aga ønsker på sitt havhotell. Jon og Anna har vært svært bevisst på hva de var ute etter. Skulle de flytte fra Geilo til Vega, måtte de få det slik de ønsket.

Da de kjøpte hotellet i 2003, investerte de 400.000. Sammen med 5 vennepar ble et eiendomsselskap opprettet og hotelldriften skilt ut. Avtalen var at Agaene skulle ha full kontroll på hotelldriften. Dersom hotellet viste seg å være drivverdig etter fem år, skulle venneparene bli kjøpt ut. Hotellet ble totalrenovert, og fikk en maritim stil.

– Vi fikk mange råd, som å selge enkel mat. Vi har bare fulgt våre egne. På godt og vondt har vi vært tro mot vårt konsept. Det er å ta vel imot opplevelseturisten. Ikke bare de som skal dra fort og se fort. Derfor tar vi av prinsipp ikke imot turistbusser. Vi vil ha de som setter pris på god mat og god vin. Her får du ikke kjøttkaker eller hamburger. Maten skal være en reise i seg selv. Hotellet skal romme gjester som ønsker avslappede forhold, ikke bulder og brak. Det finnes derfor ikke tv eller radio på rommene. I respesjonen er det ett tv, og en av suitene har radio. Levende musikk har vi heller ikke. Det skal være mulig å snakke sammen her.

HOTELLET ER VÅR STUE

Jon og Anna har til sammen 55 års erfaring fra hotell- og restaurantbransjen. Jon har gått gradene fra skrubben til å være direktør. Blant annet på på Vestlia i Choice-kjeden. Anna, som opprinnelig er fra Vega, har blant annet jobbet som baker og barkeeper. De vektlegger vertskapsrollen. De tar personlig imot alle gjestene, og du får også servert frokost og drikke av ekteparet.

– Hotellet er vår stue. Vi gjør alt for gjesten, men på våre premisser.

Anna sørger daglig for fersk brødmat til frokosten.

Med så mye erfaring, vi vet hvordan vi vil ha det. Vi gir mye av oss selv. Da forlanger vi også respekt tilbake. Skulle vi hatt gjester som surmulet, blir det utrivelig for alle.

Det merket en kvinne som kom med sin mor til Vega. Hun var særdeles misfornøyd med rom, utsikt og det meste.

– Jeg er en tålmodig mann fra Hardanger, men jeg har mine grenser. Så jeg sa til henne: «Jeg tror ikke dette er noen plass for deg. Du er negativ innstilt til plassen og rommet. Vil du vil være så snill å reise?». Hun ble ikke blid, men tok med seg sin noe flaue mor og raste ut døra.

GLAD FOR MENTOR

Jon Aga er hotellmann på sin hals, og takker én mann for mye av sine verdier og holdninger i yrket.

– Vidar Ødelien var min sjef på Sunnfjord hotell i Førde. Ingen var redde ham, men han oste respekt. Når en sjef i dag kommer inn i rommet, er det nesten så ansatte geiper til ham. Ødelien hadde en enorm kvalitetssikring på alt som ble gjort, kombinert med en enorm fagkunnskap. Han snakket med oss og lærte seg alle fornavnene til alle ansatte, i tillegg til gjestene som kom. Det var et mennesketekke som jeg ikke har sett i ettertid, og jeg har jobbet for mange direktører, inkludert Petter Stordalen. Vidar Ødelien var også alltid konsekvent. Gjorde du ikke som planlagt, spurte han deg først hvorfor det ble slik. Han raserte deg ikke psykisk i all offentlighet.

– I dag sitter han i hotellets styre. Hva er det viktigste han har lært dere så langt?

– Gap ikke over for mye på en gang. Lag kvalitet av det dere har.

MAT SKAL VÆRE OPPLEVELSE

Jon Aga har tatt kvaliteten med seg også til kjøkkenet. Han benytter bare lokale og norske råvarer. Det betyr kveite som Annas bror fisker. Det betyr røyket laks fra Vega delikatesser. Det betyr camembert og blåmuggost fra Utskarpen. Eller elg, rådyr, lam, rype, hare og sjøkreps. Sine favorittretter har han samlet i kokeboka «Jon Agas smak av Vega», som kom i oktober i fjor.

Vi har verdens beste matfat rett utenfor døra. Verdensarv-mat kaller vi det, etter at vi kom på Unesco-listen i 2004. Gjester som bor på hotellet er automatisk reservert plass til middag. Den består av en 5-retter, basert på dagens råvarer. Det er ingen fast meny og ingen a la carte.

Er du ikke gjest, kan du bestille bord på forhånd.

– Det er for å sikre kvalitet og unngå å kaste mat. Jeg må vite hvor mange jeg skal lage mat til på forhånd. På en sommerdag er det ofte 50 gjester og full restaurant.

HAR ALLTID HATT OVERSKUDD

Etter seks års drift, har ekteparet lært å skynde seg langsomt. Nå skal de forsiktig utvide, for å ha flere bein å stå på.

– Vi driver etter sunne metoder, har alltid hatt overskudd og sørget for å ha egenkapital. Til våren vil vi bygge om en gammel låve til et velværesenter på 75 kvadratmeter. Det kommer også to badestamper og en badstu rett ved. Utearealet skal også forbedres. En anleggsgartner skal gjøre forside og bakside til et helhetlig parkområde. Det er også planer om matkurs.

Jon og Anna Aga innehar de fleste rollene på hotellet til langt på natt. I hovedsesongen fra mai til september har de derimot selskap av 8 andre. På natta passer gjestene på seg selv. Ekteparet bor bare 50 meter unna dersom det er noe.

Nå i lavsesongen har de to lærlinger på kjøkkenet samt innleid vaske- og serveringshjelp ved behov.

– Det er ikke enkelt å få lærlinger, og ihvertfall ikke til en øy som er øde om vinteren. Vi er heldige, og har Ritu Gustavsson fra Sundsvall i Sverge og Gina Brekk Sandvik fra Brønnøysund.

PÅ JOBB HVER DAG

– Hvordan er det så å være gift, eie og jobbe på eget hotell?

Fordelene er at vi har full kontroll over varer, drift og kostnader. Vi er på jobb hver dag, og kan sørge for at det er kvalitet på alt. Anna har også tatt kokkekurs, og kan steppe inn dersom jeg ikke kan være på kjøkkenet. Vi har dessuten vært gift i 20 år, og kjenner hverandre godt, sier Jon.

Ulempene er ikke så mange nå. Det var verre da vi startet. Barna var da 10 og 13 år, og det var ikke mye de så til oss. Det er selvsagt også mye hard jobbing. Men vi har det helt topp og ville ikke hatt det annerledes, sier Anna.

PS: Vi dristet oss til et Himmelblå-spørsmål til.

- Hva synes dere om serien?

Jon: Bra serie, men jeg har ikke sett alle episodene.

Anna: Jeg har sett alle, og synes Himmelblå er en kjempefin serie!



FAKTA VEGA-ØYENE

Består av rundt 6500 øyer og skjær på Helgelandskysten.

Bare tre av øyene har fastboende: Ylvingen, Vega og Omnøy

Kom på UNESCOs verdensarv-liste i 2004.

Himmelblå-serien ble spilt inn på Ylvingen, som ligger en kort fergetur unna Vega.

vegahavhotell.no

Thumbnail Image: