Valuta for pengene

Publisert Sist oppdatert

– Det som er viktig for oss som produserer vin fra Argentina er at det gir deg valuta for pengene, sa Roberto Meli.

– Kjøper du Argentinsk vin, så er det viktig at du får valuta for pengene første gang. Det er den sikreste måten å få deg til å kjøpe Argentinsk vin igjen.

Argentina har en 150 år gammel historie på produksjon av vin. Vinen ble hovedsakelig produsert for det hjemmelige markedet. På -80 tallet konsumerte i gjennomsnitt hver Argentiner 88 liter vin pr år. I siste halvdel av -80 tallet sank konsumet i hjemlandet til ca 32 liter pr person, noe som gjorde det tøffere som vinprodusent i Argentina. Og kun de med høy kvalitet klarte å fortsette som før. På -90 tallet var det mange Argentinske produsenter som satset på eksport, men kun få lykkes.

Kraftig vekst

Roberto Meli er født og oppvokst i Argentina. På en landbrukseiendom og foreldrene driver selv i det små som vinprodusenter. Merket, Las Moras som han representerer nå, holder til i Nord- Argentina og produserer vin tre daler i høylandet. Dette gir en frisk smak under gode, jevne forutsigbare, trygge og stabile vekstvilkår og klima for druene. For 10 år siden valgte bedriften å satse på eksport. Siden den gang har den vokst med årlig ca 60 %.

Valuta for pengene

– Vi har lykkes med eksport av vin, fordi vi forstod at eksportmarkedet var opptatt av kvalitet. Derfor startet vi tidlig med å fokusere på kvalitet i alle ledd. Alt fra den enkelte vindruen, gjennom produksjon til distribusjon og samarbeidspartner, må holde høy kvalitet for å lykkes. I tillegg til at prisen selvfølgelig må være konkurransedyktig. Kunden må få det de forventer – det får de hos oss, sier Roberto og forsetter.

– Det er viktig at den enkelte forbruker får en god følelse for at kjøpet av vinen gir ham valuta for pengene.

Større utvalg

Av all vin som produseres i Argentina, eksporteres kun ca 20 %, forteller Roberto Meli.

– For merket Las Moras er det motsatt. Hos Las Moras blir 80 % av produksjonen eksportert.

– Vi forventer å vokse også i fremtiden, men ikke i samme takt som til nå. Vi er representert i 39 land og ønsker å ha fokus i de eksisterende markedene og levere bredere i de landene vi allerede er representert, før vi etablerer oss i nye land. For å få til dette, må vi jobbe dypere og grundigere i de landene vi er representert. Vi har 26 forskjellige viner i vår portefølje, men er kun representert med syv i Norge, opplyste Meli. Las Moras lanserer nå flere nye viner for det Norske markedet.

Aroma

– Vin skal være en opplevelse, sier Roberto Meli.

– Vinen skal få en til å stoppe opp og aromaen skal minne om opphavet. Jeg vet om flere viner hvor aromaen minner meg om min bestemor. Fordi jeg husker aromaen fra vinen min bestemor serverte og blir minnet om dette når den samme aromaen kommer frem i dag, forteller Meli. Han forteller også at vinenes aroma har en spesiell påvirkning på minnet vårt, noe som gjør at vi assosierer hver spesiell aroma med tidligere opplevelser.

Trend

På spørsmålet om hvilke trender en av verdens største vinprodusenter ser, svarer Meli slik: - Før var Franske ansett som de beste kvalitetsvinene. USA for eksempel brukte mye Franske viner. Nå har vi fått litt nedgangskonjunkturer og mindre penger blant amerikanerne. Når det skjer kjøper de viner fra Argentina som er rimeligere, men holder samme kvalitet. Det samme ser vi skjer verden over. De Franske vinene blir i dag i stor grad eksportert til Asia til nyrike der, mens vi opplever å eksportere til Australia som selger vår vin på sitt hjemmemarket og eksporterer Australsk vin videre.

– Trenden, slik jeg ser den, er at kundene vil opprettholde kvaliteten på det de konsumerer av vin, men er blitt mer prisbeviste.

Potensial i Norge

– Vår samarbeidspartner i Norge, Ekjord AS, har gjort en god jobb med å formidle våre produkter. Dette er viktig for oss, fordi våre samarbeidspartnere representerer oss og er en del av vårt kvalitetsprodukt, vår service og vår infrastruktur. Vi tror at Nordmenn vil oppdage våre viner og oppleve dem som kvalitetsvin, verdpengene. Det å få innpass på det Norske markedet er vanskelig, men vi håper at forbrukerne ved å velge våre produkter, legger press på importører og Vinmonopolet til å ta inn flere produkter fra oss avslutter en optimistisk Roberto Meli med et smil.

Thumbnail Image: