
– Reiselivet står i en avgjørende fase
Hvordan skal Norge vinne kampen om fremtidens reisende? Det spør NHO Reiseliv om under årskonferansen 20. og 21. mai i Sandefjord. – Årskonferansen er årets viktigste møteplass for å diskutere både strategi og løsninger.
Kunstig intelligens, ny forbrukeratferd og skjerpet internasjonal konkurranse endrer premissene for norsk reiseliv.
Samtidig formes fremtidens rammevilkår gjennom politiske beslutninger om blant annet turistskatt, moms og arbeidsvilkår. Midt i dette landskapet inviterer NHO Reiseliv til årskonferanse 2025 i Sandefjord.
– Reiselivet står i en avgjørende fase. Vi skal konkurrere globalt, samtidig som nasjonale rammebetingelser er i spill, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.
– Årskonferansen er årets viktigste møteplass for å diskutere både strategi og løsninger.
Nærmere 500 deltakere – fra hele reiselivsnæringen, politikere og eksperter – møtes på Scandic Park Sandefjord 20.–21. mai. Temaet er Reiselivets konkurransekraft.

Programhøydepunkter:
Nikolai Astrup:
Tidligere digitaliseringsminister og nåværende stortingsrepresentant ser fremover og spør: Hvordan sikre norsk reiseliv bedre konkurransekraft mot 2030?
– Med innsikt i både teknologi og næringspolitikk er Astrup en av dem som kan løfte blikket og vise hvilke strategiske valg som må tas, sier Krohn Devold.
Elisabeth Holvik:
Sparebank 1s sjeføkonom analyserer verdensøkonomien og hva geopolitiske endringer betyr for norsk reiseliv: Hva skjer i verden – og hva med Norge?
– Holvik gjør det komplekse forståelig. Når alt fra valuta til flyruter påvirkes av internasjonale forhold, er hennes analyse uvurderlig, sier Krohn Devold.
Ken Hughes:
Verdenskjent forbrukeratferdsekspert returnerer etter stor suksess i Tromsø 2023. Denne gangen tar han for seg kunstig intelligens, Gen Z og nye forventninger til personalisering i kundereisen.
– Hughes kombinerer innsikt og energi og gir konkrete råd for å styrke konkurransekraften i et digitalt landskap, sier Krohn Devold.
Årskonferansen byr også på paneldiskusjoner, innsiktsfulle innlegg fra bransjen, en stor innkjøpsmesse med smaksprøver og måltider som skaper møteplasser. Dette er stedet for å forstå hvor norsk reiseliv er – og hvor vi skal.
