Bespisningsrakett på Gardermoen

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Mat- og drikketilbudet på Oslo Lufthavn blir ikke bare bedre. Det blir også mye større og mer variert, i takt med økende passasjertall og ulike ønsker.

 

Utviklingen på Gardermoens bespisningsside kan best beskrives som en totrinnsrakett. De nåværende kommersielle arealene ombygges ganske radikalt og økes med nærmere tusen kvadratmeter, men når Terminal 2 er klar i 2017 kommer ytterligere leiearealer. Teknisk sjef hos serveringsoperatøren SSP Norge, Øivind Fleischer, er ikke helt sikker, men regner med et sted mellom 2000 og 2500 ekstra kvadrat.

SSP har servert mat og drikke over hele verden i over 60 år, og driver kaféer, kiosker, barer, puber og flycateringpå 70 utsalgssteder i Norge. I porteføljen finner vi brands som Pizza Hut, Upper Crust, Salmon House, Point og mange andre.

 

MYE BREDERE

Fleischer opplyser om nye konsepter som er på tur i år til Norge og Gardermoen. Vi snakker om både ombygging av eksisterende mattilbud og nykommere. Kaffegiganten Starbucks kommer med sitt første utsalgssted her til lands, mens Yo! Sushi og brasseriet Le Grand Comptoir allerede er på plass.

– Vi ønsker å gi et langt bredere tilbud til de reisende, alt fra hastemat for folk i farta til mer sofistikert bespisning med servitører. Vi vil fylle igjen gapene, kan du si.

Videre kommer baren O’Learys og Food Market by Oslo, som etableres over to etasjer på utland. Kafékonseptet vil tilby bakervarer, og asiatisk og norsk varmmat.

– Folk vil merke store endringer i terminalen, og de vil samlet sett gi en ganske annen atmosfære enn før. Man vil knapt finne et lignende oppbud av forskjellige spisesteder, selv ikke i en gågate i en større by, sier Fleischer.

 

HØYEFFEKTIVE AREALER

SSP Norge og Øivind Fleischer har ansvaret for prosjekteringen av alle serveringsarealene, og med seg har han arkitekter, interiørarkitekter, konsulenter og håndverkere. Dette er høyeffektive arealer med rask logistikk. To semitrailerlass med mat og drikke ankommer daglig.

– Byggmessig er kompleksiteten på små arealer helt klart den største utfordringen. Og selvsagt er det full drift i anleggsperioden, som ved de andre omveltningene på Gardermoen for tiden. Vi kan ikke like godt be passasjerene ta med seg matpakke, heller.

Særlig byr ventilasjonen på hodebry. Den skal tilknyttes tekniske anlegg i alle bauger og kanter, på arealer som ikke tilhører SSP.

– Men det går bra. Vi har et forbilledlig samarbeid med huseier, sier Fleischer.

Teaser:

Mat- og drikketilbudet på Oslo Lufthavn blir ikke bare bedre. Det blir også mye større og mer variert, i takt med økende passasjertall og ulike ønsker.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Omtrent slik blir Yo! Sushis plukkebånd, slik mange kjenner det fra utlandet.