Restaurert eleganse

Publisert Sist oppdatert

Det blå rommet i Hotel Casa Catrina. Hvert av de seks rommene i har sin egen farge, og veggene har som i resten av hotellet en overflatebehandling som inneholder væsken fra en av Mexicos mange kaktuser som gjør at de skinner.

I den eksklusive baren til Hotel Casa Catrina i Oaxaca sør i Mexico fyller kunsten sansene våre. En særegen duft av oljemaling kryper gjennom neseborene mens skulpturer og et maleri med fem elegante mennesker på spasertur treffer hornhinnen. I trappeoppgangene og på rommene i det koloniale huset treffer vi på mer kunst, original kunst av blant annet Picasso og den meksikanske maleren, Tamayo.

- Hotellet vårt er lite, men vi kan tilby gjestene en eksklusiv og annerledes hotellferie, sier hotellsjef Alfonso Reyes.

Det er som å leie et rom i et galleri hvor personalet anstrenger seg ett hundre prosent for at gjestene skal være fornøyde. En av fordelene med små hoteller er nettopp muligheten til å gi en mer personlig service.

- Vi tilpasser oss gjestene og ikke vice versa, forteller eier Claudia Cottier.

Nummerfri

- Pakk dette ned i en veske, resten tar jeg med i håndbagasjen, sier la señora Bermúdez til resepsjonisten Magdalena og hotellsjefen, Margarita Revilla, på Hotel Casa de Siete Balcones.

La señora Bermúdez har med Margaritas hjelp vært på markedet og kjøpt diverse tradisjonell mat fra Oaxaca som hun vil ha med seg tilbake til Mexico by.

- Vi føyer oss etter alt gjestene ber om, forteller hotellsjef Margarita i forbifarten.

Hun har det travelt. Når ideen er å skjemme bort gjestene så mye som mulig, er det mange ærend som skal gjøres.

På Hotel Casa Catrina tar hotellsjef Reyes i mot gjestene med en velkomstdrink.

- Jeg ringer alltid på forhånd for å vite når personene kommer, sier han. Selv om de ankommer klokka tolv på natta, vil jeg ha hele personalet til stede for å ta dem imot.

Hotellets gjester omtales heretter alltid med navn, de er aldri et nummer. Rommene er heller ikke nummererte. Hvert enkelt rom har sin egen farge; blått, rødt, gult, grønt, rosa og hvitt.

På Hotel Casa de Siete Balcones er det også fritt for nummer. De sju værelsene har navn. ”Gjenforening” er populært blant par som feirer bryllupsdag. Andre velger ”Drømmer” eller ”Vakker utsikt” for å betrakte folkelivet i gågata og dets koloniale atmosfære.

Ideen er at et nummerfritt hotell skal bidra til at gjestene føler seg mer hjemme. En annen viktig faktor er personalet.

Personalet på Hotel Casa Catrina forsøker å lage en hjemlig atmosfære for hotellgjestene. De sørger blant annet for at det alltid er friske blomster til stede.

Holdningens harmoni

Eieren av Hotel Casa de Siete Balcones, Jaime Sierra, og hotellsjef Margarita forteller at de legger stor vekt på at det skal være harmoni blant de ansatte.

- Når hotellet er så lite, er eventuelle gnisninger mellom de som arbeider her enda mer merkbart, mener Margarita.

Sladder og misunnelse tolerer hun derfor ikke. Slik har hun oppnådd at personalet bidrar ytterligere til at harmonien som allerede finnes mellom buene, svalgangen og den åpne hagen i det koloniale huset forsterkes.

Den samme harmonien hersker i luften inne i Hotel Casa Catrina. De vennlige smilene fra kelneren, Inocencio, og resepsjonisten, Eva, virker ærlige. De får oss til å føle oss velkomne.

Alfonso, hotellsjefen, forteller oss at han ser mest på holdninger når han ansetter folk.

- For meg er holdninger viktigere enn kunnskap, sier han. Det er enklere å lære opp en som har de rette holdningene enn å korrigere negative holdninger til en som har kunnskap.

Han presiserer at holdningene sier mye om hvordan en ansatt behandler gjestene, hvilket er viktig i alle hoteller og hva Hotel Casa Catrina legger mest vekt på.

Historisk fred

De tykke, skinnende veggene i Hotel Casa Catrina innbyr dessuten gjestene til et historisk tilbakeblikk, til en tid med adelsmenn og aristokrati. I likhet med de fleste andre koloniale husene i området har dette vært hjemmet til velstående familier.

Hele sentrum i Oaxaca er på FNs verdensarvliste, hvilket innebærer at bygging av store fleretasjers hoteller er forbudt. Byggerestriksjonene og den økende turiststrømmen, har ført til at stadig flere av de koloniale husene omgjøres til små hoteller. Hoteller som tilbyr både historie og moderne bekvemmeligheter.

Hvert av de seks rommene på Hotel Casa Catrina har trådløs Internett og komfortable boblebad. Hotellet har også sin egen temazcal, en igloformet konstruksjon hvor indianergruppene i det førcolumbianske Mexico praktiserte rensende dampbad med urter.

Alfonso forteller at de er nøye med at gjestene skal ha det fredelig mens de er på hotellet.

- Ytterdøra er derfor som regel stengt, sier han. Når hotellet er fullt, er dessuten baren kun for de som bor her.

Ofte leies hele hotellet av en familie. I noen dager kan de leve som adelsmenn i kolonitiden med tjenere som forsøker å gjøre oppholdet deres så optimalt som mulig.

Hotellsjefen ved Hotel Casa Catrina, Alfonso Reyes, tar alltid i mot gjestene med et smil. Han følger dessuten nøye med i at gjestene har alt de trenger til en hver tid.

Som en dronning

Hotellsjefen på Hotel Casa Catrina tror små hoteller har en framtid.

- Små hoteller trekker stadig flere kunder fra de store hotellene, sier han.

Alfonso mener hovedårsaken er den personlige oppfølgingen som det er mulig å gi gjestene. Til tross for at hotellet han har ansvaret for kun har seks rom, teller personalet elleve personer.

- Vi tilbyr kvalitet, og det finnes alltid en gruppe mennesker som er villig til å betale for dette, sier han.

Hotel Casa Catrina er for øvrig medlem av den meksikanske hotellorganisasjonen, Hoteles Boutique de Mexico. Dette er små eksklusive hoteller som har noe unikt å tilby gjestene og som karakteriseres av en topp service.

Døgnprisen på hotellet varierer fra rundt 1400 til over 2000 kroner for et rom, hvilket er en del over gjennomsnittet i Mexico. Alfonso presiserer at dette inkluderer alt.

- Vi tar for eksempel ikke noe ekstra for å skaffe gjestene flybilletter eller for å hente dem på flyplassen, sier han.

Hotellsjefen kalkulerer at det vil ta to år å tjene inn investeringen det var å restaurere det koloniale huset.

- Deretter trenger vi fem år til for å oppnå fortjenesten vi ønsker, sier han.

Hvorvidt målet nås eller ei, kommer an på hvor fornøyde gjestene er.

Både Alfonso og Margarita, hotellsjef ved Hotel Casa de Siete Balcones, forteller at flesteparten av gjestene deres kommer fordi de har vært der før eller fordi andre gjester har anbefalt dem stedet. La señora Bermúdez innlosjerer seg for femte gang på Hotel Casa de Siete Balcones.

- Og jeg kommer tilbake, for her blir jeg behandlet som en dronning, sier hun. 

Thumbnail Image: