Strålte på scenen! Familiebedriften Kviknes Hotel i Balestrand gikk til topps i kåringen av årets kunde.

Kviknes Hotel kåret til årets kunde

Familiebedriften gikk til topps. 

Publisert Sist oppdatert
Årets utfordrer ble ASK Spekehus på Jevnaker.

Bransjeåret ble sparket i gang av NorgesGruppen og ASKO Servering med spennende foredrag og påfølgende prisdryss under årets kunde- og leverandørdager (KLD), heter det i en pressemelding fra ASKO. 

Macks ølbryggeri ble årets leverandør, Churros fra Hoff ble årets produkt og Kviknes Hotel ble årets kunde. 

Årets leverandør:

Kriteriene for å bli valgt til Årets leverandør til NorgesGruppen og ASKO Servering bygget på fundamentene kvalitet og eksepsjonell service. De tre som ble nominert under årets KLD var kyllingprodusenten Vestfold Fugl, hundreårsjubilanten Hennig-Olsen Is og verdens nordligste bryggeri: Macks ølbryggeri AS. Alle nominerte skåret høyt på kriteriene, men det var altså bryggeriet i nord som trakk det lengste strået. Juryens begrunnelse lød som følger:

Årets produkt ble Churros fra Hoff.

«I et landskap preget av historiske bragder og miljøbevisst innovasjon, har denne leverandøren satt sitt uutslettelige preg. Etablert i 1877, bryter denne leverandøren grensene som verdens nordligste, og har stått støtt gjennom århundrer med snøstormer og endringer. Med en banebrytende tilnærming til miljøvennlige gjenvinningsemballasjer, har de vært forut for sin tid. Deres ølvarianter, som «Isbjørn» og «Arctic Beer», er ikke bare produkter, men symboler på deres dedikasjon til kvalitet og tradisjon.»

Årets produkt:

Kandidatene til Årets produkt ble målt på alt fra bærekraft til popularitet. Samtidig måtte produktene by på både originalitet og spenning i smaksbildet. Både Hennig-Olsens «sjokolade-iskremserie» utviklet i samarbeid med Freia, Mills sin spennende miks av smør, rapsolje og kjernemelk som går under navnet №1 Normalsaltet, og HOFF sitt spanske bakverk Sweet Churros pirret juryens gastronomiske nysgjerrighet. Vinneren ble altså sistnevnte. Juryens begrunnelse lød som følger:

Årets kunde ble familiebedriften Kviknes Hotel.

«Dette produktet har skapt en bølge av begeistring med sin innovative vri på en klassisk godbit. Med en perfekt balanse mellom tradisjon og moderne smaker har det raskt blitt en favoritt i markedet. Produktet kombinerer kjente smaker med en særegen norsk vri, og representerer en imponerende fusjon av en klassiker i gatene i både Spania og Mexico og lokale norske råvarer.»

Årets kunde:

De nominerte serveringsstedene til Årets lunde var familiebedriften Kviknes Hotel i Balestrand, de ulike spisestedene under taket til Hadeland Glassverk, og Trondheims Søstrene Karlsen, beliggende sentralt på Solsiden. Her ble vinneren Kviknes Hotel. Juryens begrunnelse lød som følger:

«Dette er en bedrift som stadig er på jakt etter å utvikle seg, og jobber aktivt med å bruke beliggenhet og norsk mat for å skille seg ut. De er også en av stedets største arbeidsplasser og er sitt ansvar bevisst, blant annet gjennom å bidra til at flere flytter hjem enn bort. Men kanskje det vakreste, foruten plassen bedriften ligger på, er hvordan man systematisk jobber for å skape verdi gjennom gode matopplevelser kombinert med flotte omgivelser.»

Årets utfordrer:

Ingen KLD uten kåring av Årets utfordrer, som i år ble en prisvinnende produsent av økologisk spekemat, salami og pølser – nemlig ASK Spekehus på Jevnaker. Juryens begrunnelse lød som følger: 

«Dette firmaet har vist en bemerkelsesverdig forpliktelse til dyrevelferd, ved å bruke utegris i sine produkter. Deres håndverksmessige produksjonsmetoder, kombinert med en dedikasjon til bærekraft og kvalitet, har satt dem på kartet. De har ikke bare skapt et mangfold av helt utsøkte produkter, men har også bevist at tradisjon og innovasjon kan gå hånd i hånd».

Powered by Labrador CMS