- Kvalitet og pris må samsvare

Publisert Sist oppdatert

Ifølge avdelingsleder for reiseliv hos Innovasjon Norge, Audun Pettersen, vil finanskrisen store effekt i forhold til hvordan folk ferierer, og dermed også på hotellbransjen. Samtidig ser man at bedrifter begynner å kutte i reisebudsjettene sine, noe som går ut over de viktige hotellovernattingene knyttet til yrkesreiser.

Sterke meninger på nettet

Hvordan hotellbransjen kan møte utfordringene forbundet med finanskrisa, har han noen klare formeninger om.

– Når det gjelder driften ligger norske hoteller i verdenstoppen, så her er det ikke noe å spare, sier han.

Han mener imidlertid det er utrolig viktig at pris og kvalitet samsvarer – at kundene får det de forventer og betaler for.

Kritikk og til dels sterke ytringer fra misfornøyde kunder – men også ros fra fornøyde - er i dag allment tilgjengelig via ulike nettsider, og Pettersen mener det ikke er uvanlig at kunder er innom sider som tripadvisor.com og igougo.com før de legger inn hotellbestilling.

– I tillegg til å destinasjon og pris er dette blitt en viktig del av bestillingsprosessen, mener han.

Dermed er det også viktig at hotellene følger med på hva som blir skrevet om dem, og tar publikums meninger på alvor. Hos Innovasjon Norge overvåker man mye av de ytringene som blir gjort om Norge som reisemål på nettet, og det er langt fra bare hyggelig lesning.

– Samtidig er det gjerne sånn at det er de som er mest fornøyd og mest misfornøyd som ytrer seg, påpeker han.

Hans råd er rett og slett å google hotellet sitt jevnlig og lese det som står i blogger og andre fora.

– Det kan være mange nyttige tips her. Og folk bruker disse stedene, sier han.

De viktige feriene

Selv om finanskrisa kanskje gjør at folk kanskje kutter ferie nummer to, tre, fire og fem, mener han at de vil hegne om hovedferiene og fortsatt bruke penger på disse. Derfor mener han jul-, påske- og sommerferier bør være viktige satsingsområder for hotellene. Samtidig gjør dårligere økonomiske tider at folk ferierer mer i nærområdet. Dermed blir nærmarkedet, med andre ord norske, svenske, danske og tyske ferierende viktige kunder å henvende seg til.

De siste årene er det bygget mange nye hotellrom, men ifølge Pettersen er det ikke for mange hoteller per i dag.

– Men vi ser at flere av hotellene som er planlagt og igangsatt blir lagt på is. Samtidig er det noen lure aktører som ser at det er billigere å bygge i nedgangstider for å høste i oppgangstider, sier han.

Medias makt

Pettersen legger ikke skjul på at media har stor påvirkningskraft. Når avisene roper høyt om krise, ser folk et par ganger ekstra i lommeboka. Det som kuttes først er det man kan ta bort – som en ekstra ferie eller to. Noe som betyr færre penger i omløp.

På den andre siden er media uvurderlig i markedsføringssammenheng. Dette poenget har Innovasjon Norge tatt tak i.

– I fjor inviterte vi rundt 1000 utenlandske journalister til Norge. Vi brukte rundt 10-12 millioner kroner på presse i fjor, og det resulterte i artikler verdt over 300 millioner kroner, forteller han.

I tillegg kom tv-innslag.

Innovasjon Norge ønsket ikke å styre hva som ble skrevet. Og selv om fokuset gikk mer på opplevelser enn direkte på hotellene, er han ikke i tvil om at dette er en veldig viktig markedsføringskanal for bransjen.

Thumbnail Image: