Kjøpefest på reiselivsmessen Oslo

Publisert Sist oppdatert
– Her har det kokt i fire dager. Vi har hatt seks bookingstasjoner hvor folk har stått og bestilt fra morgen til kveld, sier en strålende fornøyd salgssjef i Apollo, Erik Haug.

Økt omsetning
Reiselivsmessen samlet i år om lag 1000 utstillere fra 66 forskjellige land. Som den eneste store norske reisearrangøren med egen stand på messen, har Apollo ifølge Haug økt salget betraktelig fra fjoråret.
– 2007 kommer til å bli et stort ferieår. Uten å ha de eksakte tallene vil jeg likevel tro at vi har solgt over 30 prosent mer nå enn vi gjorde under fjorårets messe. Årets messepublikum har visst hva de vil ha, og har brukt messen til å handle den reisen de lenge har drømt om, sier Haug.

Ansikt-til-ansikt
Han forteller at Apollo har solgt flere reiser som tilhører det øvre sjiktet rent innholds- og kvalitetsmessig, som for eksempel cruise.
– Mitt inntrykk er at nordmenn ikke lenger i så stor grad er ute etter de billige lavpristurene, men heller ønsker kvalitet når de skal ta den etterlengtede ferien, sier Haug. Han tror ansikt-til-ansikt-opplevelsen fremdeles er viktig for mange feriehandlere. – Mange liker å ha en kunnskapsrik feriekonsulent å rådføre seg med før de trekker kortet for mange tusen kroner. Selv om det kan være lettvint å bestille en reise på nettet, tror vi fortsatt at mange har behov for personlig service når de kjøper sine reiser, sier Haug.

Mange ferier
Arrangørene bak landets største reiselivsmesse forteller at publikum i år var svært målbevisste, og at mange kom til messen for å kjøpe reiser.
– Tall fra årets publikumsundersøkelse viser at mer enn seks av ti fant et produkt på messen som de vurderer å kjøpe, sier Synnøve Rogne, prosjektleder for Reiseliv 07. I tillegg opplyser et like stort antall at de planlegger mellom to og tre reiser i løpet av det kommende året.
– Flere utstillere har gitt oss tilbakemelding på at folk ikke lenger spør om hvor i verden de burde reise, men heller om hva de kan oppleve på bestemte destinasjoner, sier Rogne.

Lokket med mat
Under de tre publikumsdagene var det mange utstillere som knivet om oppmerksomheten, og forskjellige metoder ble brukt for å lokke folkemassene til standene i de enorme hallene. – Vi har valgt å satse på lokalmat i år, og har fått veldig god uttelling for det. Publikum har strømmet til og smakt på alt fra Vesaas-korv og skreppe, til eplemost, forteller Nina Rygh Johansen fra Telemark Reiser. Hun har vært med på messen som utstiller i en årrekke, men har sjelden opplevd en så stor tilstrømning som i år.

Thumbnail Image: