Konferansehotellene vil ha flere hoteller

Publisert Sist oppdatert

Arild Esnali er daglig leder i Norske Konferansehoteller, som egentlig ikke er noe annet enn en formidlingssentral for kurs og konferanser. Sentralen besto tidligere av fire personer. Nå finner vi bare én; ham selv. Dette til tross er det fortsatt ingen andre som tilbyr svargaranti på maksimalt 60 minutter. Tidligere var jobben manuell og telefonbasert, mens nå sørger et spesiallaget program for effektiviteten.

– Vi er en motpol til Choice, Rica og SAS. Alle våre hoteller er individuelt drevet, med en kurs- og konferanserelatert virksomhet på minimum 60 prosent. Det er ikke rom for kjedehoteller i vår sammenslutning.

HØYDEINNSPILL

Hotellmagasinet møtte Arild Esnali under ”Innspill i høyden”, en kundesamling på Soria Moria Hotell og Konferansesenter i Oslo 26. oktober. Der samlet han ikke bare en imponerende hærskare potensielle konferansekjøpere, men også profilerte foredragsholdere som Jan Vincents Johannessen, Marit Breivik og Thorvald Stoltenberg. Mest sannsynlig blir kundesamlingen et årlig arrangement, får vi vite.

– Vi forventer ikke at det vil hagle med bestillinger under disse dagene. Formålet er å skape relasjoner til Norske Konferansehoteller, med både faglig og mellommenneskelig input.

SATSER I ØST

På det meste deltok 25 hoteller i Norske Konferansehoteller, og det neste året skal brukes til å øke sammenslutningen, som i dag består av 16 hoteller. Hvert hotell har én aksje i Norske Konferansehoteller.




Arild Esnali er daglig leder i Norske Konferansehoteller med ham selv som eneste ansatt. Går det som planlagt, får han snart flere hoteller å formidle kurs og konferanser til.



– Først og fremst vil vi styrke oss på Østlandet. Andre steder viser det seg mye vanskeligere å selge inn konferanser, og det må vi ta konsekvensen av.

– Vet dere hvem dere vil ha med?

– Ja, men vi skynder oss sakte. Er det ene og alene opp til meg kommer Lysebu Hotell i Holmenkollen og Holmen Fjordhotell på Nesbru. Men vi vil også snakke med Sanner Hotell og Hotell Hadeland, begge på Hadeland. Telenors kurs- og konferansehotell, Jeløy Radio, er en ditto spennende samarbeidspartner. Felles for dem er at de er innenfor en times reising fra Oslo.

Hotellisten er antagelig lenger. Arild Esnali regner med at 2010 blir et aktivt år for å få flere i folden.

– Markedet er tøffere enn på mange år, og jeg tror flere vil se nytten av å hanke inn flere konferanser, og nettopp det kan vi garantere. Medlemskostnaden på 50.000 kroner årlig er inntjent på et par arrangementer med 20-25 deltakere.

Thumbnail Image: