Kjempesuksess på norsk TV-mat

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Folkene bak New Scandinavian Cooking smiler på vei til stadig nye millioner TV-seere i verden – og til banken.

Norsk matsuksess på all verdens TV-stasjoner er noe av en hemmelighet her på berget. Men salgs- og markedsdirektør Morten Ottesen i norske Tellus Works smiler bare bredere og bredere ettersom årene går. For ikke lenge siden mottok selskapet prisen for «Beste produserte programserie» under Fall Market Place i regi av American Public Television.

 

Grenseløst

Prisen er likevel bare én av mange fjær i hatten for produksjonsselskapet bak New Scandinavian Cooking, som har økt produksjonen fra 10 til 20 programmer i året. Alt i alt er det laget 140 programmer. Serien når ut til 90 prosent av alle Public Television-kanalene i USA, og blir årlig sett av titalls millioner amerikanere. Forrige sesong ga 26.000 visninger i USA. Det vil si at hvert program ble vist 2600 ganger fordelt på 250 kanaler. I tillegg er programserien svært populær i over 125 land. I Norge vises den på TV2 under navnet En bit av Norge, også her tas konseptet svært godt i mot.

 

Remmer og tøyler

– Norsk mat går sin seiersgang på verdens største TV-kanaler, og er det jeg vil kalle en ekstrem suksess. Årsaken er kvalitetsråvarer, spennende retter og landets skjønnhet, mener Ottesen.

Tellus Works produserer TV-serier og filmer for det internasjonale markedet alt hva remmer og tøyler holder. Temaene spenner over alt fra livsstilsprogrammer til dokumentarserier. Felles for prosjektene er at de tar opp historier og temaer med Norge og Norden i sentrum.

Matseriene New Scandinavian Cooking, Den Nordiske Smaken og En bit av Norge ser rett og slett ut til å være en varig suksess. For Ottesen er oppskriften enkel:

– Så lenge mat er en viktig del av programmet kan man reise til samme sted flere ganger, ja, nærmest ubegrenset. Rendyrkede reise- og opplevelsesprogrammer har det ikke på samme måten.

 

Trengte femten minutter

Eventyret startet med New Scandinavian Cooking i 2001 på Manhattan i New York. De den gang unge TV-optimistene troppet opp på kontoret til Public Broadcasting Service. Uten agent, uten forhåndsavtale, men med en TV-idé om en matreise gjennom fjord og fjell i et av verdens vakreste land.

– PBS-sjefen trengte femten minutter på å bestemme seg. Han ville ha tretten programmer, og lurte bare på hvor raskt vi kunne levere!

Det stoppet ikke med PBS. I dag produserer Tellus Works norske og nordiske matprogrammer for Fox, BBC, RAI, DR og kinesiske CCTV, som er verdens største TV-kanal. Hvert program har minst 100 millioner seere, og til tross for at serien har eksistert i over 10 år bare øker interessen. Nysgjerrigheten på det skandinaviske kjøkken er enorm, og det samme er TV-distribusjonen.

– Mange ønsker å ta del i våre tradisjoner, verdier og ikke minst våre eksotiske matopplevelser, formidlet av Andreas Viestad, Tina Nordström, Sara La Fountain og Claus Meyer. Millioner mennesker verden over vet nå at vi har fantastiske, smakfulle råvarer, forsikrer Morten Ottesen.

 

Teaser:

Folkene bak New Scandinavian Cooking smiler på vei til stadig nye millioner TV-seere i verden – og til banken.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Millioner ønsker å ta del i skandinaviske matopplevelser, her formidlet av Andreas Viestad (Foto: Tellus Works)