Ikke lenger tvil - renhold er viktigst
Når 97 prosent av gjestene plasserer renhold øverst på listen, snakker vi ikke bare om en trend, men et unisont krav.
Gjestene prioriterer godt renhold, og det kan være et inntektspotensial for hoteller, restauranter og barer, viser en undersøkelse fra det britiske renholdselskapet Emprise. Overbevisende 97 prosent av gjestene svarte at godt renhold var den viktigste faktoren når de bodde på hotell. Det kom også fram at én negativ omtale på Twitter, Facebook eller YouTube, kan koste hotellet 30 gjester. Oppfordringen lyder: Ikke la dårlig renhold være årsaken.
Undersøkelsen fra Emprise, som blant annet har Hilton Worldwide og De Vere Hotels som kunder, understreker at siden gjestene er så opptatt av godt renhold, kan det være en god idé å bruke housekeeping for å gi ekstra verdi til produktet.
DEN STØRSTE UTFORDRINGEN
I Europa har kundene flere valgmuligheter enn noen gang, men lavere inntekter. Dette, sammenholdt med fritt tilgjengelig informasjon på nettet og sosiale medier, gjør at hoteller som oppnår positive omtaler er de som oppnår suksess.
Emprise-undersøkelsen peker på at hotellenes største utfordring er å skape en hyggelig gjesteopplevelse og generere positive omtaler. De fleste hotellers erfaring er at en misfornøyd gjest sjelden klager direkte til hotellet på dårlig renhold, men heller velger bort hotellet ved en senere anledning. Og gir til kjenne en negativ omtale på nettet etterpå.
GIR ULYST OG PENGETAP
Å spare penger på renholdsbudsjettet høres dermed ut som en dårlig idé hvis man vil beholde kundetilfredsheten, og kundene. Snarveiene kan vise seg risikable og kostbare. Lav rengjøringsstandarden har stor betydning, større enn dårlig service, manglende internett, håpløs design og uhøflig betjening. Et rom som er tilskitnet av folk man ikke kjenner, skaper ulyst. Det svekker mulighetene for repeterende salg. For et 100-roms hotell: Hvis så lite som én prosent av gjestene ikke kommer tilbake fordi de er misfornøyd med vaskingen taper hotellet over 19 millioner kroner årlig. Det betaler seg å være ren.
* 97 prosent setter renhold foran rompris, service og lokalisering.
* 35 prosent endrer sitt hotellvalg etter browsing på sosiale medier.
* Én negativ omtalepå Twitter, Facebook eller YouTube kan koste hotellet mer enn det dobbelte av årlig rengjøringskostnad for et rom.
