20 år på toppen

Publisert Sist oppdatert

























Tarje Hellebust er svært fornøyd med den nye Skybaren. Hotellet er pusset opp fra øverst til nederst.

– Vi har feiret med jubileumsmiddag med 380 gjester, show og forskjellige festeligheter både for ansatte, tidligere ansatte og våre stamkunder, forteller en meget opplagt hotelldirektør Tarje Hellebust. – Og stamgjestene våre fikk solfaktor 20 til påske!

I tillegg er damen grundig pusset opp de siste tre til sju år, og i jubileumsårets fremstår Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo med en elegant og sofistikert snert som passer 20-åringen utmerket. Sonja Henie salen har lagt av seg det ungdommelig lekne, og Ball Room følelsen er komplett med avstemte farger og ledbelyst innredning i nøttetre. De praktrulle lysekronene henger nyrenoverte og kaster ytterligere glans over parketten. I hotellets øverste etasjer har både restaurant og ikke minst hotellets kjente Skybar fått nødvendig oppgradering. På høy tid, mener direktøren. Ikke nok med det, frokostsalen er ny, lobby og lobbybar er renovert, loungen er ny og restaurant og fitness senter har også fått sitt. Det samme har 673 rom. Av dem er 150 business class rom pusset opp etter alle kunstens, og designerhuset Matteo Thuns, regler. Og nå står utvidelse for tur.

Stanser på 1011 rom

– Skal man bygge seg oppover i høyden?

Neida. Utbyggingen skjer mot nordøst, planen er at fasaden forlenges og nye rom blir bygget på eksisterende grunnflate, nærmere bestemt oppå Sonja Henie salen, sier Hellebust, før han legger ut om hotellets suverene plassering mellom hovedstadens ypperste severdighet - operaen, det kommende barcodekvartalet, Oslos nye fjordnære parkarealer og det planlagte Munch museet. Dette bringer raskt den engasjerte direktøren over på miljøspørsmål.

– Vi ligger midt i smørøyet med gåavstand til trafikknutepunktene flytoget og Oslo Sentralstasjon. Med svært god kapasitet og Oslo Spektrum som nærmeste nabo, kan hotellet ta seg av større internasjonale konferanser og andre typer arrangementer som krever kapasitet. Og den blir altså enda bedre hvis alt går som planlagt. Den eneste som har ytret noe som kan minne om innvendinger, er byantikvaren som mener et eventuelt nybygg skygger for utsyn mot fjorden. Det kan løses byggteknisk, så direktøren er ikke nevneverdig bekymret for fremdriften. Alle andre kommunale Oslo-etater er velvillig innstilt.

Alltid med et smil

– Man må tørre å satse. For oss var det helt riktig å bygge ut nå. Faktum er at det som går ned, på ett eller annet tidspunkt går opp, sier direktøren. Flere arbeidsplasser blir det også. Med utbyggingen økes staben til 350 personer fordelt på om lag 250 årsverk. Det er 50 flere enn i dag.

Hotellet er nesten et lite mini-FN med medarbeidere fra 42 nasjoner. Og det er klare kjøreregler for hvordan man skal oppføre seg mot hverandre. Respekt er et nøkkelord, likeledes en liten hilsen og et smil. Når de som jobber sammen har det hyggelig, smitter det over på gjestene. Så enkelt er det. Hellebust fremhever hotellets svenske medarbeidere.

– Vi hadde ikke klart oss uten. De er utrolig serviceminded, skryter sjefen. Slagordet er ”Yes I can” og intet er umulig.

Forandring fryder

Herr og fru Nordmann er blitt kontinentale i løpet av de siste 20 årene. Det kommer ikke minst til uttrykk i hotellets menyer.

– En typisk meny fra 1990 var rekecocktail til forrett, helstekt oksefilet til hovedrett og for eksempel en sjokoladefondant eller Crème brûlée som avslutning. I dag kunne vi servert de to siste rettene, men rekecocktail serverer vi absolutt ikke i 2010. Nå ønsker gjestene kamskjell, østers og forskjellige tapasretter. Hovedrettene er mer dristige og man serverer gjerne sesongbaserte retter, sier Hellebust. Sjokoladedesserten fra 1990 holder derimot stand.

– I dag finnes dessuten mye spennende råvarer fra småprodusenter. I tillegg har jo tilberedningsmetoder forandret seg betraktelig i løpet av de senere år, sier kjøkkensjef Stephan Härdi.

Vinvalget har også forandret seg. Der det før gikk i halstørre Moselviner, velges nå en tørrere hvit Chablis. Og førstevalget for rødvinselskeren for 20 år siden var en Torres - den med oksen. Vinens serveringstemperatur er også forandret, i dag serverer man slett ikke lunken rødvin, men snarere en lett avkjølt Chianti.

Dagens gjester

Det forventes mer, i dag er for eksempel gratis bredbånd en selvfølge. Hellebust har ellers gode råd å komme med.

–Vår jobb er å gjøre det så behagelig som mulig for gjesten. Det betyr god seng, rent rom uten støv bak døra, skikkelig trykk i dusjen, godt leselys og internett. Deilig frokost og godt kjøkken er også et must. Dette er universelt og gjelder enten du driver stort eller smått. Og man må være ytterst påpasselig hele tiden, særlig på renhold og frokostbuffet. Skjærer det seg, er det alltid på disse basistingene. Da hjelper det lite at restauranten har ”korslagte erter” på menyen. I slike situasjoner har ikke ledelsen kommunisert bedriftens mål og kundefilosofi godt nok til sine ansatte, sier Hellebust. God rekruttering er ytterst viktig, det er en av de viktigste avgjørelsene man tar som leder.

– Ta vare på de ansatte, vær en motivator og vær en aktiv leder, avslutter hotelldirektør Tarje Hellebust.

Thumbnail Image: