På kurs for å lære hotellrenhold

Publisert Sist oppdatert

Opplæringsprogrammet kom i gang som et samarbeid, etter en henvendelse fra Apropos´ salgssjef Tor Cato Hverven til utviklings- og kompetanseleder Ellen Petrine Fretheim i Lilleborgs fagavdeling.

- En del av produksjonslinja

- Hensikten for oss er blant annet å utdanne folk vi har her, i stedet for å måtte rekruttere fra for eksempel Sverige, forklarer administrerende direktør i Apropos, Haymer Valenzuela.

Han er opptatt av at de ansatte skal ha kunnskap og kompetanse. Mange jobber i samfunnet er lite synlige. Renhold er en slik jobb. Et annet eksempel kan være en del av et samlebånd i en næringsmiddelproduksjon.

- Det er utrolig viktig at alle forstår betydningen av at den personen som inngår i en slik produksjonslinje kommer på jobb og utfører jobben skikkelig. Hvis ikke stopper hele linja opp, sier Valenzuela.

At de ansatte selv forstår dette, har ifølge Valenzuela bidratt til lavere sykefravær og høyere engasjement blant de ansatte.

Renholdsfag

Kurs i hotellrenhold er utarbeidet av Lilleborg Profesjonell, og det er utviklings- og kompetanseleder Ellen Petrine Fretheim og fagsjef Lilly Anne Larsen som underviser. Åshild Staverløkk overvar kurset i september, som nyansatt renholdsplanlegger i fagavdelingen. Staverløkk forteller at kurset er modulbasert og at undervisningen går over 20 timer, fordelt på fem dager. Både Staverløkk og Fretheim er utdannet husøkonomer, i tillegg har de praktisk erfaring fra renholdsyrket. Fretheim er også utdannet som lærer i renhold, og er en av få i bransjen med denne kompetansen. Nå jobber de begge i Lilleborgs fagavdeling, med formidling av kunnskap, og anbefalinger om renholds- og hygieneprosesser.

Ergonomi

Fra venstre: Samira El hasnaoui (Apropos), Vibeke Johansen Ekmekci (Sørmarka), Åshild Staverløkk (Lilleborg) og Haymer Valenzuela (Apropos)

Samira El hasnaoui er ansatt i Apropos og deltok på hotellrenholdskurset i september. Nå gjennomfører hun praksisperioden sin på et større Oslo-hotell.

- Jeg syns kurset var veldig nyttig, sier El hasnaoui, som kun har vært i Norge i åtte måneder. Riktige valg av metoder og teknikker, og ikke minst ergonomi er bra å kunne. At norskkunnskapene er på plass er det ingen tvil om.

- I Marokko hadde jeg en liten restaurant sier hun, og forteller videre at hun også har erfaring som lærer.

Selv om hun har jobbet med renhold andre steder før hun tok kurset, syns hun det er fint å bli kjent med nye systemer, - som hoteller.

- Når jeg jobber ulike steder, ser jeg at mange arbeider med feil teknikk og dårlig ergonomi, de gjør ting på feil måte, sier El hasnaoui. I tillegg til å ha lært hotellrenhold av Lilleborg, har hun fått med seg nyttig kunnskap fra oppdrag på Sørmarka AS.

Pilotprosjekt

- Vi bruker renholdsvikarer fra Apropos, derfor ble jeg ble kontaktet av byrået, med spørsmål om praksisplasser, sier Vibeke Johansen Ekmekci.

Hun er husøkonom ved Sørmarka AS, LOs kurs- og konferansesenter på Siggerud, utenfor Oslo. Johansen Ekmekci hadde tre stykker fra første opplæringsrunde på praksisplass i 2-3 uker, en av disse jobber på Sørmarka som tilkallingshjelp idag. At renholdere har erfaring med norsk arbeidsliv og at de har kunnskap om renholdsmidler, metoder og ergonomi er viktig for husøkonomen.

- Profesjonelt renhold er noe annet enn å vaske hjemme hos seg selv. Det sparer oss for en del opplæring, dersom de har erfaring og kunnskap fra før. Da blir vår viktigste jobb og følge opp og se at alt fungerer, spesielt i forhold til språkforståelse. Språk er viktig for å forstå hverandre, avslutter Johansen Ekmekci. Hun legger til at hun syns det var morsomt å bidra med praksisplasser til pilotutgaven av hotellopplæringsprogrammet.

 

 

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS