Store muligheter i utemiljøet

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Hagedesigner Darren Saines etterlyser en designkultur for utemiljøet. Han mener en gjennomtenkt oppgradering vil gi uttelling i form av gjenkjøp og mer fornøyde gjester.

Hagedesigner Darren Saines blir ikke blid ved synet og lukten av et stort askebeger utenfor inngangen.

– De fleste norske hoteller har stort potensiale i å gjøre utemiljøet mer innbydende, sier Saines. Han mener designkulturen får større og større plass inne på norske hotell men ikke har samme status ute, på tross av at gjestene møter inngangspartiet før de møter den hyggelige resepsjonisten.

Ha en plan

Alle hotell vil at kundene skal føle seg vel og komme tilbake til hotellet. Et hyggelig utemiljø kan være en av grunnene til at hotellet får den ekstra stjernen i boka hos gjestene.

Alle nye hotell må ha en plan for uteområdet som skal godkjennes av kommunen.

 – Den er gjerne laget av arkitekt eller landskapsarkitekt. De skisserer de store linjene, en gangvei, et område for servering og ett for avslapping, men uten øye for detaljer. Dessuten er det som gjennomføres ofte redusert til et minimum. Kanskje kostnadene er gått opp i løpet av byggeprosessen og pengene er brukt opp på design av innemiljøet, undrer Saines.

Viktige områder

Men om budsjettet er stramt har designeren gode råd.

– Konsentrer dere om de viktige områdene, inngangspartiet og serveringsområdet. Lag en helhetlig og langsiktig plan. Det behøver ikke å koste all verden, sier han.

Inngangspartiet er gjestens aller første møte med hotellet. Noe som får designeren til å se rødt er det tradisjonelle gigantiske askebegeret rett utenfor inngangen. Her må den ofte ikkerøkende gjesten ta seg inn gjennom en flokk røykere.

– Lag heller et hyggelig område for røykerne, gjerne med tak, litt vekk fra selve inngangen. Invester i store, fine planter ved inngangen slik at gjestene får et blidere møte med hotellet, råder han.

Når det gjelder serveringsområdet ser designeren alt for ofte at det består av en stor flat terrasse med noen stoler og bord og tilfeldig plasserte blomsterpotter.

– For eksempel ønsker gjestene helst å ha følelsen av litt privatliv i det offentlige rom så hva med å lage litt avskjerming mellom bordene eller mellom ulike områder i uteserveringen. Selvfølgelig uten å glemme at alt skal være lett tilgjengelig for både betjeningen og rullestolbrukere, sier han.

Mange hensyn

Designeren er fullt klar over at et hotell har mange hensyn å ta. Allerede i planleggingsfasen skal man vite at vannings- og belysningssystemer tilpasset den nye beplantningen er på plass. En vedlikeholdsplan skal også være realistisk og gjennomførbar.  De fleste hotell har forståelig nok et ønske om at utemiljøet skal kreve lite vedlikehold. Samtidig skal det være interessant å se på til alle årstider og i flere år.

– For å være sikker på at man investerer i noe som tar høyde for alle disse detaljene er det viktig å bruke en fagperson. Han kan se på helheten i valg av alt fra potter og planter til heller og utemøbler, påpeker Saines. Som eksempel nevner han at det ofte investeres i for små potter. Konsekvensene kan være at plantene ikke har nok isolasjon til å klare seg gjennom vinteren, eller at de vokser seg store og velter i vinden fordi pottene får ”overvekt”. En helhetlig og langsiktig plan sikrer at investeringene ikke blir tilfeldige klatter av kosmetikk som kanskje bare varer en sesong.

Utendørs kjøkken

Designeren mener at det slett ikke er for sent å planlegge en oppgradering før sommeren. Men det er en fordel å planlegge for mer enn akkurat neste sommer. Da er det viktig å vite om man vil ha en vel gjennomtenkt kosmetisk forandring i form av beplantning, potter og møbler. Det er nemlig fint mulig å lage gode, langsiktige endringer av dette slaget. Men designeren mener mange hotell har masse potensialet for større oppgraderinger.

– For eksempel blir det mer og mer populært med utekjøkken. Servering av grillmat på utendørs konserter er jo en slager som kan utvikles. Men med det været vi har hatt de siste sesongene bør man vurdere å lage et område med tak. Dette krever omlegging av et helt område. For å sikre lavt vedlikehold er det viktig å tenke nøye gjennom alle valg, fra materialer i tak og heller til beplantning, sier han.

 Tilpasset landskapet

All design av uteområdet skal selvfølgelig gjøres i harmoni med omgivelsene. Et bymiljø eller en flott utsikt over hav eller fjell krever helt ulike løsninger. Meningen med en oppgradering er å hjelpe gjestene til å oppdage de naturperlene som finnes der fra før. Et eksempel kan være å skape innbydende områder, gjerne med ly fra vind og vær, der gjestene kan nyte den flotte utsikten.

– Du skal aldri konkurrere med en flott utsikt, eller putte Disney World rett foran den. Du skal lage noe for at den skal komme til sin rett, avslutter Saines.

Teaser:

Hagedesigner Darren Saines etterlyser en designkultur for utemiljøet. Han mener en gjennomtenkt oppgradering vil gi uttelling i form av gjenkjøp og mer fornøyde gjester.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Radisson Blu på Gardermoen har ett arkitektonisk spennende inngangsparti. Hotellet vil gjerne gjøre mest mulig ut av uteområdet for å være ett attraktivt alternativ for den økende trafikken i området. Darren Saines har noen uforpliktende forslag.
Powered by Labrador CMS