70 KVADRAT: Ute på den romslige terrassen har man en fantastisk utsikt over byen og fjorden.

Sagaen om Saga

Saga Hotel har fått kontroll på økonomien og er blitt fast inventar blant Oslos best rankede hoteller. Nå «popper» det opp interessante familiemedlemmer flere steder i hovedstaden.

Publisert

Det siste skuddet på stammen er Saga Apartments, 200 meter lenger vest enn hotellet. Selve bygget er ikke spektakulært i seg selv, men går du inn og tar heisen til topps, åpner det seg en eksklusiv verden du (sannsynligvis) ikke ante eksisterte.

For toppetasjen i det klassiske leilighetsbygget er en leilighetsoase på 200 kvadratmeter. Sjefen for de gode tidene, Christian Fr. Sandberg, tar oss gjerne med på en eksklusiv visning.

– Dette åpnet vi i september som en del av Saga Apartments. Det er altså en toppleilighet som vi liker å kalle det. Det er 200 kvadratmeter og det råeste av det råe på alt egentlig, innleder han. – Her har vi det beste av kunst, møbelprodukter og en fantastisk finish.

Finnes ikke maken

HET NYHET: Toppleiligheten på Saga Apartments har en fantastisk standard. Konferansegjester (helst uten budsjett) er målgruppen.

Vi er ikke eksperter på noen av de tre overnevnte kategorien, men vi skal innrømme at førsteinntrykket er overveldende. Det er røffe, svarte detaljer blandet med åpenbar luksus. Sandberg er stolt over nyheten og har mye på hjertet.

– Dette er for de som har lyst på noe helt spesielt, for jeg tror ikke det finnes noe lignende i Oslo, sier Sandberg.

Han snakker som en blanding av eiendomsmegler og knivselger på kjøpesenter.

– Ikke bare er det et utrolig nivå på leiligheten, men du har også muligheten til å ha kokken stående her i rommet, mens gjestene gjør det de skal. Vi kan levere alt av løsninger. Jeg mener alt. Vi har også det råeste lydsystemet i en suite i Oslo, konstaterer han selvsikkert.

Sandberg guffer opp musikken og demonstrerer. Lyden kan selvsagt fordeles i ulike soner, eller pøses ut overalt.

– Her kan DJ-en flytte rett inn uten utstyr og stygge høyttalere som ødelegger estetikken.

STERK KUNST: I inngangspartiet henger det bilder av kunstnere som Sandra Chevrier (nærmest) og Dolk.

Eksklusivt

Målgruppen er ganske snever, men foreløpig bedyrer han at det går som det suser.

– Det er primært proffmarkedet vi henvender oss til med dette, sier han og ruller ned prosjektoren med en knapp på veggen. – Nå har du plutselig en løsning hvor møtet kan foregå her, og lerretet danner et naturlig skille til kokken som står og jobber der borte, peker han.

Han bråsnur de spisse dresskoene og setter kursen ut mot terrassen.

LUKSUSBAD: Leilighetene har to smakfulle bad med det ypperste av standard.

– Vi har 70 kvadrat her ute også. Herfra ser du hele innseilingen og du har så å si hele Oslo i tillegg, sier han raust.

Stor pågang

Og kundene strømmer til. I november hadde de booket inn 19 arrangementer og da vi var der var det lagt inn 14 bookinger i desember. Det smiles med andre ord på Saga om dagen.

– Det er et skikkelig kjør og det kommer primært store firmaer, representert ved toppledelsen. De siste vi hadde her booket for tre dager.

Og sånt blir det penger av, for Sandberg er ikke redd for å innrømme at dette trolig er den dyreste utleieleiligheten i Oslo.

– Vet du hva, akkurat det er faktisk litt deilig. Vi har ikke lyst å bruke det opp. Eller vi kan godt bruke det opp, men da skal vi ha betalt for det, for vi har brukt utrolig mye penger og sjel i prosjektet. Så vi har priset det dit vi ønsker for å kunne konkurrere med andre tilbydere, forteller Sandberg.

MORN, DU! Takterrassen er et rom i seg selv. Med fabelaktig utsikt.

