Hotell på 1 2 3

Publisert Sist oppdatert

Han har tatt konsekvensen av at personalkostnadene er den største utgiftsposten innen hotelldrift, som i all annen servicenæring. Samt at det er et stort marked for billige og komfortable hoteller. Av den grunn er det ingen som møter gjestene i resepsjonen når de kommer for å sjekke inn. De får tilsendt dørkode til hotellet på SMS samme dag som ankomst. I resepsjonen ligger liste med dato og navn på overnattingsgjestene, og hvilket rom de skal bo på. Nøkkelen står klar i døren. Kundene bestiller via internett eller telefon, og betalingen skjer i frokosttiden. Kun da er hotellet betjent. Hotellet har 15 vanlige rom samt en suite. Og det holder lave og faste priser hele året. Flere av rommene kan til og med skilte med havutsikt.
Planene fremover blir å etablere nye 1-2-3 Hoteller i de største byene i landet. Og øverst på ønskelisten står Stavanger.

Ingen nykommer
Herlofsen begynte med hotelldrift allerede i russetiden og kjøpte sitt første hotell som 18 åring. I løpet av de fem årene som har gått siden den gang, har han hele tiden utvidet, og nå eier og driver han flere steder i Kristiansand.
Den unge gründer Herlof T. Herlofsen satser stort og planlegger billighoteller i flere norske byer. Først ut av nyinvesteringene er hotell i Oslo, hvor han har kjøpt City Hotell. Driftsselskapet ble overtatt i januar -07, og han har en leieavtale på 35 års drift. Hotellet skal totalrenoveres, og han regner med at jobben skal være gjort i løpet av inneværende år.
Foruten 1-2-3 Hotel i Kristiansand eier han også Sentrum Motell, 25 % av Thon Hotell Wergeland, Kristiansand vandrehjem. Det siste i Herlofsens hotellfamilie er altså City Hotell i Oslo. I Kristiansand er han god for 11o rom. Hotellet i Oslo har 53 rom, i tillegg har han planene klare for å øke kapasiteten på 1-2-3 Hotel i Kristiansand.

Booking- og administrasjonssjef Ina Lindseth foran 1-2-3 Hotel i Kristiansand.

Driftig og inkluderende
– Han har mange gode ideer, ikke minst mange gode nye ideer. Hotelldrift og overnatting har han fått inn med morsmelken, sier Herlofsens høyre hånd, booking- og administrasjonssjef Ina Lindseth.
Men så kommer han også fra en familie som driver innen overnatting. Både på motell og campingsiden. Familien har Åros Motell Camp ved Kristiansand, storebroren driver Roligheten Camping med både familieleiligheter og apartments.
– Herlofsen tenker langsiktig. Han er en vanvittig god sjef, en typisk teambuilder og lagspiller. Vi blir alltid tatt med på råd og han er typen som involverer de ansatte, skryter Lindseth.
Herlofsen selv omtaler konsekvent alle sine prosjekter i vi-form, det er tydelig at han er en leder som kan kunsten å engasjere og involvere.
Service og nøyaktighet er hovedbudskapet og målet er at alle skal være fornøyde. Det har gjestene tydeligvis vært, for han har ikke trengt å reklamere for å få gjester til sitt nyeste hotell, de har kommet uten at en eneste reklamekrone er brukt.

Effektiv organisasjon
Det er om lag 30 personer som jobber i Herlofsens organisasjon. Siden det er ulike driftsformer og åpningstider på de forskjellige overnattingsstedene, brukes de ansatte på en fleksibel måte. Herlofsen er svært fornøyd med staben.
Han har ikke planer om å bli Norges nye hotellkonge, men målet er å være best mulig hele tiden. Han er opptatt av å skape langsiktige verdier. For som han sier, det går opp og ned i forretningslivet – selv om vi opplever oppgangstider nå, er markedet ustabilt.
– Er vi ikke fokusert på det vi driver med kan vi like gjerne gå konkurs, sier han. Dog blir han mer og mer obs på at det er andre ting i livet enn forretningsdrift. Han prioriterer å sette av tid til kjærest og kamerater.
Forretningsideen hans, eller skal vi si en av mange forretningsideer, er å kjøpe opp eksisterende virksomheter som går dårlig, for å utvikle stedene til lønnsomme bedrifter.
– Men ingenting av dette hadde vært mulig uten flinke kolleger, avslutter Herlof T. Herlofsen i 1-2-3 Hotel i Kristiansand.


Thumbnail Image: