Neptuns nye romverden

Publisert Sist oppdatert

Ikke to værelser er like og ikke ett eneste rom mangler særpreg, nå som byggestøvet er tørket bort og turistsesongen setter inn.

- Våre gjester skal ha en spesiell hotellopplevelse fra de kommer til de drar, sier direktør Frank Ekman, om revitaliserings-prosjektet som hotellet har gjennomgått i vinter. Hotelledelsen har gjort noen sære og spreke valg i fornyingsprosessen, blant annet har de styrt unna fristelsen for de enkle løsninger.

Kjell Nupen-suiten: Tapetet som passet best til hans stil, måtte spesialbestilles og leveres fra USA.

Fri flyt av ideer

- Vi bestemte oss i utgangspunktet for ikke å bruke et tradisjonelt hotellarkitekt-firma i dette prosjektet. Selv om disse er dyktige og erfarne, så vi en spennende utfordring i å bruke rådgivere som ikke er vant til å tenke hotell, for nettopp å bryte med de tradisjonelle hotellrom-løsninger, forteller Ekman.

Valget falt på bergensfirmaet Isu Design.

- Sammen med interiørdesignerne synes jeg vi har kommet frem til et flott resultat, sier den stolte direktøren. Han legger likevel ikke skjul på at utradisjonelt valg av samarbeidspartner krever mer involvering av hotellets egne folk enn det som ville være tilfellet med de mer typiske tjenesteleverandører som kan hotellkonsept til fingerspissene. Det skal tas hensyn til alt fra slitasje og brannsikkerhet til stuepikenes arbeidsforhold, og det er mange ting man ikke behøver å tenke på i et hjem, som er av vesentlig betydning på et hotell. Alt dette skal formidles, forstås og følges opp av de involverte. Men dette engasjementet har også vært en god prosess for både ledelse og ansatte ved Neptun Hotell, og vi føler alle nå et sterkt eierskap til resultatet, påpeker han.

Kunsten som utgangspunkt

Det 54 år gamle hotellet midt i Bergen sentrum har alltid vært en arena for kunst og kulturbegivenheter. På 60 tallet var det jazz som var omdreiningspunktet, blant annet fikk Laila Dalseth sitt gjennombrudd under en opptreden her. Etter hvert ble det hotellets filosofi å samle på seg stadig mer billedkunst, og nå er Neptun i besittelse av i alt 750 kunstverk. Både overnattingsgjester og de som stikker innom for et måltid i gourmetrestauranten eller en drink i hotellets bar, tar gjerne en ekstra runde for å kikke på bilder i byggets fellesarealer. Og nå har Neptun også ryddet plass til eg eget galleri. I slutten av april var det utstillingen ”Rock og bilder” som fikk ta plass, i forbindelse med musikkfestivalen Bergenfest. Siden er det planer for bruk av galleriet i tilknytning til de litterære festspill, og til høsten blir det utstillinger med unge skandinaviske kunstnere.

Og nettopp kunsten er utgangspunkt for de interiørmessige grep som nå er foretatt i alle rom og fellesområder. Isu Design fikk frie hender til å tenke nytt og annerledes, men med vekt på å videreutvikle Neptuns kunst-varemerke. Og resultatet er en storslagen visuell og sanselig romverden.

I hele fjerde etasje er rommene gitt navn etter kjente kunstnere, og på utvalgte kunstnersuiter er fargene i interiøret valgt ut fra grunntonene i kunstnernes bilder som henger på veggene. Det gir spennende kontraster i rommene og gjør hvert rom forskjellig fra de andre, og detaljer som kunstnernes signaturer på pynteputene utgjør noe av i-prikken. Neptun viser sine gjester stor tillit og har heller ikke vegret for å plassere løse pyntegjenstander på rommene - moderne figurer og effekter hentet fra hele verden, og valgt som garnityr til interiøret forøvrig.

