Unik samarbeidsavtale

Publisert Sist oppdatert

Avtalen er en milepæl i reiselivsbransjen: For første gang skal et lavpris flyselskap selge sine produkter gjennom en etablert reiselivsaktørs kanaler.

Enkel distribusjonsmodell

Sterling kjøpte i slutten av juni den danske lavprisaktøren Maersk Air, og det konsoliderte selskapet vil bli Nordens største og Europas fjerde største lavpris flyselskap. Samarbeidsavtalen med VIA Travel Group, Skandinavias største reiselivskonsern, innebærer at flyselskapet skal selge sine produkter i VIAs distribusjonskanaler i hele Skandinavia ut 2008.

- Sterling har store ambisjoner i det skandinaviske markedet, og etter oppkjøpet av Maersk Air trenger vi en enda mer slagkraftig distribusjonsorganisasjon i Skandinavia. Tidligere har vi solgt våre tjenester direkte, men vi ser at vi også gjennom et samarbeid med en aktør som VIA langt bedre kan nå nye kundesegmenter og mer effektivt kunne håndtere vår forventede økte markedsandel. Samarbeidet er basert på en enkel distribusjonsmodell basert på de omkostningsfordelene Internett teknologien tilbyr lavprisselskapene. Vi ser VIA som fremtidens reiselivsvirksomhet, som fokuserer på lønnsomhet og vekst på samme måte som Sterling gjør det, sier administrerende direktør Almar Örn Hilmarsson i Sterling.

Snur en trend

Avtalen representerer noe helt nytt i den nordiske reiselivsbransjen. Aldri før har et lavprisselskap solgt sine produkter gjennom en etablert reisebyråaktør på samme måte.

- Vi mener vi med denne avtalen er med på å snu en trend i lavprismarkedet. Tidligere har lavprisselskapene solgt billettene sine selv. Nå ser Sterling at reisebyråenes kompetanse på salg og distribusjon kan hjelpe selskapet i sin strategi om sterk vekst i Skandinavia, sier Pål Asplin, konsernsjef i VIA Travel Group. Reiselivskonsernet er fra før stor aktør i salg av flybilletter for de øvrige store skandinaviske og europeiske flyselskapene. Asplin utelukker ikke at flere europeiske lavprisaktører etter hvert vi følge samme oppskrift, og styrke sitt eget direkte- og Internettsalg med et sterkt byrånettverk.

- Gjennom dette banebrytende samarbeidet møtes det beste fra to verdener. VIA Travel Groups distribusjonsnett og markedskunnskap gir Sterling en unik distribusjon i Skandinavia. Samtidig får VIA markedets mest omfattende distribusjonsrettigheter til Sterlings produkter, sier Almar Örn Hilmarsson.
 
(VIA Travel)
Thumbnail Image: