STYRMANN: Wilhelm Hartwig er hotelldirektør på Amerikalinjen.

FEM KJAPPE MED:

STYRMANN: Wilhelm Hartwig er hotelldirektør på Amerikalinjen. (Foto: Marcin Ptak)

Wilhelm Hartwig

Møt han som har hovedansvaret for at prestisjehotellet Amerikalinjen leverer gjesteopplevelser i verdensklasse - midt i Oslo sentrum.

1. Hva er du mest fornøyd med å ha gjort, eller fått til, yrkesmessig i 2019?

– Sammen med et helt fantastisk lag har vi satt Amerikalinjen på kartet både nasjonalt og internasjonalt. Petter Stordalen, Torgeir Silseth og min nærmeste sjef Trond Bastiansen var klare i bestillingen; nøkkel til suksess på Jernbanetorget ligger i å få sving i første etasje. Å se tilbake på et år der vi ikke bare leverer opplevelser så det gnistrer for våre hotellgjester, men også klarer å skape et pulserende hus for byens befolkning, hver eneste dag gjennom uken, det er nok det vi er aller mest stolte av. At vi samtidig scorer høyt på medarbeidertilfredshet, gjennom begge årets målinger, gjør meg ekstra glad når vi nå skal oppsummere vårt første driftsår.

2. Hvilke forventninger har du til 2020 i din bransje?

– Vi hører til en vekstbransje og en næring som kommer til å gjøre seg mer og mer gjeldedne i årene som kommer. Alt for mange av hotellrestaurantene og barene i dette landet har for lite trafikk. Jeg opplever at dette er bransjens feil, all den tid vi har hatt fokus på losji og latt F&B ''surre og gå''. Mat og drikke er, og blir, en naturlig del av opplevelsen på et hotell. Vi må skape kvalitetsopplevelser, tilpasset det lokale markedet. De generiske restaurantopplevelsene blir sjelden god butikk med mindre det står Egon over døren. 

3. Hvilke arbeidsoppgaver er det du gleder deg mest til med det nye året?

– Fy søren for en glede det er å starte opp igjen for fullt i 2020. Amerikalinjen har bare så vidt begynt sin reise. I nabolaget vårt skjer det enormt mye i året som kommer med åpningen av nye Deichman og Munch Museet som to naturlige høydepunkt. Transformasjonen er allerede godt i gang og menneskemengden som kommer til å være i bevegelse i Bjørvika og rundt Jernbanetorget tiltar virkelig for hver dag som går. Timingen kunne ikke vært bedre for et prosjekt som Amerikalinjen. Dette er det naturlige startpunktet for de som kommer for å oppleve den fantastiske byen vår, og vi er klare til å ta de i mot med åpne armer. 

4. Gi en positiv hilsen til noen i hotellbransjen/restaurantbransjen som fortjener det.

– Jeg velger å sende en hilsen til min sjef, Trond Bastiansen, som turte å satse på meg med min relativt begrensede erfaring. Trond har en unik evne til å satse på folk som han tror på og gi de stor tillit. Jeg kommer aldri til å glemme han for det. Jeg vil også benytte anledningen til å sende en stor julehilsen til alle mine fantastiske kolleger på Amerikalinjen. Sammen har vi skapt et varmt, pulserende og inkluderende hus med en tydelig identitet og en magiske blanding av historie og progressiv modernitet. Et emosjonelt krafthus som bare må oppleves.

5. Hva bør hotellmagasinet.no skrive mer om i 2020?

– Jeg syns det hadde vært spennende med noen litt mer dyptpløyende artikler om lederskap. Det utøves fantastisk mye bra lederskap i vår bransje, ofte i svært sammensatte medarbeidergrupper der kommunikasjon og kulturell forståelse er nøkkelfaktorer. Vi er gode på mangfoldsledelse i praksis, men vi er ikke nødvendigvis så gode til å sette ord på hva vi gjør for å skape sterke team i en omskiftelig tid. Jeg syns også det hadde vært spennende med enda mer fokus på merkevarebygging og storytelling. Tydelig identitet og ærlig kommunikasjon kommer bare til å bli viktigere og viktigere i årene som kommer. De som vokser opp nå er vant til å få se hva som skje bak sceneteppet når forestillingen er over. Det stiller krav til etterrettelighet og autensitet i alt vi gjør. Morgendagens lojalitet er emosjonelt drevet, da nytter det ikke med gimmicks og staffasje. Akkurat nå er det veldig mange spennende aktører på det norske markedet, innenfor mange ulike bransjer, som er flinke på dette området. Spennende partnerskap har vært en viktig suksessfaktor for Amerikalinjen og merkevaren vår. Duft, musikk, tekstiler og kunst er bare noen av områdene som inngår i denne helhetlige tankegangen.

Til toppen