Sjømatsuksess i Shanghai

Publisert Sist oppdatert

- Vi var selvfølgelig veldig spente på satsningen, men må vel si at det har gått over alle forventninger, sier Bjørn Tore Furset, innehaver av Fursetgruppen.

10 tonn norsk sjømat solgt på 2 måneder
Restauranten har i løpet av knappe 2 måneder solgt over 10 tonn med norsk sjømat og har allerede omsatt for ca 6 millioner kroner.

Restauranten har ca 70 sitteplasser, og har i gjennomsnitt hatt 300 gjester pr dag. Det vil si at restauranten har vært full 4 ganger pr dag, til tider med lange køer utenfor.

- Dette er kjempegøy, men det som er spesielt moro er at kinesere og andre som besøker den norske paviljongen er kjempefornøyde og liker den norske maten, basert på fersk sjømat fra Norge, sier Bjørn Tore.

Fellesprosjekt
NORWAY SEAFOOD RESTAURANT har ca 35 ansatte, av dem er det 10 norske personer fra egen organisasjon her hjemme. De øvrige ansatte er kinesiske.

- Suksessen bak konseptet i restauranten er at vi har benyttet våre kjøkkensjefer og assisterende kjøkkensjefer fra hver av restaurantene våre her hjemme. De er og vil være utplassert 1 mnd hver seg på restauranten i Shanghai for å sette sitt særpreg på menyen og råvarene. Dette gjør prosjektet til et fellesprosjekt for gruppen, der vi bidrar med alle våre restauranters spisskompetanse, der vi vil få en variasjon, da våre restauranter er veldig individuelle og har klare særpreg hver for seg, sier han, og legger til:

- Vi er kjempefornøyd etter 2 mnd, og har lært fantastisk mye, og ikke minst har våre nøkkelansatte hatt er kjempefin utvikling og store opplevelser.

Stor mediedekning
Hovedsamarbeidspartneren Eksportutvalget for fisk (EFF) har gjennom sitt kjennskap til markedet samt kontaktnettverk i Kina bidratt til en stor interesse og god mediedekning av restauranten og det norske kjøkken.

I tillegg har restaurantens besøk blitt stimulert av den offisielle åpningen av NORWAY SEAFOOD RESTAURANT der både H.K.H. Kronprins Haakon og Nærings- og handelsminister Trond Giske var til stede.

Profesjonelle samarbeidspartnere
Topp kvalitet og kontinuerlig tilgang på ferskt råstoff er nøkkelfaktorer for at vi skal kunne levere et godt produkt hele perioden. Vi fant raskt ut at Lerøy ville være den leverandøren som kunne garantere oss fersk fisk 3-4 ganger pr uke og som har bidratt til at vi har lykkes med kvaliteten. I tillegg er vi veldig stolte av å jobbe med Innovasjon Norge, og er imponert over hvor profesjonell organisasjonen bak Expo 2010 har fremstått, sier Bjørn Tore.

Thumbnail Image: