Fem år med Scandics handikapambassadør

Publisert Sist oppdatert
– Det er utrolig viktig at bedrifter ser på tilgjengelighet som en investering. Jeg tror at turistnæringene kan tape store penger i fremtiden hvis ikke alle begynner å jobbe aktivt med tilgjengelighet. Hvorfor satser ikke flere like sterkt som oss? Dette sier Magnus Berglund, handikapambassadør hos Scandic.

For fem år siden var Magnus Berglund fulltidssykemeldt, uten håp om å vende tilbake til arbeidslivet. Men så fikk han en idé om hvordan Scandic kunne øke inntektene og samtidig bidra til økt tilgjengelighet i samfunnet. Nå feirer han fem år som Scandics handikapambassadør. Magnus og servicehunden Ada er blitt to velkjente profiler både i og utenfor Scandic.

Er alles penger like mye verdt?
Det er skjedd mye som en direkte følge av det bevisste arbeidet for økt tilgjengelighet. Titusenvis av ekstra hotellnetter er bestilt, priser er vunnet og Magnus’ jobb som handikapambassadør hjelper Scandic med å holde rede på hva gjestene trenger og vil ha. Hotellkjeden har en egen minstestandard for tilgjengelighet, i form av en liste på 93 punkter. For eksempel øker man standarden på handikaprommene med hev- og senkbare senger, det er stokkholdere i resepsjonen og en vibrerende vekkerklokke som også varsler hvis brannalarmen går. Rommene er både funksjonelle og smakfullt innredet.

– Da jeg reiste rundt i Europa for fem år siden og bodde på handikaprommene, så de ofte ut som på sykehus. Hvem vil betale for noe slikt når de er på forretnings- eller fritidsreise? Jeg vil at mine penger skal være like mye verdt som pengene fra gjesten uten funksjonshemninger, sier Magnus.

Mye er gjort, mye gjenstår
Magnus synes at flere bedrifter skal la spørsmålene om tilgjengelighet gjennomsyre hele arbeidet, ikke bare være noe som gjøres for å unngå kritikk. Når Scandic bygger eller pusser opp hoteller, ser de ikke bare på hva forskriftene sier at man må gjøre, de lytter også nøye på gjestenes behov. Gjestene vet mest, de stiller krav og de nøler ikke med å velge bort et hotell som ikke tar tilgjengelighet alvorlig. Derfor er man på Scandic overbevist om at et forretningsmessig syn på tilgjengelighet er den eneste veien inn i fremtiden.

– Få personer med funksjonshemninger vil ha særbehandling, de vil bare ha samme muligheter som alle andre i samfunnet, og det omfatter reise, møter og losji. For Scandic er det et konkurransespørsmål. Foruten å være en god medspiller i samfunnet, ser vi at det er store gevinster i det å være tilgjengelig for alle. Dette er et spesielt jubileum for meg: for fem år siden var jeg avskåret fra arbeidsmarkedet. I dag er jeg med på å lede utviklingen innen tilgjengelighet, et område som påvirker bedriftenes fortjeneste og som berører millioner av mennesker hver dag, avslutter Magnus Berglund, handikapambassadør hos Scandic
Thumbnail Image: