Storfornøyde gjester ga 62.000 kroner i driks
– Vi må hele tiden yte skikkelig service, sier direktør Ole Henrik Nitter Walaker (52).
I idyllisk Solvorn i Sogn, et langskudd unna sjø og med fantastisk natur på alle kanter, ligger Walaker Hotell. Hotellet, som er Norges eldste fra 1640, er inne i sin 384 sesong, og 52 år gamle Ole Henrik Nitter Walaker er niende generasjon ved hotellet. Det har vært i familiens eie siden 1690.
– Hotellivet er hard jobbing, men jeg trives fantastisk godt. Det er en flott bransje med trivelige folk og utfordringer som skal løses. Dessuten har vi det morsomt på jobb med dyktige og gode kolleger, sier Ole Henrik til Hotellmagasinet.
Roligere trafikk i juli
Han startet for fullt i familiebedriften i 1998, og styrer nå hotellet sammen med kona, mens sønnen Teodor er med for fullt i sommer.
Hotellperlen med 22 rom er oppe seks måneder i året.
– Dessverre ser det ut at det blir en roligere juli måned også i år. Vi opplever litt mindre trykk enn tidligere år. I juli skal en ha 100 prosent belegg, men slik det ser ut nå blir jeg nesten fornøyd hvis vi klarer 82 prosent.
Den blide og utadvendte 52-åringen er et fyrverkeri av en kar. Hva den «svake» utviklingen i sommer skyldes vet han ikke, og ønsker heller ikke spekulere for mye.
– Alle hoteller vi sammenligner oss med sier det samme. Så langt er det færre nordmenn enn tidligere, men flere utenlandske turister. Mitt inntrykk er at det er litt mer kamp om gjestene enn tidligere. Et rom med frokost hos oss koster fra 5000 – 7000 kroner natta, og en fireretters middag 1150 kroner. Så har vi en rikholdig vinkjeller. Det er heldigvis mange gjester som er veldig fornøyde.
Brukt millioner på oppussing
Apropos fornøyd: I fjor sommer kom en amerikansk familie på besøk til hotellet…
– De kom med privatfly til Flesland, og reiste derfra og hit med helikopter. De bodde her i et par dager, og den ene kvelden kjøpte de tre flasker vin til 38.000 kroner, og rundet like gjerne opp til 100.000. Det er sånn en aldri kan vite, men viser at vi hele tiden må yte skikkelig service. Hendelsen er noe vi titt og ofte tar opp internt for å inspirere og motivere de ansatte. Det er viktig at de ansette trives og har det morsomt på jobb, det smitter over på gjestene, sier Ole Henrik.
Direktøren understreker at hotellet er svært godt vedlikeholdt, og regner med at det siden 1998 har blitt brukt rundt 125 millioner på vedlikehold og oppgraderinger.
– Alt er godt vedlikeholdt, det er ingen lik i lasten, men ferskt tømmer og alle hus er gjennomgått, sier Ole Henrik Nitter Walaker.