Sparer med enkle tiltak

Publisert Sist oppdatert

Energiforbruket ved Randsvangen Hotell på Jevnaker har gått ned fra 14 millioner kilowatt til 850000 kilowatt. Med andre ord en betydelig besparelse. De begynte å tenke sparing for flere år siden. Men det var finanskrisa som ga dem en ”flying start”, forteller daglig leder Eivind Andreassen.

Førte energiregnskap

– Vi tenkte at nå får vi stå på og gjøre det vi kan. Og egentlig har det resultert i bagatellmessige kostnader. Vi har brukt 75000 kroner på å bytte fra kraner til termostater på rommene. Den investeringen tjener vi inn i løpet av et år. Mange småting har vi gjort, uten at det har kostet mye. Vi har fått til styring av ventilasjonen, Solstopp 2 på vinduene, vi bruker sparepærer, sparedusjer, pakninger i dører og vinduer, vi slår av lyset i rom som ikke er i bruk og vi har senket kjeletemperaturen med ti grader. Til å ta toppene som måtte komme, bruker vi olje. Stuepikene har blitt flinkere til å bruke mindre såpe, i stedet bruker de nå mopp.

Med gassovn på kjøkkenet går ting fortere og temperaturen har blitt bedre. Fra v. kokk Ida Marie Degvold og daglig leder Eivind Andreassen.

– Vi begynte med å slå av lysene etter oss, sier kjøkkensjef Hanne Lindahl, som hele veien har samarbeidet tett med Andreassen om sparetiltakene. - Egentlig et kjempeenkelt tiltak. Og bare der har vi spart masse. Et annet tiltak er gjenbruk av papir. Og etter at vi fikk gassovn på kjøkkenet, har varmen der blitt helt forskjellig. Før måtte vi bruke seks plater og det tok tre kvarter å få opp varmen, nå går det mye kjappere. Å spare energi er noe vi jobber med hele tiden, vi blir aldri ferdige med det.

Tips til andre

Da Andreassen startet i 2003 var det et veldig høyt energiforbruk og hotellet bar preg av en klassisk norsk bevisstløshet med hensyn til energiforbruk gjennom mange år.

– Jeg syntes at regningene vi fikk var ganske høye. All den energien vi brukte på kjøkkenet kunne vi nesten varme opp en hel småby med. Så begynte jeg å sette opp en oversikt hver måned over energiforbruket og oppdaget jo at det var veldig høyt. Så ble spørsmålet: Hva kunne vi gjøre uten at det kostet oss skjorta? Og hva kunne vi gjøre selv på en billig måte?

Hotellet fikk besøk av firmaer som kunne hjelpe dem med å spare energi, men løsningene de foreslo var veldig kostbare. Dermed bestemte de seg for å ta saken i egne hender. Har hotellsjefen så noen tips å komme med til de som tenker i samme bane?

– Vi har fått henvendelser fra andre hoteller som har hørt om tiltakene våre og jeg har invitert dem hit. Tiltakene skaper positive ringvirkninger for oss, vi er stolte av det vi har fått til og går høyt ut med det. Jeg anbefaler alle å gjøre som oss. Begynne i det små. Bruke sparepærer, regulere temperaturen, bruke tidsur på ventilasjonsanlegg og så videre. Og så bør man sende vaktmesteren rundt for å sjekke om det er flere steder man kan spare energi. Vi vet også at det er lett å bruke masse penger på dyre og fancy styringsanlegg, men saken er jo den at man kan gjøre veldig mye selv. Sier hotellsjefen som tror at Randsvangen helt sikkert kan klare å spare enda mer, hvis de går enda grundigere til verks. De vurderer pelletsovn, eventuelt jordvarme eller bruk av gass til oppvarming. I alt de gjør av innkjøp og fornyelse tenker de nå sparing. Andreassen erfarer at kolleger rundt om har fått økt bevissthet om sparing. Sparing har blitt et tema.

Positive gjester og ansatte

– Og hva sier gjestene? Og de ansatte?

- Jeg opplever at gjestene føler at de er med og bidrar. Innsparingstiltakene har bare gitt fornøyde gjester. Sparedusjer og automatisk lys i romfløyen vekker oppmerksomhet og begeistring. Når stuepikene steller rommene, slår de av stråleovnene. Og gjestene slår de på igjen når de bruker badet. Noen kunder er også veldig bevisste på dette med miljøsertifisering. Da vi for eksempel fikk en henvendelse fra Universitetet i Oslo, lå det tydelig i kortene.

– De ansatte har blitt bevisstgjort, alle er med på dette, alle synes det er gøy og inspirerende, sier Andreassen og får følge med kjøkkensjefen.- Det har ikke vært noe problem å få folk med på tiltakene. Tiltakene har vært enkle å gjennomføre. Det er en liten bedrift og alle hjelper hverandre.

– Vi har blitt flinkere til å slå av lysene, bekrefter kokk Marianne Olsen som føler at tiltakene har gått av seg selv.

– Vi er for eksempel flinke til å bruke mat uten å sløse, og bruker middagsrester igjen til lunsj. Akkurat det har vi fått positive kommentarer på fra gjestene våre.

Satser på kortreist mat

Det dreier seg ikke bare om å spare energi ved Randsvangen Hotell. For det har de blitt utropt som Jevnaker kommunes første Miljøfyrtårn. De er også bevisste på hvor de gjør sine innkjøp av råvarer. Kortreist mat er stikkordet.

– Vi har fått til et nytt samarbeid med Hadeland Viltslakteri, vi kjøper rakfisk av Øvre Vang Gård og vi har lokale leverandører av egg og frukt og grønnsaker. Dessuten har vi et sterkt ønske om å kjøpe flere lokale produkter. Dette er bare begynnelsen, lover Andreassen.

 ,

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS