”Nytt hotell” på to uker

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Rica Hotell Oslo trengte oppussing. I løpet av to hektisk uker i juli fikk hotellet en ansiktsløftning i velkomst og loungeområdet. Dette skjedde samtidig som gjester og håndverkere gikk ut og inn, men takket være god planlegging og fleksibel holdning fra alle parter gikk det hele nærmest knirkefritt.

John Erik Laug i Drammens-firmaet Blender Contract AS beholder roen midt i det organiserte kaoset tett opptil Oslo S. Det lille firmaet består av fire ansatte, der tre har hatt mer eller mindre tilhold i Oslo disse to ukene.

– I forbindelse med dette prosjektet har vi leid inn folk, samt at fabrikken i Baltikum som har levert disker, hyller og lignende har sendt med montører som gjør jobben, sier Laug. Da Hotellmagasinet var innom fire dager før overlevering var det behersket stress i første etasje av den gamle bygården i Oslo.

– Vi skal være klare mandag morgen, selv om vi så må ta nettene til hjelp, sier Laug og avslører at det har blitt jobbet fram til 01.00 med start 06.00 enkelte døgn på slutten.

– Vi planlegger og jobber slik at den støyende delen av jobben blir gjort på dagtid, mens maling og sparking blir gjort når gjestene går til ro, sier Laug.

Områdene som er pusset opp er resepsjonen og barområdet, samt restauranten. Det er Metropolis Design og Interiør som har tegnet endringene som Blender nå har gjort.

Biblioteket og baren har fått en ny look og en ny funksjon, nå også som frokostsal for hotellets gjester.

 

FØRSTE

Laug forteller at dette er Blenders første jobb av denne typen.

– Folk kjenner oss best som leverandører av møbler og interiør. Men det er dette vi har villet hele tiden så dette er vår første jobb av denne typen og tidsmessig så er det også den største jobben vi har gjort, forteller Laug.

Blender har engasjert en del håndverkere til denne jobben.

– Vi har en fin blanding av utenlandske håndverkere og norske spesialister, blant annet på gass og brannsikring. Det har gått uten problemer av noen art. Alle har fulgt opp HMS-arbeide til punkt og prikke hele veien og alle har gjort jobben sin. Vi har hele tiden minst en person til stede slik at vi kan besvare spørsmål og ta avgjørelser på hvordan ting skal gjøres der og da, sier Laug.

Noen små praktiske utfordringer har dukket opp under veis, men alt har blitt løst uten at det vil by på forsinkelser.

 

FORNØYD

Hotellets Food & Bewerage manager Mikael Lundberg er veldig fornøyd med prosessen og arbeidet som er gjort.

– Dette har fungert veldig bra. Med Blender har vi hatt god kontakt hele veien og jeg må rose de for at det hele tiden er en fra ledelsen til stede. Det er viktig for oss og vi har sett at de løser utordringer som dukker opp på strak arm, sier Lundberg.

Har får ros tilbake av John Erik Laug.

– Hotellet har vært problemfritt å jobbe med hele tiden og de ansatte har vært veldig fleksible i prosessen. Det har vært litt klager fra gjestene, men ikke mye. Selv om du informerer aldri så mye i en slik prosess så er det noen som ikke får det med seg og blir overrasket når de kommer hit, forteller Laug som håper at denne jobben kan være springbrett til tilsvarende jobber i framtida. Han og hans medarbeidere har brukt de ukene som tradisjonelt er hotellets stilleste uker i året til å gjøre oppussingen.

Teaser:

Rica Hotell Oslo trengte oppussing. I løpet av to hektisk uker i juli fikk hotellet en ansiktsløftning i velkomst og loungeområdet. Dette skjedde samtidig som gjester og håndverkere gikk ut og inn, men takket være god planlegging og fleksibel holdning fra alle parter gikk det hele nærmest knirkefritt.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Resepsjonen før og etter oppussingen.