Opplevde ran

Publisert Sist oppdatert
































Nattevakten ble truet inn på bakrommet. Her ble han lagt i bakken og fikk en pistol mot tinningen.

 ,

– Det var helt forferdelig, sier hotelldirektør Per-Kristian Nystad ved Carlton Hotel i Oslo. Et av flere hoteller som opplevde ran denne sommeren. Selv hadde han forlatt hotellet like før ranet skjedde.

Ti små minutter

– Det gikk utrolig fort, forteller Nystad. Klokken tolv stormer to bevæpnede og maskerte menn inn i resepsjonen. De peker på nattevakten med en pistol, tvinger til seg kassabeholdningen, og drar med seg nattevakten inn på bakrommet. Der blir han lagt i bakken med en stol over seg og truet til å oppgi koden på safen. Ranerne skriker, ”Vi vet det er en safe her, hvor er nøkkelen, kom med koden”. Den kan han ikke. Ranerne begynner å få panikk. Og der, liggende på gulvet, men en pistol rettet mot seg, flyr en tanke gjennom hodet hans, skal jeg virkelig dø fordi jeg ikke kan koden? Ranerne tømmer nattevaktens lommer for penger, de tar mobilen hans. På vei ut rasker de med seg uvesentlige verdier som en trådløs telefon og et par halvtømte flasker. De får med seg en laptop og forsøker å dra med seg gjenglemt bagasje.

Ti minutter etter at ranerne har tatt seg inn i hotellet, ringer nattevakten til politiet. Og før Nystad rekker tilbake til hotellet, er har politiet vært på stedet, gjort sine observasjoner og tatt med seg nattevakten til politistasjonen for forklaring.

Kritiserer politiet

– Da jeg kom tilbake til hotellet, var min første tanke å få tak i nattevakten, men mobilen hans var jo stjålet, så jeg klarte ikke å få kontakt med ham før han var kommet hjem til seg selv. Da hadde politiet sendt ham fra seg, uten å forvisse seg om at han hadde noen å dra hjem til eller være sammen med. Slikt skal ikke skje, du skal overhode ikke overlate en ransutsatt person til eget selskap. Dette vet politiet. Det er utrolig viktig med debrifing og at noen er sammen med den som har opplevd å bli ranet. Vi har snakket mye sammen etter det som skjedde. Og vi har snakket mye sammen vi andre her på hotellet. Nå ønsker nattevakten å legge ranet bak seg, og han er tilbake i jobb, sier Nystad.

– Mitt andre ankepunkt mot politiet, er at de gikk offentlig ut og fortalte hvor dårlig sikret de fleste hoteller er. Det kunne jo sette andre uærlige sjeler på tanken om at hotellran er lett match, sukker Nystad. Han rister på hodet.

Sammenligner med blind vold

– Det å oppleve å bli ranet, kan sammenlignes med å bli utsatt for blind vold. Uansett hvor mange selvforsvarskurs du har, vil du aldri være forberedt sier Nystad. Selv har han kontaktet andre type bedrifter i nabolaget som også har opplevd ran, for å høre hvilke rutiner de har. ”Vi gir fra oss kassabeholdningen og trykker på alarmknappen når det er trygt” er det lite oppløftende svaret.

Men man kan gjøre noen grep som vil minske risikoen og ikke minst gjøre de ansatte mer bevisste og trygge. De må også vite hva de skal gjøre i en slik situasjon. Enkle sikkerhetstiltak som alarmknapp i resepsjonen og overvåkningskamera gir kun en følelse av sikkerhet.

Hvis noen har bestemt seg for å begå ran, gjør de det uansett. Man har dessuten ikke lov til å montere overvåkningskamera i for eksempel resepsjonen hvor det ville hatt mest effekt, siden dette er en arbeidsplass. I tillegg klarer politiet vanligvis ikke å oppklare saker på bakgrunn av overvåkningskameraer. Etter denne hendelsen har hotellet mottatt en strøm, av henvendelser fra sikkerhetsfirmaer som tilbyr vakttjenester.

Etterlyser kurs og regelverk

– Jeg synes politiet burde være mer aktive med å forebygge ran. Vår erfaring er at når ranet først hadde skjedd, kom politiet med en rekke ideer og forslag til hva vi kunne ha gjort. De tilbød oss også ranskurs, sier Nystas. Han synes det hadde vært mer matnyttig om den kunnskapen politiet sitter inne med, kunne kommet hotellet til nytte før ranet hadde skjedd.

–Vi blir jo kurset både i regi av mattilsynet og i forbindelse med bedriftens HMS arbeid og brannberedskap. Jeg mener det ville vært like naturlig med ranskurs som brannkurs, sier han. Et eksempel på hvilke tiltak man enkelt kan gjøre i egen virksomhet, er å montere en høydemåler ved inngangsdøren. Da har man allerede hjulpet politiet i etterforskningsarbeidet, ved at man kan angi rett høyde på raneren.

Bevisstgjør de ansatte

Det som er spesielt viktig, er at hotellets rutiner ikke blir kjent i kriminelle miljøer. Dette høres ut som en selvsagt ting, men ifølge politiet er det ikke uvanlig at informasjon om hotellets rutiner har blitt lurt ut av de ansatte. Metoden er riktig så utspekulert.

– Det er jo ganske vanlig i bransjen at man går ut på byen etter endt vakt. Der treffer man kanskje noen hyggelige folk som man kommer i prat med. Og ikke sjeldent viser det seg at disse også faktisk jobber innen restaurant- eller hotellbransjen. Og mens man sitter og prater om jobb og utveksler erfaringer, blir sensitive opplysninger om rutiner, sikkerhetssystemer og andre opplysninger rundt arbeidsplassen lurt ut av intetanende hotellansatte. Med andre ord er det veldig viktig å informere sine ansatte om at de kan bli utsatt for denne type svindelforsøk, og ha klare rutiner på at denne type informasjon er noe vi ikke snakker med fremmede om, avslutter Per-Kristian Nystad.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS