Stavangers minste hotell

Publisert Sist oppdatert

Det er mye som er spesielt med det vesle hotellet, som ligger i et villastrøk en timinutters rask gange fra Vågen i Stavanger. For det første er utseendet noe for seg selv. Det kan de 50.000 bilistene som på hverdagene passerer Madlaveien 50 bekrefte.

- Opprinnelig skulle huset ha plass til vår kjøkken- og møbelbutikk, og så skulle vi leie ut de to leilighetene på toppen. Huset skulle dermed pusses kraftig opp. Vår sivilarkitekt, den anerkjente Tommie Wilhelmsen, fikk en skisse fra meg å forholde seg til. Vi ønsket å beholde det eldre hvite bygget, men samtidig ha det hypermoderne stukket inn i fasaden. Resultatet er vi veldig fornøyd med, og vi både ser og hører at mange legger merke til bygget, sier hotelldirektør og butikkeier Per Inge Hamre (52).

Hotell var altså ikke det første han tenkte på, men underveis i formingen av det nye huset, ble det flere og flere krav, fra brannsikring til lydtetthet. Etter all rivingen, var det til slutt bare et skall igjen av bygningen. De lagde nye hypermoderne rom, og var en liten stund tenkeboksen.



Hotelldirektør Per Inge Hamre og koldjomfruen, kona Oddveig Kristoffersen, åpnet Kielland Boutique Hotell oktober 2008, etter to års oppussing. Hotellet drives som et AS.



INGEN RESEPSJON

- Så hadde vi besøk fra en venn, som mente etasjene måtte egne seg som et boutiquehotell. Jeg googlet det, og fant ut det var mange små og store hoteller som kalte seg for det. De var ulike kjennetegn:

Moderne, med høy standard og at kundene skulle føle seg som om de var på besøk hos gamle kjente. Alt stemte godt på det vi hadde laget. Så dermed ble Kielland Boutique Hotell skapt, og vi åpnet i oktober 2008, forteller Hamre, som har bakgrunn som dekoratør og byggmester av arkitekt-tegnede boliger.

Det neste unike med hotellet, er resepsjonen. Eller skal vi si mangelen på den. Kommer du mellom 10 og 18 på hverdagene, finner du vertskapet i første etasje. Der sitter nemlig Hamre og kona Oddveig Kristoffersen (49) på kontoret sitt, midt i butikken.

- Kommer du på et annet tidspunkt, får du tak i nøkkelen via mobilen.

For først får du en kode på SMS. Den bruker du til å komme deg inn hoveddøren med, og så bruker du den på nøkkelsafen, som henger i gangen, forteller Hamre.

KOLDJOMFRU

Ekteparet driver hotellet sammen med to andre ansatte. De tar seg blant annet av booking, rengjøring av rom og dersom gjestene ønsker det, sørger de for at det er frokost på kjøkkenet hver morgen. Annen mat må gjestene selv sørge for.

- Reiing av sengene er det koldjomfruen som tar seg av. Hun er utdannet sykepleier, og mener at jeg ikke rer de godt nok, sier en spøkefull Per Inge om kona - slik du kan tillatte deg etter 30 års ekteskap.



Stilen skal være enkel og ren, også på soverommene. Her fra ett i 3. etasje. Utenfor suser daglig 50.000 biler, men rommene er godt isolerte.


Kielland Boutique Hotell ligger rett over møbelbutikken, og har fått 3. og 4. etasje. Toppetasjen er gitt til suiten Alexander. Den er på 50 m2 og inneholder soverom, bad, stue med åpen kjøkkenløsning og en liten terrasse. Prisen er 2000 kroner per natt. 3.etasje er en leilighet på 90 m2, med tre soverom og felles kjøkken, stue og bad.

Leies alle tre rommene samtidig, er prisen 1200 per rom. Leier du for mer enn en uke, gjelder andre priser.

- Vi har rettet våre henvendelser mot næringslivet, og har fått stor respons blant annet fra oljebransjen. Nå er vi fullbooket ut juli. 3.

etasjen leies mye av prosjektmedarbeidere, som synes det er sosialt og praktisk å bo sammen. Vi har også et konferanserom i 2. etasje, som brukes endel. De som leier suiten, sier det er mye hyggeligere å komme tilbake til et slikt rom, enn hotellene de normalt bor på, sier ekteparet Hamre.

SKIFTER OFTE MØBLER

Foruten utseende og en ikke helt vanlig resepsjon, har hotellet flere unike tilbud. For butikken som holder til i 1. og 2. etasje er nemlig full av designmøbler fra merker som Boform, Moooi, Montana, Walter Knoll og Eilersen. Det bærer også rommene preg av.

- Vi møblerer med det vi har i butikken, og gjestene kan selvsagt kjøpe både sofaer, bord og lamper. Enten som nye fra butikken, eller når vi selger dem brukte etter at de har vært på rommene en stund.

Fordelene for oss er at vi får vist frem møblene i en brukssituasjon.

Gjester som kommer tilbake får på sin side nye opplevelser, da innredningen skiftes ut opp til tre ganger i året.

Det er ingen restaurant på hotellet, men vertskapet kan lage en til deg dersom du ønsker det.

- Vi har et fullverdig utstillingskjøkken i 2. etasje, som er blitt brukt til ulike tilstelninger. Er det ønskelig, kan vi leie inn kokk eller bestille inn mat.

Gjestene så langt har vært hovedsaklig fra Norge, og bodd der på ukesbasis. Men også engelskmenn, japanere og franskmenn har sovet i Wonderland-sengene. I sommer kommer det også gjester som skal bo der en hel måned.

- Vi har et avslappet forhold til hele hotellkonseptet, og har ikke meldt oss inn i noen organisasjoner eller gått inn for å markedsføre oss. Pengene er brukt på oppussing, brosjyrer og et godt nettsted.

IKKE I SLEKT

- Pris ja, hva har det kostet å pusse opp, akkurat i den tiden byggekostnadene var på sitt høyeste? undrer jeg.

- Det må du ikke snakke om...Jeg kan si så mye at med tanke på at vi fikk alle problemer du kan få, og at alt er gjort etter forskrifter og vel så det, med alt fra sprinkelanlegg, brannstiger, overvåking og isolering - ble det 40 prosent dyrere enn anntatt, sier en smålur Per Inge Hamre.

Og siden bygging på en myr har kostet Hamre så mye, valgte han å bruke Kiellandnavnet på hotellet, selv om han ikke er slekt med den berømte forfatteren.

- Myra ble nemlig i sin sin brukt til å spa ut torv av Kielland- folket. Jeg syntes navnet passet godt, det viser også tradisjonen midt i det moderne.

Ekteparet har fått seg noen aha-opplevelser med hensyn til det å drive hotell.

- Det har ikke blitt tid til påbegynt hytte eller veteranbiler. Det er mye arbeid å drive hotell. Alt fra rengjøring til det praktiske, så nå synes jeg ikke lenger det er dyrt å betale for å bo på hotell selv, sier Oddveig Kristoffersen.


Boutiquehotell

Begrepet dukket opp på 1980-tallet i byer som London, New York og San Fransisco. Kjennetegn er gjerne at de legger vekt på arkitektur, er små og intime, med luksuriøse rom eller designprofil. Er ofte uten kjedetilknytning. Skal ha et stort preg av personlig service.

 ,

Thumbnail Image: