Prisdryss fra HSMAI
Foran en fullsatt bransjeforsamling på Oslo Plaza ble det utdelt priser i en rekke kategorier i går kveld.
Kategoriene det ble utdelt priser i var hjemmeside, kampanje flermedier, digitale kampanjer, reklamefilm, kundedialog, den digitale vinner, sosiale medier, samfunnsansvar, PR, HSMAI Veiviser, Den store Fremgangen og Årets Nytenker, foruten hovedprisen, selvsagt, Årets Reiselivsmarkedsfører 2015.
Dette er samtlige priser og vinnere fra den store HSMAI-kvelden.
Den store Fremgangen 2015: Scandic Hotels.
«Vinneren har vært en viktig aktør i reisebransjen i en årrekke, men har vokst betydelig i det siste. Fra å være i mellomsjiktet, er vinneren i dag en av de største i Norge. Resultatet er blitt en betydelig reiselivsbedrift, som har skaffet seg en tydelig posisjon i markedet, ved å beholde det beste fra begge selskapene.» er noe av juryens begrunnelse.
Kundedialog: Scandic Havet
Vinneren for kundedialog hadde en helt tydelig målsetting, og la en helt konkret plan for å nå dette. Vinneren har på mange plan kommunisert med sine potensielle kunder, både i nærområdet og i digitale kanaler. Vinneren hadde et relativt tøft utgangspunkt, men har jobbet dedikert for å skape et godt produkt og en god omtale, heter det i juryens begrunnelse.
Årets serviceveiviser: Thon Hotel Rosenkrantz
Juryen sier: Årets vinner sørger for en absolutt total opplevelse fra start til slutt. Vinneren har tatt det ekstra steget, og har innfridd alle sine delmål tilknyttet service, møte med kunder, og har også skapt en svært spennende bar og kjøkken for byens besøkende og beboere.
Årets Unge Hoteliér og Årets Unge Leder i Reisebransjen:
I klassene Årets Unge Hoteliér og Årets Unge Leder i Reisebransjen gikk seieren til Espen Hammersvik, F & B manager på Clarion Hotel Admiral i Bergen og Vegard Johansen, District Controller Vest, fra Scandic.
– Espen og Vegard hadde hard konkurranse i de tolv kandidatene, samtlige nominert av sine toppledere, og det med veldig god grunn, sa HSMAIs administrerende direktør Ingunn Hofseth. Juryen er mektig imponert over engasjementet og kvaliteten, som er helt i særklasse hos disse unge lederne, men blant dem, var det disse to som trakk de lengste stråene, fortsetter hun.
Premien til Årets Unge Hotelier er deltagelse på GMP ved The Cornell School of Hotel Administration, New York. Vinneren av Årets Unge Leder i Reisebransjen får et valgfritt kurs ved London Business School. Begge prisene inkluderer reise og opphold.
Tjenesteutvikling: Comfort Grand Central
Juryens begrunnelse: Vinneren har i løpet kort tid etablert seg som en svært synlig aktør, midt i et av hovedstadens trafikknutepunkter. Bedriften tør å gå egne veier, og å ta utradisjonelle valg. Lobbyområdet blir ofte til en scene, der gjesten får spille hovedrollen. Enten han blir tatovert på en torsdag eller møter en Frank Sinatra-«Look-alike» i heisen på en lørdag. Gjesten blir sett, både før, under og etter oppholdet, noe som i en digital verden blir stadig viktigere.
HSMAI Veiviser 2015: NordNorsk Reiseliv, Visit Tromsø og Arena Lønnsomme Vinteropplevelser med Vinter Troms (i fellesskap), og Fursetgruppen.
Førstnevnte trio fikk heder for utviklingen av nordlys og andre tilhørende vinterprodukter i Nord-Norge, mens sistnevnte fikk for blant annet å «i dag flere av Oslos, og Norges, beste restauranter. De er også kjent som en populær og attraktiv arbeidsgiver, er dyktige til å rekruttere flinke ledere, og står hele tiden på for å gi gjestene gode opplevelser.»
Hjemmeside
Gull: Norwegian
Hederlig omtale: Fursetgruppen
Kampanje, flermedier
Gull: Ving, med web, TV, digitalt, print, radio, sosiale medier, PR, CRM/nyhetsbrev, events og blogg
Digitale kampanjer
Gull: SAS, med «Nye kabiner»
Reklamefilm
Gull: Flytoget, med «Flytoget – alltid på skinner»
Den digitale vinner
Gull: Star Tour, med «TUI Smartband»
Sosiale medier
Gull: SAS, med «Rulletrappen»
Samfunnsansvar
Gull: SAS, med «Juleflyet»
PR
Gull: Flytoget, med «Flytoget og vertskapsrollen»
Hederlig omtale: Scandic Hotels, med «Frokost»
Årets nytenker 2015
Vinner: Hurtigruten