Erfaring er en styrke på arbeidsplassen. Det bekrefter (fra venstre) kokk Kjetil Berntsen, daglig leder Knut Wesenberg og servitør Inge Solmo ved Brasserie France.

Lanserer kampanje:

Vil ha flere seniorer i reiselivet

Kampanjen «En erfaring rikere» skal bidra til at reiselivet rekrutterer og beholder flere erfarne ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Fakta

  • Kampanjen «En erfaring rikere» skal bidra til at reiselivet rekrutterer og beholder flere godt voksne ansatte. 
  • 6 av 10 bedrifter i NHO Reiseliv mangler folk med riktig kompetanse. Det er særlig behov for kokker og servitører. 
  • Reiselivet er en ung næring. 34 prosent av ansatte i reiselivet er mellom 15 og 24 år (mot 13 prosent i alle næringer).
  • 700 000 mennesker står utenfor arbeidslivet i Norge.
  • Befolkningen vil bli betydelig eldre i årene framover, og størstedelen av befolkningsveksten vil skje i de eldste aldersgruppene. I løpet av det neste tiåret vil befolkningen bestå av flere eldre personer (65+ år) enn barn og unge (0-19 år).

– Vi vil vise frem mulighetene som finnes i reiselivet gjennom hele livet, og verdien av å ha ansatte i alle aldre, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Utenforskap og mangel på arbeidskraft er blant de største utfordringene i Norge. 700.000 mennesker står utenfor arbeidslivet, samtidig som mange næringer, særlig på mindre steder, har stort behov for arbeidskraft.

SSBs framskrivninger viser at i løpet av det neste tiåret vil befolkningen bestå av flere eldre personer enn barn og unge. 

– Vi kommer til å gå tom for folk lenge før vi går tom for penger. Vi har ikke råd til at de som kan jobbe, står utenfor, sier Krohn Devold.

Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

Unge og godt voksne side om side

Reiselivet rekrutterer bredt og har en stor andel unge ansatte sammenliknet med næringslivet ellers. 34 prosent av de ansatte i reiselivet er i aldersgruppen 15–24 år, mot 13 prosent i alle næringer.

– Vi er glade for å være en næring som gir unge mennesker muligheten til sin første jobb, men vi trenger også flere godt voksne arbeidstakere. Det handler om å dekke behovet for arbeidskraft, men også om at den enkelte arbeidsplass blir bedre når unge og godt voksne jobber side om side, Krohn Devold.

En jobb for hele livet

Kampanjen retter seg både mot arbeidsgivere og ansatte.

– Vi ønsker at flere arbeidsgivere skal forstå verdien av å ansette folk med lang erfaring. Og vi vil at flere skal se at reiselivet er et sted man kan jobbe og trives, ikke bare frem til midten av 20-årene, men hele livet, sier Krohn Devold.

Hun peker også på mulighetene for en "sen-karriere" i reiselivet.

– Jeg tror mange kan drømme om å bytte ut lange dager på kontor med en variert jobb der de møter mennesker og får brukt andre sider av seg selv, legger hun til.

Powered by Labrador CMS