Han loser oss videre og viser oss soverommene, muligheten for å skjerme av til mindre grupper, snakker om standarden på badene og beliggenheten.

– Vi mener det absolutt er innenfor sentrumsbegrepet. Her er det rolig i en enveiskjørt gate, men Bogstadveien er 100 meter unna og vi er på «toppen» av Oslo, men fortsatt midt i Oslo, sier hotelldirektøren.

Er ikke markedsført

Flere av kundene forteller at de har etterspurt akkurat et slikt tilbud.

– Det som er litt moro er at flere sier at de har lett etter noe slikt i hele Oslo. Det er ingen som kan kombinere hele pakken, som her. Vi har to kjøkken, to møterom, to soverom, to bad, utsikt, heisen rett opp og inn, pluss det råeste anlegget og dansegulv. Vi er veldig fornøyd, understreker han.

DEL 2: Leiligheten kan deles i to og skjermes fra hverandre. Dette er fra delen som blir en leilighet på 70 kvadratmeter.

Hvem har du henvendt deg til?

– Vi har ikke markedsført det, men ser at belegget er veldig bra likevel. Det har egentlig gått som en drøm og det er jeg overrasket over. Folk snakker sammen. Vi har aldri brukt penger på markedsføring, vi snakker med folk.

FORNØYD: Hotelldirektør Christian Fr. Sandberg har grunn til å smile.

Og med folk, så mener Sandberg folk med penger. For det koster å være kar. Skal man ha en gruppe på for eksempel 20 ansatte her og kjøre full pakke med konferanse og mat, så havner trolig regningen på rundt 30-35 000 kroner. Pluss drikke.

50 leiligheter

I tillegg til den praktfulle toppleiligheten, har Saga Apartments betydelig flere bein å stå på. 50, for å være helt nøyaktig. Det er det totale antallet utleieleiligheter gården tilbyr.

– Før het dette Majorstua Apartments og var sterkt preget av 80-tallet og vegg til vegg tepper. Det var ikke noe særlig for å være ærlig. Da vi tok over så vi raskt at vi måtte totalrenovere bygget for å kunne nå målet om en betydelig høyere omsetning.

Sandberg tar oss med inn i en leilighet. 30-35 kvadratmeter store leilighetene brukes stort sett til langtidsleie. Standarden er god, det er balkong på alle rom og samtlige har et lite kjøkken.

– Det er mange ukependlere som bor her 4-5 dager, men vi har også gjester som bor måneder og år.

SISTE TILSKUDD: Saga Hotel Oslo Central rommer både hotell og poshtel.

I dette segmentet er konkurransen i Oslo knallhard.

– Du kan bare gå inn på booking.com og se selv, men jeg tipper du finner sikkert 40 apartmentshoteller, sier Sandberg.

På oppfordring fyrer han avgårde en rekke USP-er.

– Det vi har er kombinasjonen av nærheten til byen, vi har et hotell med frokostservering rett i nærheten, det er helt nytt, vi har balkonger, det er et rolig område og vi er veldig fleksible på renhold. Hos oss kan gjesten selv bestemme hvor ofte det skal rengjøres, sier Sandberg.

Nye medlemmer

Vi innledet denne saken med noen drypp om familieforøkelsen og grunnen til at Sandberg & co nå kan til tilføye en «s» bak Saga Hotel på visittkortene sine, er Saga Hotel Oslo Central og Saga Poshtel Oslo. Dette er to hotellprodukter i en annen skala enn Saga Hotel. De er enda mer sentralt plassert, de er fortsatt bygget rundt hotellkjedens grunnverdier; hjemmefølelse, trendy, design og service, men det er nok fair å si at de henvender seg til et mer kostnadsbevisst publikum.

De to overnattingsproduktene ligger i samme bygg, og Saga Poshtel Oslo er det første av sitt slag i Norge. Et pohstel er for ordens skyld et oppgradert hostell, altså et sted hvor man kan forvente litt mer og høyere standard enn hos mer tradisjonelle hosteller.

Powered by Labrador CMS