Direktør Frank Ekman Frank Ekman og salgssjef Birte Iversen i galleriet foran maleri av Johanne Marie Hansen-Krone. (Foto: Elin Folgerø Styve)

Strutsefjær, stål og glass

Brudesuiten ”Ferdinand Finne” er noe helt for seg selv. Der soverommet lyser i romantikkens skjær, har oppholdsrommet en mer maskulin, moderne og stram stil med bord og lamper i stål og glass, men heller ikke her uten de helt spesielle effekter – puter med ekte strutsefjærkanter, og et ”gammeldags” veggspeil på størrelse med en seng. På denne måten gjøres suiten anvendelig også for annet enn nyforelskede formål, og man kan trygt ha et forretningsmøte uten å få følelsen av å skrive kontrakter på rosa papir.

- Neptun var innovatør med sitt kunstnerkonsept allerede på 70-tallet, og vi vil bringe tradisjonen videre i 2006-drakt, sier salgssjef Birte Iversen. Neptun er partnerhotell i Rica Hotels, men ønsker likevel at hotellets varemerke skal være det motsatte av det typiske kjedekonseptet.

– Slik tar vi vare på individualismen, og vi tror at den siste oppgraderingen av hotellet kommer til å merkes på beleggsstatistikken, sier Frank Ekman.

- Vi fokuserer på totalproduktet, og er meget fornøyd med resultatet så langt, sier Ekman, som legger til at baren nå står for tur til å få en oppgradering. Fra før er også resepsjonen totalt omlagt, fra å være et litt mørkt og dunkelt område trykket inn mot veggen, til å bli en lys, tydelig og massiv ”øy” trukket ut i foajeen. Nå venter Ekman og Iversen spent på et stort håndknyttet teppe som er spesialbestilt og under produksjon i Tyrkia, og som skal ”forkorte” avstanden mellom inngangen og resepsjonen ytterligere.

Helt til sist står oppgradering av fasaden og inngangspartiet for tur. Målet er å binde alt sammen til en helhet som gir Neptun sitt helt spesielle preg, og gi gjestene en god opplevelse å ha i bagasjen på vei hjem.


Resepsjonen er flyttet frem i lokalet, og fremstår som lys, moderne og imøtekommende. Også her med kunst som blikkfang.

En spennende utfordring

Isu Design tok et kjempesteg ut i en ny bransje da de kastet seg over oppgavene med å gi Neptun Hotell en ansiktsløftning. Og hotelloppdraget har gitt mersmak for den lille virksomheten.

Familiebedriften har først de siste to årene tatt peiling mot hotell- og restaurantmarkedet, etter flere års virke blant private hvor de har gitt råd og hjelp til innredning av hus og hytter.

- Dette har vært et veldig spennende og lærerikt oppdrag for oss. Det er mye som skal fungere for å få et så stort prosjekt på plass. I samarbeid med hotellet bygget vi opp en profesjonell prosjektorganisasjon som ivaretok både logistikk, gjennomføring og økonomi på en god måte, og hotellets eget engasjement betydde mye for oss i arbeidet, forteller daglig leder Rolf Sulen.

- Vi ville gi gjestene en følelse av atmosfære i det de tar første steget inn på hotellet. Derfor var det viktig å gjøre resepsjonen imøtekommende, med lyse farger og enveisspeil i stedet for vinduer inn mot kontorene. Vi ønsket å skape en ”wow-faktor” fra første øyeblikk, sier Sulen. Firmaet reiser to ganger årlig til den store Paris-messen for å hente inspirasjon innen trender, materialer og farger, og mye av det nye interiøret på Neptun er resultat av nettopp disse reisene. I tillegg til innredning i såkalt klassisk tidløs design, har både hotellets ledelse og designerne lagt vekt på god gjenbruk og omtrekking av møbler der det har vært mulig. Her har både miljø- og økonomiaspektet spilt viktige roller, i tillegg til at man ønsket å ivareta hotellets sjel i stedet for å forkaste alt det gamle. Dristige grep er gjort for å kombinere gammelt og nytt, blant annet er to store venezianske lysekroner fra 70-tallet ”pimpet opp” med speilfolie som lampeskjermer hvor den gamle lysekronen skinner i gjennom.

- Gjennom gode avtaler med viktige leverandører har det også vært mulig for oss å skaffe svært god kvalitet til konkurransedyktige priser. Blant annet står det nå en Slettvoll-stol i nesten hvert eneste rom, avslutter Sulen.

Thumbnail Image: