NYTT NAVN: 22. mai endrer Nordic Choice Hotels navn til Strawberry. I et intervju med avisen DN forteller barna om hvordan det er å jobbe med pappa og hotellkonge, Petter.

Barna om Petter: – Han kommer aldri til å gi seg

Ny epoke for Stordalen-selskapet.

Publisert Sist oppdatert

22. mai skal Nordic Choice Hotels bytte navn til Strawberry. Kundene får ikke lenger bare tilgang til hotell, men også eksterne partnere, som Ving og Hurtigruten.

I et intervju med DN forteller barna Emilie, Henrik, Jakob om det å jobbe tett med far, Petter. Og om framtiden for familieselskapet.

Tjener penger som gress

Emilie, som er eldst og yngstemann Jakob, har studert hotellfag ved Cornell University i New York. Henrik har gått Befalsskolen og er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole (NHH).

– Det er ikke en straff at pappa skal fortsette å jobbe de neste 20 årene. Det er et privilegium for oss. Forhåpentlig er han akkurat like klar i hodet, sier Jakob til avisen.

Ifølge Stordalen ble 2022 det mest lønnsomme i konsernets historie med en omsetning på nær 15 milliarder kroner. Familien sitter igjen med cirka 1,3 milliarder kroner i pluss før avskrivninger og finansposter, skriver DN.

– Vi er ikke lenger bare et hotellselskap. Gjestene ønsker mer enn bare en seng, sier Henrik.

– Så er det jo ingen bombe at navnet ble Strawberry. Navnebyttet berører alt vi driver med. Vi har fått være med på et veldig definerende øyeblikk. Det kjennes som om vi virkelig kan tenke nytt, sier Emilie i intervjuet.

På spørsmål om Petter ville blitt skuffet om barna ikke var interessert i å jobbe i konsernet, svarer han:

– Jeg skal ikke underslå at det alltid var en underliggende drøm. Det ville vært jævlig trist. Det ville vært ensomt, og alt ville endret seg for meg. Jeg tror aldri det er bra at andre velger for deg. Henrik dro jo i militæret, og jeg tenkte han kunne bli en bra general … Jakob tenkte jeg kunne bli popstjerne, dog under sterk tvil … Når det gjaldt Emilie kunne det gå mange veier …sier Stordalen.

Nei til Sveits

Barna sier de ønsker å forme selskapet.

– Det er megakult å ikke være børsnotert og faktisk ha makt til å gjøre endringer. Vi kan være litt rampete, morsomme og tenke annerledes. Arven etter pappa er litt vågal, men basert på gode verdier, sier Emilie.

– Vi skal forvalte den kulturen som pappa har bygget opp, men vi skal gjøre det på vår måte. Vi skal investere i mennesker og bygge sammen. Da tror jeg vi har et godt utgangspunkt for å ta dette videre, legger Henrik til.

I intervjuet snakker de om penger. Og den store arven.

– Vi vet at vi en dag kommer til å ta over enorme verdier, men vi har også fått noen kulturelle verdier tidlig av mamma og pappa. De har vært opptatt av at vi skal være nedpå, sier Henrik.

Noen utflagging til Sveits, vil ikke Stordalen høre snakk om.

– Vårt marked er Norden. Vi skal virke og dø i Norden. Det store bildet er: Vi lever i verdens beste samfunn. Den amerikanske drømmen har vært død de siste 30 årene, men den nordiske drømmen lever. Den regionen som har gitt oss mulighetene, skal vi være med å kjempe for videre.

– Vi selger ikke en vare, men opplevelser og tjenester. Da må vi ha nærhet til regionen, sier Jakob.

Powered by Labrador CMS