Fornyer Charles de Gaulle
En ekstrem "make-over" skal gjøre flyplassen Paris- Charles de Gaulle til det mest effektive knutepunktet i Europa.
Aéroports de Paris og Air France har slått kreftene sammen for å forbedre servicenivået som tilbys passasjerer ved den parisiske flyplassen. Målet er å tiltrekke seg mer internasjonal trafikk og å gjøre flyplassen til det ledende knutepunktet i Europa.
De to selskapene har laget et felles program kalt Hub 2012, en ny innfallsvinkel til passasjerservice. Nye infrastrukturer og en konsentrasjon av Air France til hub 2012 vil markere åpningen av en rekke nye tjenester og tilbud, inkludert satellitt 4, det nye avgangsområdet på Terminal 2E.
Satellitt 4 har en investeringsstørrelse på 580 millioner euro for Aéroports de Paris. Satelitten dedikeres til langdistanseflyninger og luftfartøy av stor fysisk bredde. Den vil kunne håndtere opp til 7. 8 millioner passasjerer.
På lang sikt vil terminal 2 kunne håndtere nær 42 millioner passasjerer per år (sammenliknet med 34 milioner passasjerer i 2010).
Mot slutten av 2012 vil Terminal F være ombygget for å kunne håndtere utelukkende flyvninger dedikert til europeisk trafikk. Passasjerer fra Schengenområdet vil nyte godt av enklere og raskere overganger til andre flyvninger. For AIR FRANCE og KLM og dets partnere vil nye Charles de Gaulle innebære at deres aktivitet i større grad vil allokeres til tre Terminaler; E, F og G. Air France-datterselskaper (Compagnie Aérienne Européenne) som flyr fra Oslo, Gøteborg og Billund vil fly til Terminal 2G på Charles de Gaulle og passasjerer vil fraktes raskt og effektivt til Terminal 2E.
– Vi er stolte over å kunne presentere nye Charles de Gaulle. Ikke bare blir flyplassen større, men også bedre. Vi har vært klar over at dette har vært et område med behov for et bedre tilbud til våre passasjerer, og nå er dette på plass. Med muligheten til å håndtere 8 millioner flere passasjerer, det nye avgangsområdet satellit 4 og en ny organisasjon som lar oss allokere våre passasjerer på den mest effektive måten, er vi klare for å ta av og gjøre dette til det mest attraktive knutepunktet i Europa, sier Daniel Eggenberger, Norgessjef for AIR FRANCE KLM, i en pressemelding.
Fra sommeren 2012 vil satellitt 4 kunne by på en lounge for Air France sine Business Class-kunder med et område på mer enn 3 000 kvadratmeter. Aéroports de Paris skal også være innovative med nye tjenester i et stort område dedikert til luksuriøs shopping og avslapning.
Før slutten av året skal satellitt 4 by på et museum som skal stille ut originale kunstverker. Det vil også være et serviceområde på 4 500 kvadratmeter lokalisert i Galierie Parisienne i satellitt 3. Dette vil være dedikert til passasjerer på vei fra et fly til et annet, og vil også inneholde et hotell.
- Dette er helt nytt blant knutepunkter i Europa. Konkurransen om å tilby attraktive knutepunkter er hard. Vi er klare til å møte utfordringen med å vinne kundenes tillit fra hele verden, sier Eggenberger.
